Hei.
Minulla on kysymys.
Minulla on keskeinen savupiippu 60-luvun talossa. Siellä oli öljypannu 90-luvun alkuun saakka. Sen jälkeen tuli sähköpannu ja ilmalämpöpumppu.
Miten vaan. Savupiipussa on keskeinen hormi, joka ei ole niin vaikea saada hyväksyttyä. Mutta tila puukattilan asettamiselle on hieman monimutkaisempaa. Nykyinen kattila (CTC EcoEl 1550 + ilmalämpöpumppu) on melko lähellä piippua. Sen voi ehkä siirtää 40-50 cm. Tosin siitä koituu jonkun verran putkimieskustannuksia...
Onhan olemassa esimerkiksi vesitakkoja, jotka voi asentaa avotakkaan. Onko teoreettisesti mahdollista murtaa savupiippuun paikka ja asettaa sinne pienempi takka? Savupiipussa on 5 putkea, 4 tuuletukseen ja yksi hormi keskellä.
3 tuuletusputkea on kytketty alempien kerrosten huoneisiin (kylpy/pyykki/kattilahuone), ja neljäs on yläkerrassa.
Teoreettisesti tämä tarkoittaa, että vain hormi on savupiipun alaosan viimeiset 150 cm.
Se on todennäköisesti kantava. Voiko sitä tukea? Voiko sitä kaivaa?