Hei!

Olemme palkanneet käsityöläisiä tekemään kylpyhuoneemme. Meillä on seinään asennettu wc-istuin ja pesuallas, ja käsityöläiset ovat tehneet laajennuksen seinästä, johon nämä on kiinnitetty (premont). Nyt on niin, että tämä laajennus on vino, ero on 1,2 cm, jos mitataan laajennuksen syvyyttä vasemmalta ja oikealta puolelta. Seinään on laatoitettu mosaiikilla. Tämä aiheuttaa sen, että pesuallas ja wc-istuin ovat myös hieman vinossa. Emme ole tyytyväisiä tähän. Nyt käsityöläinen väittää, että tämä on sallittujen toleranssien rajoissa ja että meidän on hyväksyttävä työ ja maksettava.

Voiko tämä pitää paikkansa? Onko joku käsityöläinen/kirvesmies, joka tietää, mitä tässä tapauksessa koskee? Ilmeisesti on olemassa jotain, joka kutsutaan Hus AMA:ksi, mutta en löydä siitä mitään internetissä. Mitkä toleranssit oikeastaan pätevät? Käsityöläinen sanoo, että on toleransseja sekä kaakeleille että rakennukselle.

/Anna
 
Olen selvittänyt tätä asiaa hieman päivän aikana ja vaikuttaa siltä, että on olemassa laki (joka suojaa kuluttajaa), joka on voimassa tästä vuodesta alkaen ja sanoo, että niin kauan kuin mitään tarjousta ei ole tehty, asiakkaalla on oikeus. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, niin se on voimassa ja asiakkaalla on silloin oikeus pidättää maksunsa. Tiedättekö tästä jotain? Pitääkö paikkansa?
 
Jaa siis, jos hantverkare on oikeassa siinä, että poikkeama on sallitun toleranssin sisällä (mistä minä en tiedä mitään), niin hän on suorittanut työn ammattitaitoisesti, ja niin kauan kuin te ette ole erityisesti sopineet toleranssista, hän ei ole toimittanut sovitun vastaisesti.

Mutta kysymyksenä onkin, onko tämä poikkeama todella hyväksyttävän toleranssin sisällä, se kuulostaa epäilemättä paljolta.
 
nybyggare_anna sanoi:
Käsityöläinen tarkoittaa, että sekä kaakelille että rakennukselle on toleransseja.
Pyydä häntä sitten näyttämään, missä se lukee. ;)
 
Hei.

Eikö juuri siksi "palkata" yritys 350-400:-kr/tunti, jotta ei tulisi tällaisia virhemarginaaleja. Ne eivät olleet järkeviä myöskään. Olen varma, että olisit tehnyt sen tarkemmin itse.

Annan sinulle hyvän esimerkin. Appivanhempani päättivät remontoida kylpyhuoneensa, ja yrityksen piti hoitaa koko homma. Yhteensä noin 70.000:- 6m²:lle.

Sitten kävi ilmi, että he olivat laatoittaneet suihkun ilman kaatoa, ja suihkuvesi jäi lattialle. Sanoin heille, että pitävät päänsä, ja yritys vähensi 8.000:- tämän vuoksi, joten väitän, että yrityksen pitäisi suoriutua paremmin kuin näin.

Seiso päätöksesi takana, tulet voittamaan tapauksen, siitä olen varma. >:(
 
Kiitos vastauksistanne! Pyydän käsityöläistä näyttämään, missä seisoo, mitkä toleranssit ovat voimassa, ja yritän pitää puoleni ja jatkaa taistelua. KIITOS!
 
Olen käsityöläinen. Nyt en oikein tarkalleen ymmärrä, miten se on rakennettu siellä, mutta yleisesti ottaen ajattelen näin. Onko se "virhe", joka ei näy paljaalla silmällä tai ole havaittavissa muuten kuin mittaamalla, on se hyväksyttävää, muuten mielestäni voi hyvin vaatia, että se on oikein tehty. Virhemarginaaleilla, jotka "eivät näy", pitäisi lisäksi olla hyvä selitys. Jotain, mikä on tehnyt sen rakentamisesta toisella tavalla mahdotonta jne. Mitä laki sanoo, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta pidä puoliasi. Rakennusyritykset ovat verenimijöitä ja niiden pitää tehdä hyvää työtä!
 
Tylsää kun ei mene hyvin!

Hus AMA 98 Yleinen materiaali- ja työselostus rakennustöihin

En tiedä, voidaanko seuraavia AMA-koodeja soveltaa, koska ne ovat tarkoitettu seinien tai tilaa muodostavien rakenteiden osiin.

43        SISÄTILOJEN MUODOSTAVAT RAKENTEET

Sivulla 65 43.B/42    Täydentävät seinärakenteet - levyt ja puurungot tai puupohjaiset rungot käsitellään toleransseja, ja ne on luokiteltu Koveruus, Kaltevuus, (Sijainti sivulla lähimmästä toissijaislinjasta) tai (Etäisyys läheisistä seinistä)

Tapauksessasi pätee todennäköisesti (Etäisyys läheisistä seinistä), jolloin toleranssi on ±25 mm riippumatta mittapituudesta.

AMA on hieman epämääräinen, mitä tulee kanavien ja syvennyksien mittoihin, mutta niitä löytyy urituksille ym.

Jos verhouksen runko on terästä, Teräsrakennusinstituutin julkaisu nro 112 Toleranssit teräsrakenteille on olemassa. Mutta minulla ei ole siihen pääsyä, ja se saattaa koskea vain itse rakennetta eikä sitä, miten se on asennettu, mutta siitä en ole varma.

Oletan, että verhoilu on tarkoitettu putkistolle ja upotetulle vesisäiliölle WC:ssä, jos sinulla on sekä pesuallas että WC-verhouksessa, sen tulisi olla noin 1,5 - 2 m leveä, jolloin se antaa 6-10 mm/m, mikä ei pitäisi aiheuttaa, että VK ja TS ovat vinossa, mutta lasimosaiikki korostaa sitä, mikä on kohdallaan 1/2 ruudun verran verhoussa.

Jos urakoitsija on asentanut valmiit varusteet ja verhoukset, heidän olisi pitänyt onnistua paremmin, koska varusteet ovat teräsrakenteita, jotka ovat lattialla ja nykyisiä runkoja vastaan.

Mutta on kyseenalaista, voidaanko urakoitsijan edellyttää tekevän työn uudelleen.

Kuinka paljon on tehtävä ongelman ratkaisemiseksi, missä vedeneristys on verhouksessa tai sen takana?

Mitä voit tehdä, on väittää, että AMA ei ole sovellettavissa tässä tapauksessa ja sanoa, että se ei ole ammattitaitoisesti tehty ja kääntyä kuluttaja-asiamiehen puoleen.

Onnea

/Patrik
 
Bob_the_builder
Tätä on keskusteltu aiemminkin foorumilla, siitä löytyy varmasti jonkin verran, jos etsii esim. "AMA".

AMA ei ole laki eikä edes standardi. Se on kokoelma erilaisia ratkaisuja, joihin voidaan viitata sopimusta kirjoitettaessa. Se, että käsityöläinen sanoo "se on AMA:ssa", ei siis ole hyväksyttävää, jos on sovittu jotain muuta. Ongelma meidän yksityisasiakkaiden kanssa on, että emme ohjaa käsityöläisiämme tarpeeksi tiukasti. Emme siis ole säännelleet, miten työ pitäisi suorittaa. Ratkaisu, kuten minä sen näen, on ottaa mukaan riippumaton tarkastusmies, joka saa päättää, onko työ "ammattimaisesti suoritettu" vai ei. Se käsite on tosin joustavampi kuin esim. AMA:n määritelmät, mutta se voi silti antaa tiettyä tukea...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.