8 065 lukukertaa ·
9 vastausta
8k lukukertaa
9 vastausta
Tasoitusvalaminen
Aion tasoittaa lattian, joka on noin 8 neliömetriä. En ole koskaan tehnyt sitä ennen, ja tämä on hyvä ensimmäinen projekti, koska aion laittaa platonmattoja ja solumuovia päälle, joten kukaan ei näe, jos se ei mene hyvin
...
Joka tapauksessa kävin katsomassa tasoitteita rakennustavaratalossa ja huomasin, että jotakin kutsuttiin juoksevuudeksi. Kysyin kaupasta, mutta henkilökunta ei osannut vastata, mitä se on (luottamusta herättävää!?!!?). Mikä on juoksevuus? Siinä luki jotain siitä, että käytetään 30 halkaisijaltaan olevan renkaan plexilevyllä, joka oli jonkin kokoinen?!?!?!?!?
En aio tasoittaa kovin korkealle, mutta se on varmaan 3 cm joissakin kohdissa, koska lattia on melko epätasainen piikkauksen jälkeen
, joka tapauksessa luulen, että minun täytyy tasoittaa useamman kerran ja mietin, pitääkö minun pohjustaa tasoitusten välillä vai riittääkö yksinkertaisesti pohjustamaan ensimmäisellä kerralla betonia vastaan? Mietin myös, pitäisikö kuivata tasoitus rakennusfööniä käyttäen vai ehkä se kuivuisi silloin liian nopeasti?
Joka tapauksessa kävin katsomassa tasoitteita rakennustavaratalossa ja huomasin, että jotakin kutsuttiin juoksevuudeksi. Kysyin kaupasta, mutta henkilökunta ei osannut vastata, mitä se on (luottamusta herättävää!?!!?). Mikä on juoksevuus? Siinä luki jotain siitä, että käytetään 30 halkaisijaltaan olevan renkaan plexilevyllä, joka oli jonkin kokoinen?!?!?!?!?
En aio tasoittaa kovin korkealle, mutta se on varmaan 3 cm joissakin kohdissa, koska lattia on melko epätasainen piikkauksen jälkeen
Kelluvuus on tapa, jolla standardisoidulla mittausmenetelmällä osoitetaan, kuinka "juoksevaa" tasoiteseos on. Vertaa sitä desilitran jogurtin ja desilitran maidon kaatamiseen tasaiselle pinnalle. Maidolla on suurempi kelluvuus, joten se leviää laajemmalle tasaisemmaksi pinnaksi.
Jos tasoitat useissa kerroksissa, sinun tulee aina alustaa ennen jokaista uutta kerrosta. Alustus estää mm. sen, että vesi ei imeydy juuri levitettyyn tasoiteseokseen. Muista myös, että kerrokset eivät saa olla liian ohuita, ja kun olet levittänyt yhden kerroksen, sen on kuivuttava ehkä 12 tuntia ennen kuin voit alustaa sen.
Älä missään nimessä käytä rakennuspuhallinta! Veden tasoiteseoksessa ei tule haihtua pois, vaan sen on sitouduttava kemiallisesti tasoitteeseen. Jos vesi haihtuu pois tai imeytyy alustaan, tasoitekerroksen ominaisuudet huononevat merkittävästi.
Jos tasoitat useissa kerroksissa, sinun tulee aina alustaa ennen jokaista uutta kerrosta. Alustus estää mm. sen, että vesi ei imeydy juuri levitettyyn tasoiteseokseen. Muista myös, että kerrokset eivät saa olla liian ohuita, ja kun olet levittänyt yhden kerroksen, sen on kuivuttava ehkä 12 tuntia ennen kuin voit alustaa sen.
Älä missään nimessä käytä rakennuspuhallinta! Veden tasoiteseoksessa ei tule haihtua pois, vaan sen on sitouduttava kemiallisesti tasoitteeseen. Jos vesi haihtuu pois tai imeytyy alustaan, tasoitekerroksen ominaisuudet huononevat merkittävästi.
Ardex, mutta kallis. Jos ostat oikeaa tasoitetta, siitä tulee erinomainen. Älä unohda tiivistää lattian kulmat, kynnykset, muuten tasoite valuu pois. On olemassa myös korkeuspylväitä, jotka voi liimata lattiaan. Käytä mielellään leveää hammastettua lastaa.
Esimerkiksi Maxit 4360:llä voit tasoittaa jopa 80 mm, mutta ymmärrän sinua niin, että sinulla on ongelmia maankosteuden kanssa platonmaton takia? Siinä tapauksessa tasoitteen valinta on hankalampaa, joten tarkista toimittajalta, että se kestää tulevan kosteuden, tai valaa se sen sijaan.
.
Nja, inte vad jag vet, men jag funderar på följande. Platton, isolering, elgolvvärme, klinker. Ja koska se on 70-luvun talo, jossa on maanvarainen laatta ilman eristystä/tai hyvin vähän eristystä laatan alla, niin plattonin tarjoama suoja tuntuu hyvältä asialta...
Tavallisella betonilla tarkoitat? Eikö se ole vaikeampi saada tasaisesti ja hyvin?
Viimeksi muokattu:
Lainaan ketjua vähän.
Puhutte siitä, kuinka paksuja kerroksia voi kaataa maksimissaan. Kysymykseni on, kuinka ohuita kerroksia on mahdollista?
Haluan itse kaataa 2 - 5 mm paksun kerroksen halliini. Onko tämä mahdollista?
Muuten, ajattelin itse laittaa ilman lattialämmitystä, koska minulla on asukkaita alapuolella. Eli välipohja pitää kohtuullisen lämpötilan. Onko jollakulla kokemusta tästä, tuleeko hyvä?
Puhutte siitä, kuinka paksuja kerroksia voi kaataa maksimissaan. Kysymykseni on, kuinka ohuita kerroksia on mahdollista?
Haluan itse kaataa 2 - 5 mm paksun kerroksen halliini. Onko tämä mahdollista?
Muuten, ajattelin itse laittaa ilman lattialämmitystä, koska minulla on asukkaita alapuolella. Eli välipohja pitää kohtuullisen lämpötilan. Onko jollakulla kokemusta tästä, tuleeko hyvä?
Maxit 4320: pienin paksuus 4 mm tietosivun mukaan.bästedräng sanoi:Lainaan ketjua vähän. Keskustelette siitä, kuinka paksuja kerroksia voi maksimissaan levittää. Kysymykseni on, kuinka ohuita kerroksia on mahdollista levittää? Itse haluaisin levittää 2 - 5 mm paksun kerroksen halliini. Onko tämä mahdollista?
Sitä paitsi, ajattelin itse laittaa ilman lattialämmitystä, koska minulla on asuintilat alla. Eli palkisto pitää kohtuullisen lämpötilan. Onko kenelläkään kokemusta tästä, tuleeko siitä hyvä?
Asukkaat alakerrassa tai ei eivät vaikuta merkittävästi lattian lämpötilaan, mitä olen huomannut, olimme sitten 3. kerroksessa asunnossa tai omakotitalon yläkerrassa. Se, mikä ratkaisee, on millainen lattia sinulla on. Siellä, missä meillä on tammiaskelparketti (60-luvun malli, jossa on massiivipalat noin 8 mm paksu, ei nykyinen malli, joka on enemmän vaneria lastulevyn päällä), lattia ei ole koskaan erityisen kylmä, mutta kylpyhuoneessa, jossa on kivilattia, se on aina kylmä, molemmat huoneet ovat yläkerrassa. Kiveys, laminaatti = lattialämmitys, mutta kokolattiamattojen kanssa lattialämmitys on mielestäni lähes hukkaan heitettyä.bästedräng sanoi:Lainaan ketjua vähän.
Puhutte siitä, kuinka paksuja kerroksia voi maksimissaan kelluttaa. Kysymykseni on, kuinka ohuita kerroksia on mahdollista?
Haluan itse kelluttaa 2 - 5 mm paksuisen kerroksen halliini. Onko tämä mahdollista?
Muuten, ajattelin itse laittaa ilman lattialämmitystä, koska minulla on asukkaita alakerrassa. Eli palkisto pitää kohtalaisen lämpimänä. Onko jollakin kokemusta tästä, tuleeko hyvä?
Klikkaa tästä vastataksesi