Minulla on 40-luvulta peräisin oleva talo, jossa on puurunko ja ulkopuolella rappaus. Kylmä ullakko, jossa kutterinlastua eristeenä. Katossa on tiilikatto.

Sisällä tulee kuuma, kun aurinko paistaa (ei niin epätavallista), mutta myös illalla, kun ulkona tulee todella viileää ja mukavaa, lämpö pysyy hyvin pitkään sisällä. Viime syksynä sisällä saattoi olla noin 30 astetta klo 23, vaikka ulkolämpötila oli laskenut 20-22 asteeseen.

Tuulettaminen auttaa hyvin vähän, pidän usein terassin oven ja jonkin ikkunan auki koko illan. Joten seinissä, katossa tai muualla on varastoitua lämpöä, joka säteilee pitkään auringonlaskun jälkeen.

Voiko joku selittää minulle, mikä varastoi lämpöä ja onko olemassa jotain fiksua, mitä voisin tehdä vaikutuksen lievittämiseksi?

Tiedän, että ullakko on erittäin lämmin, jopa iltaisin, joten se on varmaan epäilty. Auttaisiko, jos tuulettaisin sen kunnolla iltaisin? Ullakko ei ole lainkaan tiivis, katonharjassa on suuret raot, jotka tuovat raikasta ilmaa. Joten ei olisi ongelma asentaa tuuletinta, joka poistaa kuuman ilman, mutta en myöskään tiedä, mitä vetäisin ulkoa sisään normaalia suurempina määrinä...

Olen kiitollinen neuvoista.

J
Vanhat talot ovat, kuten kirjoitat, usein massiivisempia ja lämpöä varaavia. Mutta jos jäähdytät ne yöllä, niiden lämpeneminen vie myös enemmän aikaa.

Sahanpuru pitää lämmön hyvin...
(Ja kaikki muu rakenteessa. Paljon massaa = termisesti hidas talo)

Jos haluat talon pysyvän viileänä, sinun täytyy varmistaa, että se ei lämpene ensin.
Ullakon tuulettaminen toimii tästä näkökulmasta, kunhan ulkona ei ole liian kuuma.
*Mutta* se merkitsisi, että ohjaat suuria määriä lämmintä kosteaa ilmaa kylmemmän sahanpurun yli...
Kyse ei ole silloin siitä, milloin ongelmia syntyy, vaan milloin.

Järkevin ratkaisu on luultavasti investoida ilmastointilaitteeseen niihin huoneisiin, jotka todella haluat pitää viileinä.
Jos pidät nuo huoneet kohtuullisen viileinä päivän aikana, yöt pitäisi olla siedettäviä.

• Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
Juuri nyt sisätiloissa on 26 astetta, olen pitänyt 3 ikkunaa selkosen selällään noin tunnin ajan ja ulkoilman lämpötila on noin 20 astetta.
Se on hieman häiritsevää...

Olen siirtänyt LLVP ja FTX -suunnitelmia, koska on joitakin muita rakenteellisia asioita, joita halusin muuttaa ensin. Joten tällä hetkellä minulla on vain kannettava AC-yksikkö ja joitakin tuulettimia käytettävissä. Mutta yritän viilentää huoneita mahdollisimman paljon illan aikana, jotta ehkä yöstä tulisi siedettävä.

Mittaaminen on tietämistä. Osta halpa langaton ulkolämpömittari ja sijoita se ullakolle. Silloin voit helposti mitata lämpötilan siellä, kun epäilet, että ullakko lämmittää muuta taloa. Kutterspån tai muu puumateriaali ei omaa suurta lämmönvarauskykyä, joten se ei käy. Yritä varjostaa ikkunat päivän aikana. Kaikki tummat pinnat sisätiloissa imevät lämpöä auringonvalosta. Peitä ne valkoisilla lakanoilla.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Mittaus tarkoittaa tietämistä. Osta halpa termometri langattomalla ulko-osalla ja sijoita se ullakolle. Silloin voit helposti mitata lämpötilan siellä, kun epäilet, että ullakko lämmittää jäljellä olevan talon.
Kutterilastu tai muu puumateriaali ei säilytä paljon lämpöä, joten ne eivät ole hyödyllisiä.
Yritä varjostaa ikkunat päivän aikana. Kaikki tummat pinnat sisätiloissa imevät lämpöä auringonvalosta. Peitä valkoisilla lakanoilla.
Olen miettinyt pitkään hankkia joitain langattomia, tai jopa yhdistettyjä, lämpömittareita, jotka voivat raportoida ja rakentaa tilastoja. Ehkä nyt on aika.
Kiitos hyvistä vinkeistä.

Muuten minulla on tummanruskeat puulattiat koko kerroksessa... joten kyllä, ne imevät paljon lämpöä auringonvalosta.

Puhdistettu julkisivu lämpenee auringossa, ja koska talosi vaikuttaa melko ohuesti eristetyltä, lämpö pääsee sisään. Hyvin eristetyssä talossa ei tule niin paljon lämpöä seinien ja katon kautta, vaan enimmäkseen auringon säteilyn kautta ikkunoista.

Ilma normaalissa talossa painaa noin 300 kg, loput talosta pitäisi painaa vähintään 100-500 kertaa enemmän rakenteesta riippuen. Tämä tekee siitä, että tuuletus vie ikuisuuden, jos haluat laskea lämpötilaa. Ehdottomasti tärkeintä on, että itse talo ei koskaan saa lämmetä. Ehdottomasti tärkein askel tässä on varmistaa, että aurinko ei koskaan paista sisälle taloon.

Ulkolämpötila suorassa auringonpaisteessa voi olla jopa 60 astetta tai enemmän, kun se paahtaa. Siksi sinun täytyy varmistaa, että vedät alas markiisit ja sälekaihtimet sekä vedät verhot eteen. Muutoin kuumuus kertyy ja varastoituu talon kaikkiin rakennusosiin. Ehdottomasti paras olisi, että on markiisi, joka pitää kaiken lämmön talon ulkopuolella, mutta jos sellaista ei ole, sälekaihtimet ja verhot toimivat myös hyvin.

• Tykkään
Hank_Ö ja 2 muuta
  • Laddar…
Janus82 Janus82 sanoi:
Pintalämpötila suorassa auringonvalossa voi olla jopa 60 astetta tai enemmän, kun aurinko paistaa voimakkaasti. Siksi sinun on huolehdittava markiisin ja sälekaihtimien laskemisesta sekä verhojen sulkemisesta. Muuten kuumuus kertyy ja varastoituu talon kaikkiin rakenteisiin. Paras ratkaisu olisi tietenkin markiisi, joka pitää kaiken lämmön talon ulkopuolella, mutta jos sitä ei ole, sälekaihtimet ja verhot toimivat myös hyvin.
Hmm, hyviä asioita mietittäväksi. Lämmiten on kuumimmillaan kolmessa eri huoneessa,
Makuuhuone 1: Suuret ikkunat sälekaihtimilla
Makuuhuone 2: Yksi ikkuna valkoisella rullaverholla
Olohuone: 1 suuri ikkuna ulkopuolisella markiisin kanssa, parvekkeen ovi (puolikas) ja ikkuna ilman suojaa.

Onko jollakin vinkkejä langattomista/verkkoon kytketyistä lämpömittareista, joilla voin tallentaa arvoja ajan mittaan?
Olen googlannut vähän, ja löytämäni tällaiset maksavat noin 700kr per anturi, mikä on melko kallista, koska haluaisin mitata vähintään 2 huonetta, ullakon, ulkona ja ehkä kellarin tai ryömintätilan myös.
Vaikea tietää, ovatko ne hyviä, otan mielelläni vinkkejä joltain, joka on testannut ja on tyytyväinen johonkin merkkiin.

Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Tuulettaminen ullakolle toimii siitä näkökulmasta niin kauan kuin ei ole liian kuumaa ulkona.
*Mutta* se tarkoittaisi, että ohjaat suuria määriä lämmintä kosteaa ilmaa kylmemmän sahanpurun yli...
Kyseessä ei ole kysymys siitä, vaan milloin syntyy ongelmia.
Ymmärrän mitä sanot, mutta eikö se ole päinvastoin nyt kesällä? Onhan se lämmin ilma, joka lämmittää auringonsäteet katolle ja sahanpuru on kylmempää ja lämpenee lämpimästä ilmasta. Siellä ylhäällä voi olla helposti yli 50 astetta.
Sitten, jos tuuletetaan, otetaan ulkoa kylmempää ilmaa (20-25 astetta), joka pitäisi olla melko kuivaa, ellei sada?
Ajattelenko väärin?

Ilman mukana voi myös tulla muita asioita, kuten siitepölyä, saasteita ja erilaisia itiöitä.

Talo ei voi varastoida liikaa energiaa. Kyse on vain siitä, miten talon kanssa työskentelee. Hitaasti lämpenevän talon voit suhteellisen helposti pitää viileänä säätelemällä, milloin tuuletat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.