Aion rakentaa vajaa autotallin seinää vasten ja olen epävarma katonlappeesta vajan katosta autotallin seinään.

Projekti: Vaja 1,6 m korkea, 4,5 m leveä, 1,3 m syvä. Siinä tulee olemaan avoimia säleitä seininä. Sinne ei säilötä kosteusherkkiä asioita. (Roskasäkit, ruukut jne.). Siinä tulee olemaan sedumkatto. Ensin levyspontti, sitten aluskate ja sen jälkeen vahva kattohuopa juurisuojana.

Aion kiinnittää palkin seinään "naulariviin" - jossa on palkki takana - noin puolivälissä seinää. Siihen kiinnitetään katto-osien palkit kattokengillä. Tolpat asetetaan myös palkkien alle seinää vasten ylimääräisenä tukena, koska sedumkatto on melko raskas.

Kysymys: Tarvitsenko peltisen liitoskappaleen vajan katon ja autotallin seinän väliin? Ei haittaa, jos vettä sataa vähän julkisivua pitkin. Olen lukenut paljon siitä, miten tämä tehdään ulkohuoneissa sahaamalla paneeli vinosti ylöspäin uran kanssa ja asettamalla liitoskappale. Mutta silloin pyritään saamaan tiivis ulkohuone ja minulle tällä ei ole merkitystä. Vai pitäisikö minun asettaa liitoskappale paneelien päälle suojatakseni julkisivua sedumkatolta ja olla välittämättä muodostuvista raoista?

Liitän kuvan paneelista.

• Puupaneeli ja mittanauha kiinnitettynä seinään, näyttää rakennusprojektin kontekstin autotallin seinän vieressä.
... tällä tavalla suositellaan sitomaan sedumkattoa seinään. Peltiä suositellaan siis seinää vasten hyvän matkaa ylöspäin.

Mutta kysymys on edelleen, onko ok kiinnittää pelti vain seinän ulommaiseen lautoihin?

• Kaavio sedumkaton rakenteesta seinän vieressä: sedummatto, salaojakerros, tiivistekerros ja suojakerros, joissa mitat ilmoitettu.
  • Tykkään
TOEN
  • Laddar…
Nyt en olekaan perehtynyt sedumkattoon suoraan... mutta minä antaisin peltin olla lokkipaneelin ulkopuolella niin, että väliin jää hieman ilmaa, koska se kuitenkin lasketaan "ulkotilaksi" kuvauksesi mukaan... mutta ehkä jonain päivänä kadut sitä ja haluat tiivistää varaston? Se kuulostaa pienemmältä lisätyöltä tehdä se oikein nyt ja enemmän tai vähemmän mahdotonta tehdä hyvin valmiilla kasvavalla sedumkatolla?

Rickard.
Sinun tulisi ehdottomasti, kuten olet miettinyt, asentaa kunnollinen levy suojaamaan julkisivua kasvillisuudelta. Sitten, haluatko tehdä siitä tiiviin vai riittääkö melkein tiivis, voit vain itse päättää. Jos se on lähellä räystästä, ei luultavasti sada sisään, mutta silloin sedumilla voi olla ongelmia saada tarpeeksi vettä.

Kiitos vastauksesta!

Luulen, että nostan katon 30 cm (kuva kiinnitetystä laudasta). Se antaa tilaa vetää sekä kattopapua että peltiä ylemmän paneelin ulokkeen alle.

Ulkoseinä, jossa on ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö ja puulaudat nojaavat seinää vasten, kirkas sininen taivas taustalla.
Uppskruvattu puulauta seinällä, valaistuna sivulta.
Ulkoseinä, johon on kiinnitetty pystysuunnassa laudoitusta, näyttäen auringon varjoja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.