Kellarin pitää olla lämmin, kyllä, se on syy siihen, miksi mietin, mitä minun pitäisi täyttää. Mutta on selvää, että trossipohjassa on myös eristys (koska uusi kellarini oli aiemmin ryömintätila). Joten vielä tarkemmin se näyttää tältä:
Tarvitsen jotain, joka ei ime mahdollisesti kosteutta lecapalikoista, onko mineraalivilla parempi kuin lasivilla? Muita materiaaleja? (solumuovi on kyllä hyvä, mutta ei tiivistä niin hyvin).
Näyttää siltä, että sinulla on sisäilmasto siellä alhaalla?
Silloin rakenne maanpinnan yläpuolella siirtää kosteutta ulospäin ja painekyllästetty lankku muodostaa kylmäsillan.
Se kestää varmasti kondensaation hyvin, mutta riskinä on, että tulee paha haju.
Se on hankalaa, kun tekee tuolla tavalla. Oikeastaan sinun olisi pitänyt yrittää tehdä sekä konvektio- että diffuusionkestävä, mutta siitähän seuraa paljon muuta ja nyt on liian myöhäistä.
Luulen, että sinun kannattaa välttää mineraalivillaa joka tapauksessa - sisältää ureaa, joka myös alkaa haista.
PU-vaahto ei ehkä ole niin huono vaihtoehto - siitä tulee konvektioitiivis ja eristää.
Miten minun olisi pitänyt tehdä? Minulla on yhä yksi huone, jolla ei ole kattoa vielä (joka tulee kyllä tiiviiksi, kun siitä tulee kylpyhuone).
Kun rakensin, ajattelin ettei se ole pahempaa kuin raot ovenkarmin ja karmin/vetokarmin välillä, joten se voidaan sinetöidä samalla tavalla. Se on poistoilmaa, eli talossani on hieman alipainetta, mutta se ei ehkä kompensoi ollenkaan höyrypainetta, joka johtuu sisäisestä lämmöstä.
PU-vaahtoon liittyvä haittapuoli on, että sitä on vaikeampi tarkkailla. Villa avulla voin vain poistaa listan/villan ja katsoa, miltä se näyttää. PU-saumasta tulee melko "leveä", se on noin 15-20 cm (2-4 cm paksu), joten sen pitäisi olla diffusion kannalta tiivis. Pidän kosteussensoreista, joten jos käytän PU-vaahtoa, asetan tunnistimen laudalle vaahdon taakse, jotta voin pitää tilannetta hieman silmällä.
Näyttää siltä, että sinulla tulee olemaan sisäilmasto siellä alhaalla?
Silloin tulee kosteuden siirtymistä ulospäin rakenteessa maanpinnan yläpuolella ja painekyllästetty puu on kylmäsilta.
Se kestää varmasti kondenssin hyvin, mutta riskinä on, että tulee paha haju.
On hankalaa, kun tekee tuolla tavalla. Oikeastaan olisi pitänyt yrittää saada tiiviiksi sekä konvektion että diffuusion suhteen, mutta sehän tuo mukanaan paljon muuta ja on liian myöhäistä nyt.
Luulen, että sinun tulisi välttää mineraalivillaa joka tapauksessa - sisältää ureaa, joka myös alkaa haista.
PU-vaahto ei ehkä ole niin huono - se sulkee konvektion ja eristää.
Klikkasin tykkää, sillä teoriassa se varmasti pitää paikkaansa, kuten kirjoitat. Miten se toimii käytännössä onkin vähän vaikeampaa tietää.
Jos sinulla on sisustettu kellarikerros niin uskon, että useimmiten valitaan olla käyttämättä diffuusioestettä seinillä.
Eikä TS näyttäisi olevan tehnyt sitä, eikä suunnittele tekevänsä myöskään siellä yläosassa katon lähellä.
Tietenkin siellä tulee varmasti olemaan höyrypaine ulospäin kyseessä olevassa rakenteessa, mutta se koskee koko seinää, joten jos ongelmia ilmenee kyseisessä kellarissa, se ei rajoitu pelkästään seinän ylimpiin 3 cm:iin lähellä kattoa.
Jos se olisi minun kellarini, täyttäisin raon siellä melkein millä tahansa epäorgaanisella. Mutta eniten kallistuisin jonkinlaiseen solumuoviin, styroksiin jne.
Kyllä, tyyliin se, mitä nombz linkkasi, tai alapuun tiivistäminen solumuovilla, tai ehkä EPS-styroksi. Mutta viimeinen vaihtoehto on todennäköisesti vaikein saada paikoilleen ja samalla konvektiotiiviiksi.
Sitten ei auta muu kuin pitää peukut pystyssä.
Ähh, talossa on niin monia paikkoja, jotka voivat mennä päin mäntyä, et voi varmistaa kaikkea.
Klikkasin tykkäysnappia, koska teoriassa se, mitä kirjoitat, pitää varmasti paikkansa. Käytännössä toimiminen onkin sitten vähän hankalampi tietää.
Jos on sisustettu kellarikerros, niin luulen, että useimmiten valitaan olla diffuusiosulkematta seiniä. Eikä TS näytä tehneen niin, eikä myöskään suunnittele tekevänsä sitä siellä ylimmässä osassa katon lähellä.
Ei, koko seinien diffuusiosulkeminen vaikuttaa vähän hullulta minun mielestäni. Ideani on löytää ratkaisu, joka ei sisällä mitään orgaanista ja varmistaa hyvä ilmanvaihto. Mutta juuri yläosa sisältää orgaanista (koska siellä on puuta).
En ole koskaan kuullut diffusiontiiviistä kellariseinästä, mutta ehkä sellaisia on olemassa.
Mikael_L sanoi:
Totta kai rakenteessa on varmasti kosteuspainetta ulospäin, mutta se koskee koko seinää, joten jos ongelmia tulee kellarissa, niin ne eivät rajoitu vain seinän ylimpiin 3 cm:iin katon lähellä.
Jos se olisi minun kellarini, täyttäisin siellä olevan raon melkein millä tahansa epäorgaanisella. Mutta eniten kallistuisin jonkinlaiseen solumuoviin, styroksiin jne.
Juuri sellainen kuin nombz linkkasi, tai solumuovisia sillan tiivisteitä, tai ehkä EPS-styroksia. Mutta viimeinen vaihtoehto on varmaan vaikein saada sinne ja samalla konvektiotiivis.
Lasketaanko PU-vaahdot epäorgaanisiksi?
Mikael_L sanoi:
Sitten ei muuta kuin pitää peukkuja pystyssä.
Ähh, talossa on niin monta paikkaa, joilla voi mennä pieleen, ettei kaikkea voi turvata.
Aivan, ja tässä tapauksessa on kyse paikasta, jossa ainakin TIEDÄN, että se voi olla herkkä. Jos lisäksi asennan kosteussensorin, voin seurata, kuinka se edistyy.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.