Hei kaikki,

Olen yrittänyt selvittää, tarvitaanko autotallissa paloluokiteltu ullakkoaukko (autotalli on rakenteilla taloon), ja kun soitin vakuutusyhtiöön, he viittasivat Boverketin sääntöihin/suosituksiin.

Mutta en tule viisaammaksi lukiessani Boverketin verkkosivuja, tietääkö joku mitä koskee?

Paloluokiteltu luukku näyttää olevan suosittu, mutta kun otetaan huomioon, että eristeenä on sahanpuru ja sisäkattona tavalliset kattopaneelit, en tiedä onko siitä mitään käytännön hyötyä ja oikeuttaako se siten hintaeron?

Mitä mieltä olette?

• Tykkään
Nenza78
  • Laddar…
Olen kiinnostunut tästä, koska meillä on samanlainen konstruktion ja olemme tekemässä laajaa remonttia, jossa asennetaan uusi ilmastointilaite vintille ja todennäköisesti vaihdetaan vinttiluukku.

Olen myös ajatellut avata suoran oven autotalliin, joten etsin luokiteltua EI30-ovea, johon haluaisimme pienen pyöreän ikkunan. Vaikuttaa vaikealta löytää standardina...

En ole todellakaan perehtynyt alaan. Mutta minulla on sellainen käsitys, että taloon rakennetut autotallit tulisi olla oma palo-osastonsa. Eli, pitäisi olla palomuuri talon ja autotallin välillä. Siten olisi loogista, että vaaditaan luukku samalla paloluokalla, ellei autotallin yläpuolella oleva ullakko ole paloeristetty talosta. Jos siis autotallin yläpuolella oleva ullakko on samaa palo-osastoa kuin autotalli, ei pitäisi tarvita suojata ullakkoa.

Mutta eikö tämä käy ilmi rakennusluvasta?

• Tykkään
johel572
  • Laddar…
Autotallin on oltava erotettu talosta, EI30. Jos on vaikeaa löytää sopivaa ullakkoluukkua, harkitse jotakin seuraavista vaihtoehdoista:

Anna erottavan seinän jatkua koko matkan ylös ulkokattoon asti, eli tee autotallin yläpuolisesta ullakosta osa autotallin palosolua.

Luo jokin muu mahdollisuus päästä autotallin yläpuolella olevalle ullakolle kuin luukku autotallista. Esimerkiksi luukku ulkoa päädyssä tai että autotallin ullakolle pääsee talon ullakolta.

EI30 on melko helppo saavuttaa, joten jos "tavalliset kattopaneelit" ovat kipsistä tai kuitusementistä tai jostakin muusta palamattomasta, on hyvin mahdollista, että EI30 jo saavutetaan. Paitsi mahdollinen luukku silloin.

• Tykkään
johel572
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.