Minun on vain pakko purkaa tämä täällä villin keskustelun jälkeen töissä :D
Olen repinyt seinämateriaalin pois sisäseinistä ja paljastanut tukirakenteet/vanhan eristeen ja aion nyt lisätä 45 mm ja lisäeristää sekä vetää uudet sähkövedot.

Ajatukseni oli säätää cc60 ja aloittaa cc30:lla, jotta saadaan siirtymä ja sitten eristää vanhojen saumojen yli kylmäsiltojen välttämiseksi. Vanhassa seinässä ei kuitenkaan ole erityisen monta vaakasuoraa palkkia, enimmäkseen pystytukia.

Kahdelta riippumattomalta henkilöltä olen saanut neuvon säädellä vaakasuoraan. Tällöin jokainen vaakataitto kiinnittyy vanhoihin pystytuille ja tarjoaa vakaamman rakenteen. Mitä mieltä olette tästä? En ole koskaan nähnyt tai kuullut puhuttavan vaakasuorasta sisäseinästä. :D

Anteeksi, mutta toisen seinän eristys sisäpuolelta? Tarkoitatko ulkoseinää?
Koko taloni on lisäeristetty kuten kuvaat, vaakasuunnassa. Ei huono idea välttääksesi kylmäsiltoja rankarakenteissa, helppo asentaa panelia ja eristystä vaakasuoraan runkoon.

Vakaa rakenne on kai turhaa pohdintaa - Toivottavasti sinulla olikin se alusta alkaen! :wow:

Mikael_L
Ristiinkoolaamalla sisä- tai ulkopuolella olevilla 45x45mm vaakasuuntaisilla tai pbs-ruuvipaaluilla on nykyään kaikkein tavallisin tapa. Juuri kylmäsiltojen katkaiseminen, jonka koolaukset aiheuttavat, on yksi syistä. Toinen syy on, että saadaan tilaa, jossa voi vetää sähköputkia ja vastaavia.

Talossa, jota nyt rakennan, laitan vaakasuuntaiset 45x45 pbs:t ja ulkopuolelle on hyvä sitten lyödä koolaukset julkisivupaneelia varten, jotta ne saavat kunnolla kiinnityspintaa.

Sisäpuolella se on vielä parempi. Laitan diffuusiotiiviin muovin ennen näitä viimeisiä 45x45-koolauksia. Sähköt vedetään nopeasti ja helposti siellä, ei tarvitse porata koolauksiin. Vaakasuorat VP-putket vedetään ja kiinnitetään, pystysuorat putket vedetään vaakasuuntaisten 45x45 taakse painamalla muovi sisään ja puristamalla eristettä vähän taakse. Eli ei tarvitse tehdä reikiä muoviin tai koolauksiin.

HUOM, Jos halutaan diffuusiotiivis muovi pysty- ja 45x45 vaakakoolauksen väliin, täytyy olla vähintään 90mm eristys (saman eristysarvon omaavaa tai parempaa) ulkopuolella. Tämä siksi, että kastepiste seinässä ei osuisi mihinkään epäedulliseen paikkaan.

slacker sanoi:
Anteeksi, mutta lisä eristys sisäseinä? Tarkoitat ulkoseinä?
Joten kyllä, koko taloni on lisäeristetty kuten kuvailet, vaakasuunnassa. Ei huono idea välttää kylmäsiltoja palkkien kohdalla, helppo asentaa paneelit ja eristys vaakasuoraan rankarakenteeseen.

Vakaa rakenne on kai tarpeeton keskustelunaihe - Toivottavasti se oli sinulla alusta alkaen! :wow:
Ei vaan sisäseinää tarkoitan :)
Olen purkanut kaiken lattiaan asti homevaurion takia, joten käytän tilaisuuden lisäeristää sisäpuolelta. Ei maksa mitään 45mm ja haluan myös vetää uuden sähkön, mikä on uskomattoman helppoa kun on rankarakenne asennettu.

Mikael_L sanoi:
Ristikon tekeminen vaakatasossa sisällä tai ulkona tai pbs, jos runko on hyvin yleinen nykyään.
Yksi syy on kylmäsiltojen katkaiseminen.
Toinen syy on, että saa tilan, jossa voi vetää sähköputkia ja muuta.

Rakennuksessa, jota rakentelen nyt, käytän vaakatasossa 45x45 pbs, ulkona se toimii hyvin, koska sitten julkisivupaneelit saavat kunnollisen kiinnityksen.

Sisällä se on vielä parempi. Laitan diffuusiotiiviin muovin ennen viimeisiä 45x45-rimoja.
Sähköt vedetään nopeasti ja helposti siellä, ei tarvitse porata rimoihin. Vaakasuorat VP-putket vain vedetään ja kiinnitetään, pystysuorat putket vedetään vaakasuorien 45x45-puiden takana painamalla muovia ja hieman puristamalla eristettä taaksepäin.
Ei siis rei'itystä muoviin tai rimoihin.

HUOM, jos halutaan diffuusiotiivistä muovia pysty- ja vaakasuorien rimojen väliin, tarvitsee olla vähintään 90mm eristystä (sama eristysarvo tai parempi) ulkopuolella. Tämä estää kastepisteen muodostumisen väärään kohtaan seinässä.
Joten ehkä ei olekaan huono idea laittaa rimat vaakatasossa sisälle? En ole koskaan nähnyt tällaista rakennetta tähän mennessä, mutta on aina hienoa oppia jotain uutta. Laitetaanko kipsilevyt vielä pystyyn vaakasuorille rimoille vai laitettaanko kipsilevytkin vaakatasoon? Minun kohdallani olen jo repinyt muovin pois ja suunnittelen laittavani uuden muovin sisäpuolelle.

Kiitos hyvästä vinkistä!

shadowfire sanoi:
Ei, tarkoitan sisäseinää :)
Olen purkanut kaiken lattiaan asti homevahingon vuoksi, joten aion samalla eristää sisältä. Se ei maksa mitään käyttää 45:ia ja haluan myös vetää uudet sähköjohdot, mikä tulee uskomattoman helpoksi, jos rakentaa uudelleen.
Olen kotoisin Pohjanmaan metsistä, joten vaimoni mukaan olen outo, kun sanon esimerkiksi "kappi" kun tarkoitan keittiön "kaappeja".
Eli sisäseinä on minulle seinä, joka on esimerkiksi keittiön ja olohuoneen välissä. Ulkoseinä on seinä keittiön ja vaimon kukkapenkin välissä.

Jotta poronhoitaja-aivoni oikeasti ymmärtäisivät mitä tarkoitat, oletan että kyseessä on ULKOSEINÄN SISÄPUOLEN eristäminen! :wow:

slacker sanoi:
Olen Norrlandin metsistä, joten vaimoni mukaan olen outo, kun sanon asioita kuten "skåparna" tarkoittaessani keittiön "kaappeja".
Mao tarkoittaa, että sisäseinä on minulle esimerkiksi keittiön ja olohuoneen välinen seinä. ulkoseinä on seinä keittiön ja vaimon kukkapenkin välillä.

Jotta poronhoitaja-aivoni ymmärtäisivät, mitä tarkoitat, käsitän sen niin, että sinun on eristettävä ULKOSEINÄN SISÄPUOLI! :wow:
Haha, olen myös alun perin Norrlandista, mutta minun maailmassani väliseinä on se, mikä on keittiön ja olohuoneen välillä haha... mutta KYLLÄ, ulkoseinän sisäpuoli!! d^_^b

Erikoinen ratkaisu, enkä olisi tehnyt niin ilman seisovia kiskoja, makaava kipsi ei kuulosta ollenkaan kivalta.
Julkisivu on eri asia, koska siellä sopeudutaan ulkopaneeliin.
45x45 on kuitenkin hyvin huteraa, joten jos voit, käytä mieluummin 45x70 tai vaihtoehtoisesti naulaa 45x45 suoraan olemassa olevaan runkoon ja jätä kylmäsillan katkaiseminen tekemättä, vaikutus on joka tapauksessa marginaalinen.

/Kent

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Kun makaa reglar on, makaa kipsi on varmaan parempi. Sitten on kuitenkin löydettävä ratkaisu, jossa kipsilevyt kohtaavat toisensa ilman reglar takana. Jos kortlar siellä, ei ole voittanut mitään mitä tulee sähkövedot tai katkaistut kylmäsillat. Ehkä naulata pelti kipsin saumaukseen 45x45 päälle, mihin levyt pitäisi kohdata.

Minulla ei ole tätä ongelmaa, koska aion laittaa ensin OSB:n ja sitten kipsin. Asetan OSB:n alas ja sitten asetan kipsin pystysuoraan kuten tavallisesti. Se on vain ulkoseinän kulmissa, että minun on pakko laittaa kipsilevykulma (en tiedä, mikä se oikeasti on).

snickarboden sanoi:
olemassa oleva reglar ja jätä yrittämättä katkaista kylmäsillat, se on kuitenkin marginaalista.

/Kent
Uskon todellakin kuten sinä, että hyöty ristireglarissa liittyen kylmäsiltoihin on liioiteltu.

Niin, mietin myös niitä kylmäsiltoja ja kuinka todennäköisiä ne ovat jne. Valitettavasti vanhat kipsirungot eivät ole tehty nykyisten cc-mittojen mukaan, huomasin nyt, joten jos laitan pystyyn 45-millisiä tukia vanhojen tukien päälle, siitä tulee SM eristeiden leikkaamisessa.

Nyt olen hieman unelias ja saatoin missata jotain tässä, mutta kuten snickarboden ehdotti, käytä 45x70 reglaria jos aiot tehdä seisovaa runkoa ilman kosketusta vanhaan seinään, 45x45 voi olla heiluva ja käyrä..
Kyllä, siitä tulee lisäkustannus ostaa enemmän reglaria jos olet jo hankkinut 45x45, mutta mielestäni se kannattaa ottaa..

Laita 45x45 ruoteja cc600mm. Sitten pystyyn kipsi. Jos laitat tuplakipsi, siirrät saumat, etkä tarvitse vahvistaa saumoja. Jos taas laitat yksinkertaisen kipsin, vahvistat T-profiileilla. Laita uusi muovi 45 ruotejen taakse, niin saat tiiviin ja hyvän talon.

Mäster sanoi:
Nyt olen vähän uninen ja saatoin missata jotain tässä, mutta kuten snickarboden ehdotti, käytä 45x70 jos aiot tehdä pystysuoran kehikon ilman yhteyttä vanhaan seinään, 45x45 voi jäädä kevyeksi ja mutkikkaaksi.. Kyllä, siitä tulee lisäkustannuksia ostaa enemmän tukipuita, jos olet jo hankkinut 45x45, mutta mielestäni sen kustannuksen voi silti ottaa..
Se oli oikeastaan syy, miksi mietin, onko tavanomaista kehystää vaakasuoraan sen sijaan. Silloinhan saan jäykkyyttä myös vain 45:llä. :)

Matti_75 sanoi:
Laita 45x45 runkopuut cc600mm. Sitten pystysuora kipsi. Jos aiot laittaa kaksinkertainen kipsi, siirrä liitoksia, jolloin sinun ei tarvitse vahvistaa liitoksia. Mutta jos aiot laittaa yksittäinen kipsi, vahvistat T-profiileilla. Aseta uusi muovi 45-runkojen taakse niin saat tiiviin ja hyvän talon.
Ah, se kuulostaa idealta! d^_^b

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.