Olen kunnostamassa keittiötä ja vähitellen koko alakertaa meidän vuoden 1940 talossa. Suunnitelmana on ottaa esiin savupiippu, joka on nykyään rapattu. Savupiippu koostuu kuudesta kanavasta ja lämmitän talon pelletskaminalla.
Olen ottanut esiin 3/4 savupiipusta, sivua jota en ole vielä ottanut esiin, on se, joka on lähimpänä savukanavaa (yksi kahdesta oikeanpuoleisesta kanavasta). Jonkin verran googlattuani olen hieman epävarma, onko savupiipun pakko olla rapattu sisätiloissa.
Jos uskoo kaikkiin vastauksiin, jotka löytää byggahus.se-sivustolta, savupiipun on oltava rapattu, mutta olen puhunut kahden eri nuohoojan kanssa, jotka molemmat sanovat, ettei näin ole nykyään. (Vanhoja sääntöjä)
Joten esitän nyt kysymyksen täällä, ovatko säännöt muuttuneet vai onko savupiipun pakko olla rapattu?
Vai onko yksinkertaisesti niin, että sen on oltava tiivis rapattuna tai ilman?
Talollasi on varmasti rakennusvuosi, ja silloin oli olemassa tiettyjä rakennusmääräyksiä. Nämä rakennusmääräykset koskevat savupiippuasi. Ennen oli tavallista, että piippu muurattiin savukanavilla, ja rappaus oli osa kaasuturvallisuutta. Piippu oli näin ollen rapattava. Yleensä sitä ei myöskään saisi peittää, jotta voi nähdä, jos vuotoja syntyy.
Jos haluat tehdä merkittäviä muutoksia tulisijoihisi (mukaan lukien savukanavat), sinun pitää ilmoittaa asiasta kunnalle. Silloin sinun on noudatettava ajankohtaisia paloturvallisuusmääräyksiä.
Esimerkiksi rappauksen poistaminen savupiipusta savukanavien kohdalla voisi olla merkittävä muutos paloturvallisuudessa. Se on siis ilmoitusvelvollinen. Ratkaisuna voisi olla sisäputki, joka käsittelee tiiviysongelman toisella tavalla.
Toinen kysymys, jota olen pohtinut, on huoneet, joista on poistettu takka, mutta joissa on tapetoitu savupiippu ja laitettu parketti lattialle aina savupiippuun asti... Onko se yleensä ok?
Kiitos nopeasta vastauksesta! Kuka suorittaa merkittävästi muutetun savupiipun tarkastuksen? Olisi hyödyllistä puhua jonkun asiantuntevan kanssa ennen kuin tekee liian suuria toimenpiteitä.
Se riippuu kunnassasi olevasta rakennuslautakunnasta, mutta yleensä se on se yritys, jonka kunta on hankkinut paloturvallisuustarkastuksia varten. Eli "sotaren".
Toinen kysymys, jota olen miettinyt, on huone, josta on poistettu takka, mutta jossa on tapetoitu savupiippu ja parkettia on asetettu lattialle savupiippua myöten... Onko se yleensä ok?
Paloturvallisuudesta minulla ei ole tietoa, mutta näin tekemällä pyydetään halkeamia seinään ja lattiaan. Savupiippu liikkuu (lähinnä ylös ja alas) lämmön mukaan, siis eri "tahdissa" kuin muu talo. Siksi savupiippuun kuuluvalla seinällä ja lattialla on usein erilainen pintamateriaali.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.