3 976 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Täyttää sauma
Hei Olen rakentanut oven umpeen lastulevyllä ja kipsillä. Ovi on yhä paikallaan alla. Sisäseinä. Nyt on rako kipsilevyn ja ovenkarmien välillä, jonka haluan täyttää. Rako on 2cm syvä ja enintään 5mm leveä. Onko kipsilaasti sopivaa vai pitäisikö täyttää esimerkiksi sanomalehdellä ja puuliimalla ennen tasoittamista? Haluaisin välttää halkeamia, suunnittelen tapetoida tai maalata myöhemmin.
Ystävällisin terveisin
Susanne
Ystävällisin terveisin
Susanne
Oletetaan, että tarkoituksena on tasoittaa ovenkarmi, jotta saadaan tasainen ja sileä pinta seinälevyn ja uuden kipsilevyn välille, ja että tämä täyttö estää tasoitetta valumasta rakoon? Sitten voi hyvin käyttää eristettä tai jonkinlaista listaa.
Vaikka ovi on 100% kiinnitetty ovenkarmiin niin, että se ei voi liikkua, on siitä huolimatta kyseessä laaja sauma puun päällä, joka on tunnettu liikkuvuudestaan ilmankosteuden vaihteluiden myötä ympäri vuoden. Siksi olen skeptinen sen suhteen, voidaanko välttää tapetin halkeilua ajan myötä siinä kohdassa.
Millaista tasoitteen vahviketta aiotaan käyttää? Olen eniten utelias, koska tunnen vain kapeat (noin 5 cm) paperi- tai lasikuituverkon kaistaleet.
Vaikka ovi on 100% kiinnitetty ovenkarmiin niin, että se ei voi liikkua, on siitä huolimatta kyseessä laaja sauma puun päällä, joka on tunnettu liikkuvuudestaan ilmankosteuden vaihteluiden myötä ympäri vuoden. Siksi olen skeptinen sen suhteen, voidaanko välttää tapetin halkeilua ajan myötä siinä kohdassa.
Millaista tasoitteen vahviketta aiotaan käyttää? Olen eniten utelias, koska tunnen vain kapeat (noin 5 cm) paperi- tai lasikuituverkon kaistaleet.
Se tulee halkeamaan riippumatta siitä, miten täytät sauman. Onko se todella pitkä seinä? Paras ratkaisu on luultavasti levyttää koko seinä. Mutta silloinhan lattialistat ja kattolistat täytyy tietysti poistaa, plus että saat ongelmia pistorasioiden kanssa jne.
Eikö olisi ollut helpompaa poistaa karmi kokonaan?
Eikö olisi ollut helpompaa poistaa karmi kokonaan?
moiS Svalan69 sanoi:Hei, olen sulkenut oven lastulevyllä ja kipsillä. Ovi on yhä kiinni sen alla. Sisäseinä. Nyt on rako kipsilevyn ja ovenkarmin välillä, jonka haluan täyttää. Rako on 2 cm syvä ja enimmillään 5 mm leveä. Onko kipsilaasti oikea vaihtoehto vai pitäisikö täyttää esimerkiksi sanomalehdellä ja puuliimalla ennen tasoitusta? Haluaisin välttää halkeaman, aion tapetoida tai maalata myöhemmin.
Ystävällisin terveisin
Susanne
rako kipsin ja karmin välillä tulee halkeamaan
rako karmin ja rappauksen välillä tulee halkeamaan
Mitä sinun pitäisi tehdä välttääksesi halkeilun on ostaa paperinauhaa, kiinnitä ne märkätilaliimalla
Minä tekisin seuraavassa järjestyksessä:
puhdista kaikki, jotta mikään ei pullistu ulos (muuten tulee kuhmuja)
tasoita raot 1 kerran
kiinnitä nauhat
tasoita nauhat ohuesti 2-3 kertaa, sitten se on valmis hiottavaksi ja maalattavaksi/tapetoitavaksi
yst. terv. maalari
KiitosL Lechuza sanoi:moi
rako gyprocin ja karmin välillä tulee halkeamaan
rako karmin ja rappauksen välillä tulee halkeamaan
Se mitä sinun pitää tehdä, jotta et saa niitä halkeamaan, on ostaa paperinauhaa, liimata ne vesiliimalla
tekisin seuraavassa järjestyksessä:
poista kaikki niin ettei mikään pullistu ulos (muuten tulee kohoumia)
kitata raot 1 kerta
liimata nauhat paikalleen
kitata nauhat ohuesti 2-3 kertaa valmiiksi hiomista ja maalausta/tapetointia varten
terveisin maalari
Olin ajatellut käyttää medium-tasoitetta ja lasikuituverkkoa. Kyllä olisi varmasti ollut parasta poistaa koko karmi, mutta nyt mahdollinen seuraava omistaja näkee, että siinä oli kulkuaukko. Ovi on nyt vaatekaapin sisällä.Oldboy sanoi:
Oletan, että on tarkoitus tasoittaa oven karmia, jotta saadaan tasainen pinta seinä-kipsin ja uuden kipsilevyn välille ja että tämä täyttö estää tasoitetta valumasta rakoa pitkin?
Sitten sopii hyvin käyttää tiivistystä tai jotain listaa.
Vaikka ovi on täysin kiinnitetty karmiin niin, että se ei voi liikkua, on se silti leveä sauma puun päällä, joka tunnetaan liikkuvan ilmankosteuden vaihtelujen mukaan vuoden aikana. Siksi olen skeptinen sen suhteen, että tapetin halkeilua voi välttää ajan kuluessa.
Mitä vahvikemateriaalia tasoitteelle on ajateltu käytettäväksi?
Olen lähinnä utelias, koska tunnen vain kapeat (noin 5 cm) paperin tai lasikuituverkon suikaleet.
Ystävällisin terveisin Susanne
Uskon myös, että on olemassa riski halkeamille, mutta jos on liian iso työ laittaa kipsiä koko seinään, voit aina kokeilla remonttitapettia (esim. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...apet/vav-och-tapeter/renoveringstapet-500424/). Siinä tapauksessa on varmaan hyvä tasoittaa saumat ennen kuin laitat remonttitapetin. Kun tämä on valmis, voit tapetoida tai maalata.
Kiitos vinkeistä. Olen kuullut, että remonttitapetti voi karistaa paljon kuituja. Luulen, että tiivistän ja paklaan ja sitten lasikuituverkko ja sitten paklaan taas useita kerroksia. Se on sisäseinä, joten toivottavasti ei ole yhtä korkea kosteus. Jos se ei toimi, laitan remonttitapetin. Terveisin SusanneD Dublin sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi