J justusandersson sanoi:
Kyllä. Et voi säilyttää mitään, joka painaa vähääkään siellä ylhäällä. Käytä kevyttä eristystä äläkä aseta mitään lattiaa päälle. 6,5 metriä on uskomattoman pitkä jänneväli sille koolle. Palkit taipuvat pelkästään oman painonsa vuoksi vähintään 6 mm. Jos haluat lisätä kantokykyä, sinun on täydennettävä liimapuupalkkien kanssa tietyin välimatkoin.
Totta kai harmillista lukea näin jälkikäteen, mutta onko liimapuupalkkeja saatavilla 45x145?

Luulin naiiviudessani, että Moelvenin linkin mukaan sormijatkettu, joka on tarkoitettu kantaviin rakenteisiin, toimisi tähän tarkoitukseen, miksi sitä muuten on saatavilla jopa 8 metriin asti ja tilattavissa, jos se ei ole tarkoitettu kantaviin rakenteisiin? :thinking:

Viimeksi muokattu:
M M@ZE sanoi:
Onhan se tietysti ikävää lukea näin jälkikäteen, mutta onko olemassa liimapuupalkkeja 45x145?

Luulin yksinkertaisesti, että Sormijatkettu, kuten Moelvenin linkissä mainitaan, joka on tarkoitettu kantaviin rakenteisiin, toimisi tarkoitukseen, miksi niitä on sitten saatavilla jopa 8 metrin pituisina, jos ne eivät ole kantaviin rakenteisiin tarkoitettuja?
Ei, liimapuupalkkeja ei ole tuossa mitassa, ja vaikka olisikin, ne olisivat joka tapauksessa liian heikot. Liimapuupalkit ovat yksinkertaisesti tapa rakentaa suurempia puupalkkeja kuin mitä on mahdollista sahata yhdestä puunrungosta.

Syy siihen, että niitä myydään jopa 8 metrin pituisina, voi johtua siitä, että niitä voi käyttää esimerkiksi osana ristikkoa tai reunapalkkina.

Kuten aiemmin on ehdotettu, sinun täytyy rakentaa lattia liimapuusta tai kertopuusta ulkoseinien välille, joka on korkeampi kuin kattotuolien alapuoli, jotta lastulevy ei kuormita alapuolta.

Sinulla on myös liitos alapuolella, jota ei ehkä ole mitoitettu taivutusmomentille, joka syntyy, kun alat kuormittaa suunnitellusti.

Mutta mielestäni sinun ei pitäisi masentua, kaikki voi mennä hyvin, kunhan teet oikein.

On tärkeää erottaa palkin pituus ja jänneväli. Jälkimmäinen on suurin etäisyys tukien välillä, joiden päällä palkki lepää. On aina etuna, että palkki lepää yhtenäisenä useiden tukien yli. Liimapuupalkkeja on saatavilla monissa mitoissa, mutta ei koossa 45x145, se ei muutenkaan kestäisi. Minimakorkeus on yleensä 180 mm. Liimapuupalkkien korkeuden on oltava suurempi kuin kattoristikoiden alapaarteen, jotta nämä eivät kuormittuisi. Sopiva mitoitus riippuu siitä, kuinka paljon haluat kuormittaa ullakkoa.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
W witten sanoi:
Ei liimapuupalkkeja ole saatavilla siinä mitassa, ja vaikka olisivatkin, ne olisivat silti liian heikot. Liimapuupalkit ovat yksinkertaisesti tapa rakentaa suurempia puupalkkeja kuin mitä puun rungosta voi sahata.

Syy siihen, että se on saatavana jopa 8 metriin, voi johtua siitä, että se voi esimerkiksi olla osa runkorakennetta tai vasarapalkkia.

Kuten aiemmin on ehdotettu, sinun on rakennettava kerroskakku liimapuu- tai kertopuupalkeilla ulkoseinien väliin, jotka ovat korkeammat kuin kattotuolien alatanko, jotta lastulevy ei kuormita alatankoa.

Sinulla on myös liitos alatangossa, jota ei ehkä ole mitoitettu taipumamomentille, jonka luot alkamalla kuormittaa, kuten olet suunnitellut.

Mutta mielestäni sinun ei pitäisi masentua. Se voi onnistua, jos teet oikein.
Ymmärrän, se kuulostaa siltä, että olet perehtynyt aiheeseen. Mutta tottakai tulen hieman alakuloiseksi, kun olen tilannut ja saanut kaiken materiaalin, vaikkakin koolingit eivät olleet erityisen kalliita. Nyt olen vähän epävarma siitä, miten minun tulisi edetä saadakseni tämän oikein, jotta voin käyttää ullakkoa/vinttiä varastointiin. Anteeksi, jos kysyn, mutta voinko lähettää PM neuvoa varten?

Yksi tapa voisi olla yhdistää koolauspuita korkeussuunnassa niin, että saat 45x290-koolauksen. Silloin sinun täytyy tietenkin ostaa enemmän puutavaraa.

• Tykkään
pacman42
  • Laddar…
Tarvitsisin todella tietää, miten minun pitäisi edetä nyt.

Viisaasti kokemuksesta, älä koskaan säilytä tavaroita vintillä. Tavaroiden määrä kasvaa vuosien mittaan ja siitä tulee vain romun keräyspaikka.

Olen siivonnut monia vinttejä vuosien varrella, sekä kuolleiden että elävien sukulaisten. Löydän joskus tavaroita, jotka ovat olleet siellä siitä asti, kun talot rakennettiin sata vuotta sitten.

Siivosin oman vinttini viime vuonna. Se oli täynnä listoja ja muuta puutavaraa edellisen talonomistajan jäljiltä (joka ei ollut tietoinen kantavuudesta). Myös siellä kattopalkit alkoivat taipua ja se näkyy sisäkatossa, jos katsoo tarkasti. Sahasin polttopuita, jotka riittivät koko talveksi siitä, mitä vintillä oli. Nykyään minulla on vain pari lankkua siellä, jotta voin (ja käsityöläiset voivat) tarkastaa ja liikkua vapaasti. Mietin pysyvämpää ratkaisua, mutta silloin saattaisi huijata seuraavaa talonomistajaa, että siellä voisi säilyttää tavaroita.

Olen samaa mieltä, mutta joitakin pieniä asioita on kätevää säilyttää siellä ylhäällä. Se on ollut ajatukseni koko ajan ja haluaisin todella yrittää saada tämä toimimaan, jos se on mahdollista.

On mahdollista ripustaa vaakasuorat palkit harjaan. Silloin saat toimivan tuen näille. Tämä tietenkin kuormittaa itse kattoa. Lisäksi sinun täytyy hyväksyä rivi pylväitä tilan keskellä. Mutta jos laitat vain kevyitä tavaroita, kuten maastohiihtosuksia ja pulkkia, niin se kestää ehdottomasti.

Nauloitat siis kiinni tukipuun kattotuolissa vaakapalkkien yläpuolelle. Mieluiten suoraan harjan alle. Sitten kiinnität vaakasuoran tähän tukipuuhun. Tukipuiden pituudet ovat tärkeitä. Muuten sisäkatto näyttää aaltoilevalta.

D Djurmo sanoi:
On mahdollista kiinnittää vaakasuorat palkit katon harjaan. Näin saat toimivan jännitteen niille. Tietenkin tämä rasittaa itse kattoa. Ja sinun on kestettävä sarja pylväitä keskellä tilaa. Mutta jos asetat vain kevyitä tavaroita, kuten pitkiä suksia ja pulkkoja, tämä kestää ehdottomasti.

Naulat siis kiinni säännön kattotuoleihin vaakasuorien palkkien yläpuolelle. Mielellään suoraan harjan alle. Sitten kiinnität vaakasuuntaisen tähän sääntöön. Tärkeää on sääntöjen pituudet. Muuten sisäkatto näyttää aaltoilevalta.
Ok, uskon ymmärtäväni, kiinnitetään siis ylös kattotuoleihin, missä ne katkeavat (missä nykyään on naulalevy) ja sitten alas keskelle, missä ne on kiinnitetty toisiinsa naulalevyillä?

Joten minun 6,5m Sormijatkettu 45x145 ei ole järkeä asentaa jokaisen kattotuolin väliin?

Hyvä ehdotus, mutta ota mieluummin kaksi ja aseta ne ylösalaisin olevan V:n muotoon. Painon vähentämiseksi voi käyttää teräsvaijeria tai naulalistaa...

pacman42 pacman42 sanoi:
Hyvä ehdotus, mutta ota mieluummin kaksi ja aseta ne ylösalaisin olevan V:n muotoon. Painon vähentämiseksi voi käyttää teräslankaa tai naulapantaa sen sijaan...
Tarkoitatko jotain tällaista?

Haluaisin todella ottaa yhteyttä johonkuhun, joka voisi neuvoa minua, en vain tiedä, mihin minun pitäisi kääntyä :thinking:

• Kattotuolin kaavio, jossa näkyy rakenteen kolmiotukipalkit.
Viimeksi muokattu:
Ei, ajattelin enemmän vain keskellä olevaa ylösalaisin käännettyä V:tä. Se vaatii kuitenkin, että pääset harjaan käsiksi. Langalla tai naulakiinnikkeillä voit sitten ripustaa 145x45 harjaan ilman, että ripustus tulee liian raskaaksi. Se ei ole mikään raskas lattia, joka asennetaan, eikä mitään raskasta kuormaa.

Et voi tehdä oikein ilman, että rakennat uusia kattotuoleja tai käytät todella vahvoja palkkeja (liimapuuta tai kuten aiemmin ehdotettu 2x145 korkeudelta), kysymyksesi on pikemminkin, miten saat aikaan OK ratkaisun, ja silloin ripustus harjalta ei ole niin huono. Sitä ei suositella, mutta siitä, mitä haluat saavuttaa, se voi kuitenkin olla hyväksyttävä kompromissi...

pacman42 pacman42 sanoi:
Et voi tehdä oikein ilman uusien kattotuolien rakentamista tai todella vahvoja palkkeja (viilupuu tai kuten aiemmin ehdotettu 2x145 pystysuunnassa), kysymys on ennemminkin, miten saada aikaan OK ratkaisu, ja siinä tapauksessa ripustus harjalta ei ole hullumpi. Sitä ei suositella, mutta sille mitä pyrit saavuttamaan, se voi kuitenkin olla hyväksyttävä kompromissi...
Tarkoitin itse ylösalaisin olevaa V:tä keskellä, muut tuet ovat siellä jo. Kun tarkoitat harjaa, et tarkoita ylhäällä, missä ne kohtaavat, vai?

Tältä se näyttää kohti kattoa ...

• Puukaton rakenteet V-muodossa, näkyy tukipalkki ja kattopaneelit. Alhaalla valkoinen eristysmateriaali, joka on osittain peitetty puulla.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.