Asun rivitalossa ja haluan rakentaa terassin koko takapihan leveydelle sekä rakentaa näkösuojaavan aidan. Ajattelin jotain näistä vaihtoehdoista:
Ja tältä se näyttää nykyään:
Alue, joka katetaan terassilaudoituksella, on noin 60 neliömetriä (noin 9 metriä leveä ja 6,5 metriä syvä). Olen ajatellut purkaa olemassa oleva terassi, säilyttää suuren pensasaidan, mutta poistaa pienen pensasaidan, joka näkyy kuvassa ilman koiraa
Tässä kohtaa kysymys 1: Pystynkö kaivamaan sen itse tavallisella lapiolla vai täytyykö minun soittaa kaivinkone paikalle?
En ole vielä päättänyt, tuleeko yksi vai kaksi tasoa. Haluaisin päättää tästä vasta, kun aita on rakenteilla, koska se riippuu paljon aidan korkeuden tunteesta. Naapurilla on aita, joka on 2,20 metriä korkea, ja helpointa/kauneinta/parasta olisi yksinkertaisesti jatkaa samalla korkeudella.
Ajattelin, että terassi kiinnitetään (valitsemallamme korkeudella) aitaan, ja seuraavaksi tietenkin tavallinen prosessi - perustusten valaminen, kantavien palkkien asettaminen jne. Tämän osan ei pitäisi aiheuttaa huolta, vaikken olekaan tehnyt sitä ennen. Se on aita, josta olen epävarma.
Aita on siis 2,20-2,35 metriä korkea, sen on tarkoitus antaa täydellinen näkösuoja, ja terassi kiinnitetään siihen (ajattelin ensin asentaa 45x95 tolpat - asettaa vaakapaneelit "kauemmas" puolelle - päättää terassin korkeus - asettaa vielä yksi 45x95 sisäpuolelle ja leikata sitä niin, että palkit tai kantavat palkit voidaan asettaa niiden päälle. Kun laudat on asennettu, jatkan 45x95 koko matkalta ylöspäin ja asetan siirtyvän paneelin sisäpuolelle.
Mitä luulette, pystynkö tekemään tämän itse vai pitäisikö minun yrittää saada puuseppä, joka voi auttaa suunnittelemaan ja piirtämään kaiken? Mikä olisi sopiva etäisyys tolppien välillä aidassa? En halua, että se heiluu...
Otamme myös mielellämme vastaan muita mahdollisia kommentteja! Esimerkiksi, olen päättänyt 145 mm terassin, mutta en tiedä, valitsenko 34 mm vai 28 mm. En myöskään ole päättänyt, miten teen siitä, missä terassi kohtaa pensasaidan, ja aidan, jonka pitäisi olla ovi nurmikolle, en ole vielä miettinyt ollenkaan..
Joten; kiireellisimmät kysymykset ovat
1) pystynkö (hieman teidän avullanne) tekemään tämän itse vai pitäisikö soittaa puuseppä (vain suunnittelua varten, työn ajattelin tehdä itse)
2) aloitanko kaivamisen käsin vai pitäisikö soittaa urakoitsija, sekä
3) miten suunnittelen aidan rakentamisen (etäisyys perustusten välillä, kuulostaako ideani järkevältä vai ei, ehdotukset paneelin mitoituksesta jne).
Täytyykö todella hankkia rakennuslupa, jos on sopinut asiasta naapurin kanssa? Vaikka sitä silti tarvittaisiin, on se hieman ongelmallista. Käytännössä kaikilla kadulla on rakennettu aitoja/lasi-verantoja jne., eikä kenelläkään ole rakennuslupaa. Meidän perustelu aitakorkeudelle on siis, paitsi näkösuojaksi, myös yhtenäisyyden säilyttäminen pidentämällä naapurin aitaa. Joka on rakennettu ilman rakennuslupaa. Ongelmana on, ettei haluta saattaa naapuria pulaan. Lisäksi haluaisimme aloittaa tällä viikolla
Muuten. Jos saa rakentaa terassin noin 120:een, eikö saa rakentaa aitaa sen päälle? Naapurin puolelta siitä tulee silloin käytännössä 2,4 m aita
Saat rakentaa aitaa mutta et aitaa. Aita on, jos muistan oikein, määritelty 25% ilmavaihtuvuudella ja aita on täysin tiivis. Sallitun korkeus terassille riippuu kunnasta, Göteborgissa se on 60 cm.
Olisin rakentanut aidan ilman lupaa, mutta tehnyt sen niin, että voi poistaa muutaman laudan ja "aidaksi muuttaa" pienellä vaivalla.
Sinun ei pitäisi olla enempää kuin 2m tolppien välissä aidalle kuitenkaan. Ei tietenkään ole haitaksi laittaa niitä tiiviimmin, kun ajatellaan tuulen vaikutusta.
Jos olisin sinä, olisin ensin mitannut ja laskenut kaikkien perustusten sijainnit, merkinnyt ne ja sitten vuokrannut kaivinkoneenkuljettajan järjestämään pensasaidan ja perustuskuopat kerralla. Tjoff tjoff! Näyttää siltä, että siellä voi olla paljon juuria ja muuta mukavaa. Jos päätät tehdä sen itse, salli itsellesi ainakin maanpora vuokralle.
Sain apua pikkuveljeltä, joka opiskelee rakennusinsinööriksi, tekemään piirustuksen. Hän ehdottaa, että aidan tolpat noudattaisivat terassin tolppia, jolloin etäisyydeksi tulisi 2,2 ja 2,3 m. Oletan, että hän ajattelee, että palkki, joka tulee aitaan, mahdollistaa harvemmat tolpat (hän on matkoilla, joten en voi kysyä).
Mitat eivät aivan täsmää, totuus on hieman vähemmän syvyyttä. Menen mittaamaan tarkasti tänään. Mutta mitä mieltä olette hänen piirustuksestaan?
Muuten, täällä on hullun paljon juuria. Otin kannon ylös käsin viime kesänä.. täällä on varmaan ketju siitä Pitäisikö minun vuokrata pieni kaivinkone ja kaivaa itse vai soittaa jollekin, joka tekee sen puolestani? Se pitäisi kai saada aika nopeasti tehtyä, vai mitä?
Nyt olen mitannut kaiken ja lisäksi lukenut hieman.
Tässä on kaaviopiirustus:
Tarvitsisin tarkastuksen siitä, mihin minun pitäisi laittaa pilarit... Se katkoviivainen alue on olemassa oleva kehys pilareilla, joten se jää paikoilleen (vaihdan vain laudoituksen, kun olemme siihen pisteeseen päässeet). Muu alue jakaisin kahtia suorakulmioiksi, alempi olisi silloin 3830x8750 ja ylempi vasemmassa yläkulmassa olisi noin 2700x2735.
Alimman kantavan palkin tulisi kiinnittyä lautaan, ja myös osittain oikealla puolella (jos sillä nyt on merkitystä pilarien mitan tai etäisyyden kannalta).
Miten te sijoittaisitte pilarit ja mitä mittoja käytettäisiin säännöissä?
Joten, kun en hyödynnä olemassa olevia pilareita (ne ovat kummallisilla etäisyyksillä), niin siitä tulee siis kolme riviä, jotka antavat noin cc 1,8m ja kolme kantavaa palkkia. Yllä olevat suositukset sanovat 145 tai 170, mutta olen mieluummin varovainen ja valitsen silloin 170. Mutta koska kyseessä on lauta, niin ehkä pitäisi vaan laittaa 195-kokoiset?
Leveys on 8750; jos laitan 5 pilarikolumnia, se antaa etäisyydeksi noin 2200. Riittääkö se? Pitäisikö minun tehdä 6 kolumnia, jotta saisin vakavamman laudan (ja terassin)? cc olisi silloin 1750?
Yläpuolella pieni suorakulmio: Voiko siinä olla vain 4 pilaria "kulmissa" käyttäen 45x195 rimaa? Muuten teen 2 riviä, joissa on 3 joka rivissä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.