Vielä yksi "Snikprojekti"

Suunnittelen nyt tammiporrasta rakenteeseeni Gotlannissa. Suunnittelen ostavani tammiaskelmia Yhdysvalloista. Samoin osan materiaalista kaiteisiin. Vangpalat ovat "avoimet", koska portaat ovat keskellä olohuonetta, ja vain yhdellä lyhyellä sivulla on seinä. Olen ajatellut tehdä vangpalat liimapuusta, koko 60 x 360 mm.

Karkea arvio:

Korkeus 270 cm (Lattiasta lattiaan)
Leveys 98 cm + lisäksi 6 cm kummallakin puolella vankpalan ulkopuolella
Yhdeksän suoraa askelmaa + kolme askelmaa, jotka kääntävät portaita 90 astetta + yksi päättävä askelma

Budjetti:
• Vankpalat 2 liimapuupalkista, 60 x 360 x 4000. Yhteensä 1990 kr ByggMaxilta
• Yhdeksän tammiaskelmaa, $58 kappale
• Kolme tammiaskelmaa, jotka kääntävät portaita 90 astetta, $300
• Yksi suora askelma, $46
• 50 taottua metallisauvaa kaiteeseen, $450

Yhteensä noin 11,000 kr

Lisäksi: Kuljetus, tammea kaiteeseen, maalattavat nousuaskelmat sekä vähän tukipuuta pitämään portaita ilmassa ja levyjä sen alaosan rakentamiseen. Lisäksi ajattelin pyytää jonkun avukseni, jolla on hyvä saha, jotta vankpalat leikattaisiin tarkasti.

Olisi myös mahdollista ostaa kaiteet Yhdysvalloista, mutta luulen, että kuljetus maksaisi paljon suuremmasta paketista.

Tuotteet ovat kiinteähintaisia verkkokauppasivustoilla, mutta haluan erikoiskokoja askelmiin, joten olen lähettänyt tarjouspyynnön sähköpostitse.

Kohtia ja näkemyksiä?

Linkki: http://www.stairsupplies.com/eng

• Suunnittelu piirros Gotlannin talon puisista portaista, joissa on avoimet vangstycken ja yhdeksän suoraa askelta, kolme kääntävää askelta ja yksi päättävä askelma.
Vaatii kokeneen sisustuskirvesmiehen piirtämään portaat. Se on niin edistynyttä, että nykyään ostetaan usein portaiden piirustuksia mittakaavassa 1:1, koska se on nopeampaa. Suora portaikko, jossa on kolme askelmaa kääntääkseen portaat 90 astetta, ei tee kävelylinjasta optimaalista. Ei ole mukavaa kävellä sellaisessa portaikossa. "Oikea" L-portaat eivät näytä siltä. Liimapuupalkki on kai kuusesta? Yleensä käytetään mäntyä eikä 60 mm:n paksuutta tarvita, 40 mm riittää. Millä aiot jyrsiä askelmat? Mieti ennen kuin aloitat projektin...

Kiitos näkemyksistä! Lisättäköön, että askelmat tulevat lepäämään vangstyckena päällä, eli ei jyrsintää. Valitsen 60 mm paksut vangstycket, koska haluan 360 mm leveät liimapuupalkit. Portaat tulevat suurempaan vapaa-ajanasuntoon, jossa on kaksi makuuhuonetta yläkerrassa. Olen samaa mieltä siitä, että 90-asteen käännös vain kolmella portaalla ei ole täysin hyvä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.