Minulla oli juuri viiden tunnin sähkökatko, joten en ole voinut vastata.
Osallistuin keskusteluun tässä säikeessä, kun huomasin, että kukaan ei ollut maininnut, että 6 metriä pitkät 45x145 eivät millään tavalla kestä sitä jännevälillä. Ehdotin sitten vaihtoa liimapuupalkkeihin alkuperäisten kattotuolien väliin. Vähitellen olen ymmärtänyt, että kattotuolit ilman kuormaa taipuvat merkittävästi. Mielestäni on vain yksi järkevä toimenpide lisää, samanlainen kuin mitä @Slarvpellen ehdotti. Vahvista kattotuolien yläpaarteet ruuvaamalla kiinni lisälauta niiden viereen. Poista sitten tukijalat ja leikkaa alaosat seinän vierestä. Liimapuupalkit kestävät ne kuormat, joita haluat varastoida ullakolle, ja samalla vastaanottavat vetovoimat, joista alaosat muuten huolehtivat. Lisäksi saat ullakon ilman tukijalkoja, mikä on huomattavasti helpompi hyödyntää. Ensimmäinen ajatukseni oli, että käyttäisit tähän fingerskarvade 45x145. Tämä toimii, jos saat vanhat ja uudet yhteistyöhön liimaruuvaamalla ne. Käytännössä tämä voi olla vaikeaa. Silloin on helpompaa ruuvata uudet 45x195 laudat kiinni.
Minulla on juuri ollut viiden tunnin sähkökatko, joten minulla ei ole ollut mahdollisuutta vastata.
Aloitin tämän keskustelun ketjussa, kun huomasin, ettei kukaan ollut maininnut, että 6 metrin pituiset 45x145 eivät missään tapauksessa kestä sellaista jänneväliä. Ehdotin sitten vaihtoa liimapuupalkkeihin alkuperäisten kattokannattimien välille. Vähitellen olen ymmärtänyt, että kattokannattimet ilman kuormitusta silti taipuvat merkittävästi. Mielestäni ainoa järkevä toimenpide, linjassa @Slarvpellen:n ehdotuksen kanssa, on vahvistaa kattokannattimien ylärunkoja kiinnittämällä sivulle lisää sääntöjä. Poista sitten tukijalat ja leikkaa alarungot seinän viereen. Liimapuupalkit kestävät ne kuormat, jotka haluat varastoida ullakolle, ja samalla ne ottavat vastaan vetovoimat, joista alarungot muuten vastaisivat. Lisäksi saat ullakon ilman tukijalkoja, mikä on huomattavasti helpompi käyttää. Ensimmäinen ajatus oli, että käyttäisit tähän sormijatkettuja 45x145:ta. Tämä toimii, jos saat vanhat ja uudet yhdistettyä liimaamalla ne yhteen. Käytännössä se voi olla vaikeaa. On helpompaa kiinnittää uusia 45x195 kappaleita.
Hm yritin löytää ehdotuksen @Slarvpellen:lta ja mietin, olenko jäänyt siitä paitsi . En ole ihan mukana tässä (anteeksi, jos en pysy perässä täällä). Tarkoitit vahvistaa ylärangan (ylävarren) samalla mitoituksella 45x145 ja sitten liimapuupalkit nykyisten 45x145:n sijasta ja katkaista tukijalat. Ylävarren tuplaaminen ylimääräisellä 45:llä tekee siitä leveämmän kuin liimapuupalkin 56mm.
Ah nyt ymmärrän, luulin että minun pitäisi korvata olemassa oleva alaosa, joka on hutiloitu liimapuupalkkien kanssa, mutta nyt ymmärrän että ne asetetaan jokaisen kattotuolin väliin.
Joten tämä on ratkaisu, joka toimisi parhaiten sinun mukaasi ja kestää lumikuorman ilman alaosaa ja tukea siis?
Tämä on epäilemättä paras ratkaisu kantokyvyn ja käytettävyyden suhteen. Ehkä ei halvin, mutta pääset eroon ongelmista, jotka väärin rakennetut kattotuolit ovat aiheuttaneet. Huomaa, että kattotuolien ylärakenteet on vahvistettu kiinnitettävällä 45x195 C 24 puutavaralla.
Muutamia yleisiä periaatteita, jotka voivat olla hyödyllisiä muistaa tulevaisuutta varten: 1 Jänneväli on aina horisontaalisten kantavien rakenteiden kriittisin tekijä riippumatta mitoista. Vääntömomentti, joka vaikuttaa palkin taipumiseen, kasvaa kuorman mukana, mutta jännevälin neliössä. 2 Kattopalkkien (jotka kantavat ulkokaton) osalta katon kaltevuudella on suuri merkitys. Mitä enemmän katto kaltevuus, sitä suurempi osa kattokuormista kohdistuu normaalivoimina kattopalkkien pituussuuntaan. 30° alkaen ja siitä ylöspäin vähennetään myös lumikuormia niin, että ne ovat nolla 60°:ssa (koskee yleisimpiä kattomuotoja).
Detta är tveklöst den bästa lösningen med avseende på bärförmåga och användbarhet. Kanske inte den billigaste, men du blir av med det elände som dina felbyggda takstolar har åstadkommit.Observera att takstolarnas överramar är förstärkta med fastskruvade 45x195 C 24 virke.
Några allmänna principer som kan vara bra att tänka på för framtiden: 1 Spännvidden är alltid den mest kritiska faktorn för horisontella bärverk, oberoende av dimensioner. Det inre vridmomentet, som verkar nedböjande på en bjälke, ökar proportionellt mot lasten men med kvadraten på spännvidden. 2 För takbjälkar (som bär yttertaket) har taklutningen stor betydelse. Ju mer ett tak lutar desto större andel av taklasterna hamnar som normalkrafter i takbjälkarnas längdriktning. Från och med 30° och uppåt minskar man dessutom värdet på snölasterna så att dessa är noll vid 60° (gäller de vanligaste takformerna).
Jag förstår jag missade att det var 45x195 virke i överarmarna. Jag inser att mina fingerskarvade får bli virke till kaminen i vinter helt enkelt.
Oletan, että tarkoitat minun sitten sahaavan sen kuvan mukaisesti ja sitten poistavan underamen ja stödbenen sen jälkeen kun olen ruuvannut 45x195 kiinni överarmen. Kuinka pitkälle alas 45x195 tulisi mennä?
Mielellään yhtä pitkälle kuin nykyinen ylärunko. Räystäs ei yleensä näytä samalta kuin sinun tekee. Ylärunko yleensä jatkuu täydellä korkeudella alarungon ohi. Jälkimmäinen on yleensä viistosahattu.
Kuten kuvasta voi tulkita, näyttää siltä, että "uudet" kattotuolit muodostavat kolmioita, pitääkö tämä paikkansa? Onko tarkoitus, että uudet liimapuupalkit sijoitetaan hammarbandetin päälle? Tällainen rakenne perustuu tasapainoiseen kuormitukseen molemmilla puolilla, muuten sinulla on mekanismi (kyllä, voidaan keskustella nivelten jäykkyydestä, mutta sitä ei voi tietää varmasti).
Kuten sanot, tunnet jonkin verran epävarmuutta siitä, miten yksinkertaistaa työtä hieman, onko esimerkiksi tukijalan poistaminen ehdottoman välttämätöntä?
Kyllä, tietenkin sitä tulee epävarmaksi, koska nyt ratkaisu on toinen kuin mitä aluksi ajattelin (tukea olemassa olevia alavarsia, kun ne ovat tukevasti vaakasuorassa, ja ruuvata 45x145 niiden päälle) ja sitten asentaa liimapuupalkit väliin itse lattiaa varten.
Kuten tulkitsen "uudet" kattotuolit, niillä ei ole ollenkaan alavarsia eikä tukijalkoja (se tuntuu erittäin oudolta). Mutta minun on vaikea arvioida. En oikein ymmärrä, miten ne selviävät paineesta, joka kohdistuu kurkihirteen siitä jäljelle jääneestä osasta alavartta, jonka katkaistaan.
Mutta ymmärrän, että on järkevää vahvistaa ylävartta, johon kaikki katto/lumi-kuorma kohdistuu. Mutta tukijalkojen ja alavarsien poistaminen kuulostaa hieman pelottavalta
Minun on myönnettävä, että tulin hieman mietteliääksi nähdessäni kuvan räystäästä. Luulen, että sinulle on helpompaa, jos jätät poistamatta vanhat alakehykset ja tukijalat. Uusien liimapuupalkeiden täytyy sijaita ulkoseinän koolausten yläpuolella. Olen olettanut niiden olevan c/c 600 mm päässä toisistaan.
Minun täytyy myöntää, että tulin hieman mietteliääksi nähdessäni kuvan räystäästä. Uskon, että se on sinulle helpompaa, jos et poista vanhoja alusrakenteita ja tukijalkoja. Uudet liimapuupalkit on asetettava ulkoseinän koolausten päälle. Olen olettanut, että ne ovat c/c 600 mm päässä toisistaan.
Nyt en aivan ymmärrä, pitäisikö minun jättää nykyisten alusrakenteiden tukeminen ja vahvistaminen täysin huomioimatta? Ja asentaa vain liimapuupalkkeja jokaisen kattotuolin väliin?
Liimapalkkien tulisi olla keskellä kattoristikoiden välissä. Olen korostanut tätä koko ajan. Se käy ilmi myös kuvistani. En ole koskaan suositellut olemassa olevien alarunkojen vahvistamista. Ylärunkojen vahvistamisen tulisi johtaa siihen, että alarunkojen kuormitus pienenee. Ja että niitä kuormittaa vain oma paino.
Laminaattipalkkien tulisi sijaita keskellä kattoristikoiden välissä. Olen korostanut tätä koko ajan. Se käy myös ilmi kuvistani. En ole koskaan kannattanut olemassa olevien alarunkojen vahvistamista. Vahvistaminen yläraameissa tulisi johtaa kuormituksen vähenemiseen alaramilla. Ja että ne kuormittuvat vain omapainonsa verran.
Se on oikein, laminaattipalkit joka toisen kattoristikon väliin, olen ymmärtänyt sen, olet sanonut sen koko ajan, joten se on selvä. Kuitenkin minulle jäi sellainen tunne, että voisin kokeilla tukea ja vahvistaa olemassa olevia alarunkoja 45x145 aiempien kirjoitusten ja keskustelujen jälkeen. Jos katson tarkasti kattotiiliä alhaalta ja ylös harjaa kohti, näyttää tosiaan siltä, että se notkuu keskeltä. Mutta tämä on silmämääräisesti ilman mitään erityistä mittausta, mutta meitä oli 2 katsomassa ja ajattelimme samoin. Ymmärrän, että yläraamien vahvistaminen voisi vähentää painetta alaraameihin, mutta kysymys on, tuleeko nykyinen 2 cm notkahdus vähentymään, luultavasti ei? Ajattelin enemmän yrittää nostaa alaraamit ja vähentää olemassa olevaa notkahdusta.
Syynä taipumiseen on alarungon keskellä oleva sauma. Kattoa kannattelee tänä päivänä enemmän tai vähemmän vain ylärunko, koska alarunko ei voi kantaa pystykuormaa saumauksen vuoksi. Kattotuolit on vahvistettava, koska ne on täysin väärin tehty. Näen kaksi suhteellisen helppoa ratkaisua. Yksi, lisätään vetosauvoja niskaan asti. Kaksi, sekä alarunko että ylärunko vahvistetaan. Joka tapauksessa sinun tulee tukea kattotuolia ennen vahvistamista, nämä tukipuut tulisi sijoittaa diagonaalin alle. Alakatto roikotetaan sitten alas uusista liimapuupalkeista niin, että se kulkee kattotuolin ohi etäisyydeltä, jolloin alakatto on riippumaton siitä, kuinka paljon kattotuoli taipuu lumen jne. vuoksi. Kuvien puutteessa yritän kuvata asiaa kuvalla
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.