18 871 lukukertaa ·
3 vastausta
19k lukukertaa
3 vastausta
Talorunko Lecasta - Hinta, edut ja haitat
Hei,
Minä ja vaimoni suunnittelemme 1,5-kerroksisen talon rakentamista. Haluamme mielellämme rapatun julkisivun, ja ymmärtääksemme rakennusteknisesti on parasta, että runko on kevytharkosta tai betonista. Olemme kiinnostuneet leca isoblock 2.0 35:stä, joka on leca-harkoilla sisäänrakennetulla eristyksellä, katso linkki alla. Valmistajan mukaan U-arvo on 0,13 W/m2. Olemme etsineet paljon tietoa, mutta haluaisimme saada hieman näkökulmaa täältä foorumilta:
https://www.se.weber/files/se/2018-11/leca-isoblock-2.0-35.pdf
1. Hinta - Olemme saaneet tarjouksen materiaalista, mutta mitä itse työ oikeastaan maksaa? Onko kellään arvioitua hintaa lecaharkkojen muuraamiselle per m2? Ja mikä on vastaava hinta ulkoiselle ja sisäiselle rappaukselle? Ajattelemme melko yksinkertaista L-muotoista taloa. Ajattelemme, että lohkot sisäänrakennetulla eristyksellä vähentävät joka tapauksessa työvaiheiden määrää, mutta voiko se silti tulla huomattavasti kalliimmaksi kuin puurungolla ja siihen liittyvällä julkisivulla tehtävä työ?
2. Energia - Ovatko nämä lecaharkot kilpailukykyisiä puurungon + eristyksen kanssa, kun kyseessä on energianäkökulma? Meillä ei ole tavoitetta passiivitalon tai vastaavan suhteen, mutta emme halua liian korkeita energiakuluja. Ymmärrämme, että seinästä tulee melko paksu, mutta sen kanssa voimme elää. Ajattelemme, että kylmäsiltojen riski vähenee lecaharkoilla ja niiden ominaislämpökapasiteetti on suurempi, mikä parantaa sisäilmaa ja vähentää energiakuluja?
3. Kosteus - Ajattelemme, että lecaharkko ulko- ja sisärappauksella on täysin varma kosteuden suhteen, jos se tehdään oikein, koska materiaali on epäorgaanista. Onko kukaan eri mieltä tästä?
4. Muut kommentit - Onko kukaan rakentanut lecaharkoilla aiemmin ja onko muita tärkeitä huomioita? Edut/haitat?
Hyvää lauantai-iltaa!
/Filiph
Minä ja vaimoni suunnittelemme 1,5-kerroksisen talon rakentamista. Haluamme mielellämme rapatun julkisivun, ja ymmärtääksemme rakennusteknisesti on parasta, että runko on kevytharkosta tai betonista. Olemme kiinnostuneet leca isoblock 2.0 35:stä, joka on leca-harkoilla sisäänrakennetulla eristyksellä, katso linkki alla. Valmistajan mukaan U-arvo on 0,13 W/m2. Olemme etsineet paljon tietoa, mutta haluaisimme saada hieman näkökulmaa täältä foorumilta:
https://www.se.weber/files/se/2018-11/leca-isoblock-2.0-35.pdf
1. Hinta - Olemme saaneet tarjouksen materiaalista, mutta mitä itse työ oikeastaan maksaa? Onko kellään arvioitua hintaa lecaharkkojen muuraamiselle per m2? Ja mikä on vastaava hinta ulkoiselle ja sisäiselle rappaukselle? Ajattelemme melko yksinkertaista L-muotoista taloa. Ajattelemme, että lohkot sisäänrakennetulla eristyksellä vähentävät joka tapauksessa työvaiheiden määrää, mutta voiko se silti tulla huomattavasti kalliimmaksi kuin puurungolla ja siihen liittyvällä julkisivulla tehtävä työ?
2. Energia - Ovatko nämä lecaharkot kilpailukykyisiä puurungon + eristyksen kanssa, kun kyseessä on energianäkökulma? Meillä ei ole tavoitetta passiivitalon tai vastaavan suhteen, mutta emme halua liian korkeita energiakuluja. Ymmärrämme, että seinästä tulee melko paksu, mutta sen kanssa voimme elää. Ajattelemme, että kylmäsiltojen riski vähenee lecaharkoilla ja niiden ominaislämpökapasiteetti on suurempi, mikä parantaa sisäilmaa ja vähentää energiakuluja?
3. Kosteus - Ajattelemme, että lecaharkko ulko- ja sisärappauksella on täysin varma kosteuden suhteen, jos se tehdään oikein, koska materiaali on epäorgaanista. Onko kukaan eri mieltä tästä?
4. Muut kommentit - Onko kukaan rakentanut lecaharkoilla aiemmin ja onko muita tärkeitä huomioita? Edut/haitat?
Hyvää lauantai-iltaa!
/Filiph
2. Rakenne, jolla on suurempi lämpökapasiteetti, kuluttaa vähemmän energiaa kuin saman u-arvon rakenne, jolla on pienempi lämpökapasiteetti.
3. Ei pidä paikkaansa, mutta se ei voi homehtua. Rakenne voi kuitenkin kostua, ja kosteus voi siirtyä muihin orgaanisiin materiaaleihin, jos sellaisia on, ja rappaus voi vahingoittua.
3. Ei pidä paikkaansa, mutta se ei voi homehtua. Rakenne voi kuitenkin kostua, ja kosteus voi siirtyä muihin orgaanisiin materiaaleihin, jos sellaisia on, ja rappaus voi vahingoittua.
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 294 viestiä
No tuo lämmönkapasiteetti ja energiankulutus eivät ole aivan yksinkertaisia asioita. Yleisesti ottaen u-arvo on erityisen tärkeä. Korkeampi lämmönkapasiteetti on tietenkin etu, koska se antaa vakaamman lämpötilan vuorokauden yli ja voi vähentää lämmöntarvetta kylminä ajankohtina. U-arvo kuitenkin määrää energiankulutuksen kautta ilmastovaipan.
Kylmäsiltojen osalta huomioi, että kylmäsilta muodostuu jokaiseen muuraussauman kohtaan, kuinka suuria ne ovat, en valitettavasti tiedä. Iso leca on fiksu blokki, mutta voi yhtä hyvin rakentaa kaksi ohutta leca-seinää, joiden välissä on solumuovia, mietin kumpi on loppujen lopuksi edullisempaa. Katsomanne blokkien u-arvo on kuitenkin aivan ok.
Huomioi, että sisällä rappatut seinät antavat kovan pinnan ja paljon kaikuja, joten huoneen akustiikka voi olla hankala.
Kylmäsiltojen osalta huomioi, että kylmäsilta muodostuu jokaiseen muuraussauman kohtaan, kuinka suuria ne ovat, en valitettavasti tiedä. Iso leca on fiksu blokki, mutta voi yhtä hyvin rakentaa kaksi ohutta leca-seinää, joiden välissä on solumuovia, mietin kumpi on loppujen lopuksi edullisempaa. Katsomanne blokkien u-arvo on kuitenkin aivan ok.
Huomioi, että sisällä rappatut seinät antavat kovan pinnan ja paljon kaikuja, joten huoneen akustiikka voi olla hankala.
Vanha keskustelu, mutta haluan silti huomauttaa, että rapatut seinät antavat itse asiassa huonon akustiikan.
Klikkaa tästä vastataksesi