27 286 lukukertaa ·
6 vastausta
27k lukukertaa
6 vastausta
Tasoitelaasti autotallin lattia
inspiroituna toisesta ketjusta ajattelin tarttua toiseen autotalliini ja vihdoin maalata lattian.
Se on kellarissa ja siinä on valettu holvi yläpuolella. Holvin valusta on tippunut hieman betonia ja ne kammit hion helposti pois kulmahiomakoneella ja hiontatyökalulla Biltemasta.
Mutta tasoitin lattian ja tajusin, että minulla oli kaksi ärsyttävää matalapistettä noin 1-1,5 cm, joten mietin tasoitteen levittämistä koko lattialle. Mutta minkälaista tasoitetta tulisi käyttää, joka on niin kovaa, että se soveltuu autotallin lattiana, yhtä kovaa kuin betoni?
Tasoitin pienen alueen kesällä jollain Biltema ulkotilatasoitteella, Litoliv tai Litoflex tai jotain sellaista, mutta se ei ollut ollenkaan niin kovaa kuin olin ajatellut. Huokoinen roska, joka hajosi palasiksi, kun siihen laittoi veitsenkärjen.
Se on kellarissa ja siinä on valettu holvi yläpuolella. Holvin valusta on tippunut hieman betonia ja ne kammit hion helposti pois kulmahiomakoneella ja hiontatyökalulla Biltemasta.
Mutta tasoitin lattian ja tajusin, että minulla oli kaksi ärsyttävää matalapistettä noin 1-1,5 cm, joten mietin tasoitteen levittämistä koko lattialle. Mutta minkälaista tasoitetta tulisi käyttää, joka on niin kovaa, että se soveltuu autotallin lattiana, yhtä kovaa kuin betoni?
Tasoitin pienen alueen kesällä jollain Biltema ulkotilatasoitteella, Litoliv tai Litoflex tai jotain sellaista, mutta se ei ollut ollenkaan niin kovaa kuin olin ajatellut. Huokoinen roska, joka hajosi palasiksi, kun siihen laittoi veitsenkärjen.
Se, että se mureni, johtui luultavasti siitä, että se ei tarttunut kunnolla betoniin, betoni imee voimakkaasti ja jos sitä on liikaa, niin tasoite ei tartu, se jää pinnalle. Betonin täytyy olla täysin puhdas, ei mitään likaa ollenkaan ja sitten pohjustaa kaksi, ehkä kolme kertaa saadakseen pidon betoniin, silloin tasoite tarttuu myös, mutta sen ei saa olla liian ohut.
Olen aika varma, että se oli ihan ok. Betoni oli puhdas, valettu kuukautta aiemmin. Primer-käsitelty yhden kerran ja vielä kerran suoraan ennen kaatoa. Kaataminen noin 5-8 mm, mikä ei pitäisi olla mikään ongelma.L Liteavvarje sanoi:Se, että se mureni, johtui varmaan siitä, että se ei tarttunut kunnolla betoniin, betoni imee voimakkaasti ja jos sitä on liikaa, niin neste ei tartu, se jää päälle. Betonipinta pitää olla ehdottoman puhdas, ei mitään likaa ja sitten kolmesti primer-käsitelty, jotta se tarttuu betoniin kunnolla. Sitten sen pitäisi pysyä hyvin, mutta ei saa olla liian ohutta.
EDIT: http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/36-8342_man.pdf
Sitten olet tehnyt oikean kierroksen, se mikä ihmetytti minua oli, että se mureni kuten sanot,
nyt en oikein tiedä, ehkä joku muu täällä tietää, oliko betoni liian uutta pohjusteelle tai niin, liian kostea, voi kestää kauan ennen kuin kosteus haihtuu, vain ajatusvirhe, ei välttämättä ole totta, laitetaan pohjustetta, betoni on suhteellisen uutta ja kostea, pohjuste ei voi imeytyä betoniin ja tarttua siihen, tulee höyrypaine alhaalta, joka painaa niin, ettei mikään tartu hyvin, tämä on vain hypoteesi eikä mitään, mitä olen kokenut valuessa, siinä voi olla jotain, poikaa Venäjällä ei voi kysyä.
nyt en oikein tiedä, ehkä joku muu täällä tietää, oliko betoni liian uutta pohjusteelle tai niin, liian kostea, voi kestää kauan ennen kuin kosteus haihtuu, vain ajatusvirhe, ei välttämättä ole totta, laitetaan pohjustetta, betoni on suhteellisen uutta ja kostea, pohjuste ei voi imeytyä betoniin ja tarttua siihen, tulee höyrypaine alhaalta, joka painaa niin, ettei mikään tartu hyvin, tämä on vain hypoteesi eikä mitään, mitä olen kokenut valuessa, siinä voi olla jotain, poikaa Venäjällä ei voi kysyä.
Ei, betoni ei ollut liian tuore. Primeri imeytyi kunnolla ja kuivui muutamassa minuutissa, siksi muutama ylimääräinen kierros primerilla.L Liteavvarje sanoi:Silloin olet tehnyt oikean kierroksen, se mikä minua hämmästytti, oli että se mureni kuten sanot, en nyt oikein tiedä, ehkä joku muu tietää täällä, oliko betoni liian uusi primerille tai jotain sellaista, liian kostea, voi kestää kauan ennen kuin kosteus poistuu, vain ajatuskatko, ei varma että se on totta, laitetaan primer, betoni on suhteellisen uusi kostea, primer ei voi imeytyä betoniin ja tarttua, siellä muodostuu höyrypaine alhaalta, joka työntää ylöspäin niin ettei mikään tartu kunnolla, tämä on vain hypoteesi eikä mitään mitä olisin kokenut valutuksissa, siinä voi olla jotain perää, venäläistä poikaa ei voi kysyä
Valu tarttuu betoniin mutta se on pehmeää, aivan liian pehmeää maalatuksi lattiaan. En epäröisi laittaa esimerkiksi autotallilaattoja siihen, mutta se ei toimisi maalattuna pintana.
Aion kokeilla yhtä säkkiä siitä Finjan ehdotuksesta, jonka sain yllä. Vaihtoehtona on vain hioa pois holvauksen jäämät. Loppu lattia on teräslastoitettu helikopterilla valun yhteydessä. Ei erityisen sileä pinta mutta riittää keskinkertaiselle lattiamalille, mutta silloin minun on elettävä korkeuserojen kanssa.
Jos teen valun, ajattelin että siitä tulisi niin hyvä, ettei sitä tarvitse hioa, mikä mielestäni vaikuttaa kohtuulliselta, kommentteja siitä?
Klikkaa tästä vastataksesi