3 458 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Tee reikä paksuun tiiliseinään vettä ja viemäriä varten
Hei!
Meillä on pitkälle kehittyneet suunnitelmat siirtää keittiömme sen nykyisestä paikasta viereiseen ruokasaliin. Ainoa asia, joka oikeastaan voisi aiheuttaa suurempia huolia (toistaiseksi...) on se, että huoneiden välinen (kantava) tiiliseinä on vähintään 30 cm paksu! Talo on kivitalo 1910-luvulta, ja ne, jotka ovat käyneet tällaisessa talossa alemmissa kerroksissa, tietävät, mistä seinistä puhun. Itse putkityöt jne. tekee pätevä ammattilainen, mutta reiän tekeminen seinään, jotta nämä putket voivat kulkea sen läpi, meidän on ratkaistava itse. Kysymys on nyt miten? En ole edes varma siitä, miten nämä seinät on rakennettu. Ovatko ne kiinteitä, vain kerros kerrokselta tiilistä? Siinä tapauksessa menetelmä "poistaa" tiilet olisi melko hankala ja reiästä tulisi paljon suurempi kuin tarpeellista? Haluaisimme mielellämme tehdä reiän, joka on mahdollisimman pieni välttääksemme suurempia toimenpiteitä seinän tukemiseksi...
Onko oikeastaan parempi vaihtoehto porata? Eli palkata joku poraamaan, koska minun on vaikea kuvitella, miten kotityövälinein pystyisi poraamaan niin syvän ja niin leveän reiän.
Tilannetta monimutkaistaa entisestään se, että reiän pitäisi mieluiten olla lattiatasan alapuolella, alusrakenteessa. Tämä siksi, että voitaisiin välttää putkia, jotka työntyvät ylös vanhan keittiön lattiasta.
Ajatuksia ja ideoita otetaan kiitollisena vastaan!
Meillä on pitkälle kehittyneet suunnitelmat siirtää keittiömme sen nykyisestä paikasta viereiseen ruokasaliin. Ainoa asia, joka oikeastaan voisi aiheuttaa suurempia huolia (toistaiseksi...) on se, että huoneiden välinen (kantava) tiiliseinä on vähintään 30 cm paksu! Talo on kivitalo 1910-luvulta, ja ne, jotka ovat käyneet tällaisessa talossa alemmissa kerroksissa, tietävät, mistä seinistä puhun. Itse putkityöt jne. tekee pätevä ammattilainen, mutta reiän tekeminen seinään, jotta nämä putket voivat kulkea sen läpi, meidän on ratkaistava itse. Kysymys on nyt miten? En ole edes varma siitä, miten nämä seinät on rakennettu. Ovatko ne kiinteitä, vain kerros kerrokselta tiilistä? Siinä tapauksessa menetelmä "poistaa" tiilet olisi melko hankala ja reiästä tulisi paljon suurempi kuin tarpeellista? Haluaisimme mielellämme tehdä reiän, joka on mahdollisimman pieni välttääksemme suurempia toimenpiteitä seinän tukemiseksi...
Onko oikeastaan parempi vaihtoehto porata? Eli palkata joku poraamaan, koska minun on vaikea kuvitella, miten kotityövälinein pystyisi poraamaan niin syvän ja niin leveän reiän.
Tilannetta monimutkaistaa entisestään se, että reiän pitäisi mieluiten olla lattiatasan alapuolella, alusrakenteessa. Tämä siksi, että voitaisiin välttää putkia, jotka työntyvät ylös vanhan keittiön lattiasta.
Ajatuksia ja ideoita otetaan kiitollisena vastaan!
Olen todella aloittelija tällä alueella, joten anteeksi, jos esitän typerän kysymyksen nyt, mutta eikö aluksi tule todella suuri aukko, koska todennäköisesti on useita "kerroksia" tiiliä ja että saumat todennäköisesti "limittäin" toisiaan?... En tiedä ymmärtääkö mitä tarkoitan, mutta pointti on, etten tietenkään halua riskeerata poistaa niin paljon, että se vaikuttaa kantavuuteen.
Vuokraa timanttiporanterä on kai helpoin... On niitä ostettavakin, esim. http://www.esska.se/esska_se_s/Diam...emium-torr/vaat-betong-651401111111-5530.html
Tarvitset kuitenkin melko tukevan koneen siihen. SDS Max niissä yleensä on...
Vaihtoehtoisesti voit ostaa pienemmän timanttireikäsahan, poraa niin syvälle kuin se menee ja murra "kruunu" reikään ja sitten takaisin reikäsahalla, murra, ja jatka näin kunnes olet läpi. Näin olen porannut tiiliseinän läpi, se vie aikaa mutta onnistuu... Ostin halvan timanttisarjan Julasta, joka toimi hyvin...
Tarvitset kuitenkin melko tukevan koneen siihen. SDS Max niissä yleensä on...
Vaihtoehtoisesti voit ostaa pienemmän timanttireikäsahan, poraa niin syvälle kuin se menee ja murra "kruunu" reikään ja sitten takaisin reikäsahalla, murra, ja jatka näin kunnes olet läpi. Näin olen porannut tiiliseinän läpi, se vie aikaa mutta onnistuu... Ostin halvan timanttisarjan Julasta, joka toimi hyvin...
Onko se lämmin vesi + kylmä vesi + viemäri? Kuinka pitkiä matkoja? Minkä kokoista viemäriä tarvitaan? Vedenputkien (10-15 mm) poraamiseen tavallinen poravasara varmaan riittää. Jos sinulla on mahdollisuus asentaa tarkistusluukku nykyiseen paikkaan, ehkä voit käyttää hieman pienempää viemäriä viimeisellä osuudella. Tiileen poraaminen on vaikeinta saada suoraan pitkille matkoille eikä löytää työkaluja, jotka hoitavat sen.
On mahdollista naputella ulos kivi kiveltä, mutta se yksinkertaistuu huomattavasti, jos murtat kiven, joka on sijoitettu sisäpuolella oleviin sidoksiin. Jos otat text kaksi kiveä päällekkäin, on melko yksinkertaista naputella ulos saumoja ja poistaa kiviä. Kun olet sitten päässyt läpi, asetat haluamasi putket muurien läpi ja muuraat takaisin niitä kiviä, joita tarvitaan seinän tiivistämiseen.Bonae sanoi:Olen todella noviisi tällä alueella, joten anteeksi, jos kysyn tässä nyt tyhmän kysymyksen, mutta eikö alkuksi synny erittäin suuri reikä, koska todennäköisesti on useita tiilen "kerroksia" ja että saumat todennäköisesti "ylikattelevat" toisiaan? ... En tiedä, onko mahdollista ymmärtää, mitä tarkoitan, mutta pointti on se, että en tietenkään halua ottaa pois niin paljon, että se vaikuttaa kantavuuteen.
Klikkaa tästä vastataksesi