2 885 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Talokauppa, radonraportti, sinibetonilaatta
Olen tehnyt sopimuksen talosta, rakennettu -54 ja runko sinibetonista. Perusmuuri on betonia ja välipohjat ovat valetut.
Talo on 1½-kerroksinen kellarilla.
Sopimuksessa on kohta, joka sallii minun peruuttaa kaupan, jos radonarvo ylittää suositellun arvon.
Sain raportin (pitkäaikainen, tehty asumattomassa talossa) perjantaina, ja se näyttää keskiarvoksi 320 bq/m3 (+/-40). Tehty sisäänkäyntikerroksessa ja yläkerrassa, sama arvo molemmissa.
Yritän neuvotella radontarkastuksesta, mutta en vielä tiedä, miten siinä käy.
Onko joitain spontaanisia käsityksiä, mielipiteitä tai kokemuksia?
Sinibetonihan on aina sinibetonia, mutta arvo ei kuitenkaan tunnu niin korkealta, että sitä ei voisi tuulettamalla saada laskemaan noin 200:aan?
Sitten on aina huoli tulevasta arvonlaskusta...
Talo on 1½-kerroksinen kellarilla.
Sopimuksessa on kohta, joka sallii minun peruuttaa kaupan, jos radonarvo ylittää suositellun arvon.
Sain raportin (pitkäaikainen, tehty asumattomassa talossa) perjantaina, ja se näyttää keskiarvoksi 320 bq/m3 (+/-40). Tehty sisäänkäyntikerroksessa ja yläkerrassa, sama arvo molemmissa.
Yritän neuvotella radontarkastuksesta, mutta en vielä tiedä, miten siinä käy.
Onko joitain spontaanisia käsityksiä, mielipiteitä tai kokemuksia?
Sinibetonihan on aina sinibetonia, mutta arvo ei kuitenkaan tunnu niin korkealta, että sitä ei voisi tuulettamalla saada laskemaan noin 200:aan?
Sitten on aina huoli tulevasta arvonlaskusta...
Vain siksi, että se on sinibetonista, sen ei tarvitse sisältää radonia. Kutsu tarkastaja, joka osaa käsitellä radonia. Kunnalla on luetteloita hyväksytyistä/koulutetuista radonkorjaajista. Kustannus on noin 3000kr tarkastuksesta. Hän kertoo sinulle, mistä radon tulee. Jos olet onnekas, se on maaperän radonia ja silloin asennat radonimurin ja tiivistät vuotoja laatassa. Saat puolet kustannuksista takaisin, enintään 15000kr maakunnalta. Keskivuarvo ei ole hälyttävän korkea, rajaarvo on 200bg. Anna myyjän kattaa saneerauksen. onnea
Toki niiden ei tarvitse olla sinibetonia, mutta se on melko looginen oletus, koska sitä on olemassa. Lisäksi, kun olen lukenut ketjuja täällä, vaikuttaa siltä, että suhteellisen alhainen arvo osoittaa usein betoniin. Mutta kuten sanottu, haluan sinne tarkastajan selvittämään, mistä se tarkalleen ottaen tulee.
Kuulostaa ehdottomasti siltä, että siellä on sinibetonia! Kysymys on vain missä/paljon sekä kuinka paljon säteilyä se aiheuttaa. Tarkista, jos voisit lainata tai vuokrata geiger-mittarin kunnaltasi! Tällöin voit helposti tarkistaa tämän itse.
Klikkaa tästä vastataksesi