Rakennan uutta seinää kellariin. Olen alkanut etsiä paneelia, joka antaa vaikutelman hyvin hoidetusta lauta-/plankkiseinästä. Etsin yksinkertaisesti paneelia, joka on höylätty ja pontattu, mutta täysin ilman viisteitä, reunoja ja koristuksia. Haluan vain luonnollisen kuivumiskolon.

Mielestäni olen nähnyt sellaisen paneelin jossain luettelossa. Mutta kolme puutavara-aittaa peräkkäin sanovat ei - meillä ei sitä ole.

Käännä 120mm raakalautaa, joku on sanonut, mutta minusta on hankalaa löytää kauniita yksilöitä puutavara-aitan sekasotkusta. Lisäksi se ei ole täysin kuivaa, joten se varmasti kutistuu, ellei voi antaa sen olla sisällä muutaman viikon.

14mm mäntylattia alkaa tuntua ajankohtaiselta - mutta löydän vain 112mm leveitä, jotka mahtuvat budjettiin (149:-/m2) 162mm haluavat siitä yli 400:-....

26mm mäntylattia löytyy laajempana samaan rahaan, mutta eikö siitä tule hyvin järeä seinä?

Ehdotuksia?

Meillä on ns slätspont, outoa että sinun rakentajallasi ei ole sitä. Ostimme sen Sandåsasta Strängnäsissä suoraan hyllystä. Maksaa noin 25% enemmän kuin råspont.

Kuva ei ole superhyvä, mutta ehkä voit arvata miltä se näyttää (katossa siis).
Meidän on lakattu valkopigmentoidulla mattalakalla.

Mutta leveys on kuin "tavallisella" råspontilla. Eli alle desimetri (peittää 8 cm???)

040214-019.JPG

Oikeastaan pitäisi vain kääntää höylätty puoli ulospäin raakalautaan. Lattialauta on höylätty lauta, jossa on neljä höylättyä sivua, kun taas raakalauta on kolme höylättyä sivua ja yksi sahattu.

Se, mikä on parempi lattialaudoissa, on että voi valita kahdesta puolesta, jos on rumia oksia jne.

Kutsua råspont för innepanel onkin jotain. Vaikka se on "höylätty" yhdeltä puolelta, ei tätä tarkoitusta varten.

Jos tarvitset paljon metrejä, puutavaramyymälä voi aina höylätä puusi juuri sellaiseksi kuin haluat.

Tommy_S sanoi:
Kutsua raakaponttia sisäpaneeliksi, enpä tiedä.
Ja miksikäs ei sitten... :)

KarlXII sanoi:
Ja miksikä ei sitten... :)
Mitä luulet sinä? ;)

Seisoin juuri autotallin yläkerrassa ja katselin katon alapuolta miettien tätä ketjua! Arvelisin, että raakapontti tehdään "roskapuusta", kuten harvennus männyntaimistossa ilman ylivuotuneita kuivoksia tai latvavaihdon suurista puista... Oli paljon oksia, kuivoksia ja vankkainta!

Yleensä alhaisempi laatu (enemmän svarkvist ja niin edespäin) sekä huonompi höyläyspinta johtuen korkeammasta syöttönopeudesta höylässä. Mutta toiminto pysyy samana.

Råsponten olen jo jättänyt, koska ei näytä olevan mahdollista saada tarpeeksi siistejä paloja.

Mutta tuo slätspont vaikuttaa jännittävältä, olen kuitenkin ilmeisesti jonkinlaisessa pimeässä vyöhykkeessä mitä tulee lautatarhojen valikoimaan. Joten - tietääkö joku lautatarhaa, jolla on slätspontia Tukholman läänin eteläosissa tai jotain. Liikun Södertäljen ympäristössä.

Voin suositella Sandåsa Strängnäsissä.
Se vie noin puoli tuntia Södertäljestä.
Aja kohti Strängnäsiä ja käänny Malmköpingissä, jossa on kyltti Stallarholmen. Sitten on vain muutama sata metriä, ja vasemmalle käännyttäessä olet perillä.

Soita ja tarkista, että heillä on ensin, on aina hyvä neuvo
0152-331900

(Ei, minulla ei ole osakkeita... Mutta he ansaitsevat vähän ilmaista markkinointia)

Ha!

Tulin erityisen hämmentyneeksi, kun tajusin, että Sandåsa oli toimittaja lähimmälle rakennustavaraliikkeelleni. Tein siksi tarkkaan perjantain kävelyn puutavaravaraston läpi, ja katso, höylättyä puutavaraa, yksinkertaisesti toiveiden mukaisesti, useita lokeroita, yksi kerros ylöspäin.

Menin myyjän luo ja tuijotin häntä suoraan silmiin, artikkelinumeron kera. "Jaha - tarkoitat lattialautaa, joo, se voisi toimia" sain vastauksena. Kielellinen väärinymmärrys siis.

Jäljellä on vain prinsessa ja kuningaskunta, niin tämä projekti onnistuu varmasti.

Minulla oli samanlainen kysymys joitakin vuosia sitten.
Jos muistan oikein, toinen merkittävä ero raakapontin ja tasapontin välillä, paitsi höylätty 3 tai 4 sivua, on puunlaatu.
Raakapontti on käytännössä aina laatu V (kvinta), kun taas tasapontti on III tai IV.
Tasapontti, vaikka se onkin kalliimpi, on todennäköisesti suositeltava näkyvissä sisätilojen osissa, voitaisiin sanoa.

Luulen, että massiiviset mäntylattiat ovat paras vaihtoehto. On saatavilla kaikissa mahdollisissa mitoissa, ja jos käyttää toisenlaatuista tai Byggmaxia, niin hinnasta tulee melko kohtuullinen.

Yksi suuri haittapuoli raakalautojen tai muun sahatavaran käytössä, joka on sahatavaravaraston hyllyllä, on se, että se kuivuu pirun paljon. Lattialaudat, jotka ostetaan, ovat vakuumipakattuja ja kuivattu 6-8%.

MathiasS sanoi:
luulen, että massiiviset mäntylattiat ovat paras vaihtoehto. Niitä on saatavilla kaikilla mahdollisilla mitoilla, ja käyttämällä toislajittelua tai Byggmaxia hinnatkin ovat melko kohtuullisia.

Yksi suuri haittapuoli käyttää raakalautaa tai muuta puutavaraa, joka on puutavaraliikkeen hyllyllä, on se, että ne tulevat kuivumaan todella paljon. Ostetut lattialaudat ovat tyhjiöpakattuja ja kuivattu 6-8 % kosteustasoon.
Jos haluaa vaikutelman "hyvinhoidetusta lauta-/plankkiseinästä", kuivatut lattialaudat ovat ehkä liian täydellisiä. Siinä seinässä ei juuri ole elämää? Pikemminkin kuin lattia seinällä. Että sileäpontti jättää raon lautojen väliin vahvistaa "plankkiseinän" vaikutelmaa. Raa'an laudan käyttö on huono, koska se ei ole mittoihin höylätty sillä puolella, jonka haluaa sisäänpäin. Se tulee aaltoilevaksi ja joskus vaikea asentaa. Raa'an laudan höyläyksen ainoa tehtävä on, että laudat makaavat tasaisesti alustaa vasten ja että ponsi ja ura sopivat toisiinsa.

No hyvä. Onneksi meillä on erilaiset maut. Muuten keskustelu olisi kuollut. :D

• Tykkään
Davidw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.