Hei
Olen asentanut pystysuoran 2"4 tukipuun kevytsoraharkkoseinään. Olen porannut 12 mm reiät oikealla tulppalla ja ruuvilla, jotka ovat hieman pidempiä. Betoni on hyvässä kunnossa, ja reiät tulevat pyöreiksi ja hyvän näköisiksi, mutta seinään päin pora kohtasi hieman epätasaista vastusta. Reikä saattaa olla liian syvä. Ehkä siellä on reikätiili syvemmällä. Kun tukipuu kuormitetaan, tulppa irtoaa.

Koska en näe tulppaa, kun ruuvaan (kuusiokantaruuvi), epäilen, että tulpat on työntyneet sisään ruuvin mukana. Sain vinkin Beijers Byggissa painaa sisään PL400 ensin, sitten tulppa ja antaa sen kovettua. Sitten ruuvata.
Eikö itse tulpan idea katoa, jos tekee niin? Se ei voi laajentua, jos se kovettuu PL400:n kanssa?
Onko vinkki toimiva vai onko olemassa vaihtoehtoinen tapa ratkaista ongelma?

Kiitollinen vinkeistä//PC
 
  • Renderöity kuva, jossa puupalkki on kiinnitetty kevytbetoniseinään kahdella metallikiinnikkeellä, ja kiinnityskohdat on merkitty punaisilla ympyröillä.
Mitä opiskeluvinkkejä sinulla on?
 
Kun asennan jotain kevytbetoniin, poraan yleensä 8 mm reiän ja käytän 10 mm proppua, jonka joskus täytyy lyödä sisään esimerkiksi vasaralla, mutta silloin myös kiristän ruuvin...
 
J
P Plaincollar sanoi:
Hei
Olen asentanut pystysuoran 2"4 laudan kevytbetoniseinään. Olen porannut 12 mm reiät oikealla proppulla ja ruuvilla, jotka ovat hieman pidemmät. Betoni on hyvää ja reiät tulevat pyöreiksi ja hyvänmuotoisiksi, mutta seinän sisällä pora kohtasi hieman epätasaista vastusta. Reikä voi olla liian syvä. Ehkä siellä sisällä on reikätiili. Kun lautaa kuormitetaan, proppu irtoaa.

Koska en näe proppua ruuvattaessa (kuusiokoloavain), epäilen, että proput ovat painuneet sisään ruuvin kanssa. Sain Beijers Byggiltä vinkin painaa sisään PL400, sitten proppu ja antaa kovettua. Sitten ruuvata.
Eikö itse proppun idea katoa, jos tekee niin? Se ei voi juuri laajentua, jos se on kovettunut PL400:lla?
Onko vinkki toimiva vai onko olemassa vaihtoehtoinen tapa ratkaista ongelma?

Kiitollinen vinkeistä//PC
Luultavasti olet oikeassa, että proppu ei toimi oikein kovettuneessa PL400:ssä. Yleensä puhallan reiän kunnolla ja painan sisään PL400:n ja proppun, ja ruuvin suoraan. Sitten annan sen kovettua ilman kuormitusta. Näin liima täyttää kaikki ontelot. Jos se on erittäin huokoista, voi antaa sen kovettua muutaman tunnin ennen kuin ruuvi laitetaan, jottei proppu pyöri.
 
  • Tykkään
Johan456
  • Laddar…
J Jocke Best sanoi:
Olet varmaan oikeassa, että plugi ei pääse oikeuksiinsa karkaistussa pl400:ssa. Yleensä puhallan reiän kunnolla puhtaaksi ja laitan pl400:aa ja plugia, ja ruuvin suoraan sisään. Sitten annan kovettua ilman rasitusta. Silloin liima täyttää kaikki ontelot. Jos se on todella huokoista, voi antaa kovettua muutaman tunnin ennen kuin ruuvi laitetaan sisään, jotta plugi ei pyöri.
Viisas.
 
Käytän osittain 12 nylon-plugia ja 10 ruuvia, osittain 10 plugia ja 8 ruuvia. Poraamalla 12 ja 10. Varmasti liian suuri. Voi olla yksi ongelmista. Seurasin kuitenkin vain pakkauksen ohjeita. Ainoa ruuvi, joka heillä oli kuusiokantaisena, oli ranskalainen puuruuvi. Huomasin, että se on hieman vaikea tarttua nylonplugiinsa. Juuri äsken laitoin PL400 reikiin ja painoin pluggen sinne. Ne ainakin pysyvät paikoillaan eivätkä pyöri mukana. En pääse käsiksi tavaroihin muutamaan päivään, joten toivon, että BBygg ei ollut täysin väärässä. Mutta plugiefekti jää todennäköisesti pois. On kiinnostavaa nähdä, miten käy ruuvauksessa ja lujuudessa. Pahimmassa tapauksessa minun pitää porata uudet reiät, tällä kertaa pienemmällä poralla! Miten korjaan silloin vanhat rumat reiät? Betoni tasoite? Uskomaton hässäkkä muutamista ruuveista seinässä...
 
Outoa, että sinulla on sellaisia ongelmia. On tärkeää, että käytät hyvää kiviporaa, joka ei heilu ja tee reiästä suurempaa kuin on tarkoitus. Ei pitäisi myöskään porata pienempää reikää kuin tulppa, sillä silloin tulpankin muoto pilalla, kun sen hakkaa sisään. Tulpan pitäisi mennä sisään pienellä pen-vasaralla (120 g tai sellaista)
Älä osta halpoja tulppia!
En ole koskaan kuullut, että tulppia pitäisi liimata pysyäkseen!
 
J
Jos on asennettu hattuhylly 30-luvun vuokra-asuntoon, niin on porattu muutaman kerran aiemminkin :rofl: Vain yksi esimerkki
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.