Eri syistä en pysty rakentamaan niin paljon tänä vuonna kuin olin ajatellut, mutta koska rakennuslupa on valmis, haluan silti aloittaa. Riittävän haastavaa on saada valmista viiden vuoden kuluessa joka tapauksessa. Rakennettava kohde on laajennus talooni, noin 75 neliömetriä kellarilla, yksi kerros ja sisustamaton (mutta sisustettavissa oleva ullakko). Suunnittelen tekeväni käytännössä kaiken itse, jos ei muuten, niin taloudellisesta tilanteesta johtuen.

Vähintään ajattelen kuitenkin valaa laatan ja kellarin seinät (thermomur). Ne eivät vahingoitu, vaikka jäisivät talven yli ulos, ja täytän lattialämmitysputket propyleeniglykolilla.

Mutta olen hieman innostunut yrittämään saada myös välipohjan paikalleen. Ajatukseni on sitten rakentaa välipohja ja talveksi koota siihen väliaikainen katto pressulla, joka pysyy kevääseen asti. Sitten saada seinät ja katto pystyyn vuonna 2024.

Onko tämä huono idea? Voiko puutavara vaurioitua seisoessaan talven yli ilman lämmitystä? Spontaanisti ajattelen, että se ei ole pahempaa kuin autokatos tai vajaa tai mitä tahansa muuta, joka on lämmittämätön, ja ne toimivat.

joakim_j joakim_j sanoi:
Eri syistä en voi rakentaa tänä vuonna niin paljon kuin olin ajatellut, mutta koska rakennuslupa on valmis, haluan silti aloittaa. On riittävän raskasta saada valmiiksi viiden vuoden sisällä. Rakennettava on taloni laajennus, noin 75 m², jossa on kellari, yksi kerros ja viimeistelemätön (mutta sisustettavissa oleva ullakko). Suunnittelen tekeväni käytännössä kaiken itse, tähän muuten pakottavat taloudellinen tilanne.

Ainakin ajattelin valaa laatan ja kellariseinät (thermomur). Ne eivät vahingoitu seisoessaan ulkona talven yli, täytän lattialämmityssilmukat propyleeniglykolilla.

Mutta olen hieman innokas myös yrittämään saada paikalle välikaton. Ajatus on sitten rakentaa välikatto ja sitten talveksi koota väliaikainen katto pressulla, joka saa olla kevääseen asti. Sitten nostaa seinät ja katto vuonna 2024.

Onko se huono idea? Voisiko puutavara vaurioitua seistessään talven yli ilman lämmitystä? Spontaanisti ajattelen, että se ei ole pahempaa kuin autokatos tai vaja tai mikä tahansa, joka on lämmittämätön, ja se toimii.
Jos se on vain runkopuuta, siinä ei varmaan ole ongelmaa, kunhan mahdollinen kosteus saa sitten kuivua ennen kuin rakennat sisään sen.

Kyllä, kun kirjoitan bjälklag, tarkoitan tietysti vain itse runkorakenteita, eli ei mitään sahanpurua tai muuta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.