Hei,

Olen parhaillaan kunnostamassa klassista oleskeluhuonetta kellarissamme. Talo on rakennettu vuonna 1971, ja käsittääkseni tämä oli silloin yleistä.

Koska sekä lattian että seinän rimat ovat puuta ja ne ovat suoraan betonia/seinää vasten, on olemassa kellarinhajua, joten olen nyt vaiheessa, jossa poistan seinäpaneelin (katso kuva) sekä myöhemmin lattian.
Suunnitelmana on asentaa Nivell-lattia tai vastaava lattian osalta. Ajatuksena on ensin asentaa lattia, sitten seinä.

Olen kuitenkin vähän epätietoinen seinän suhteen.
Ajatuksena on asentaa metallikehykset ja sitten jättää ilmaväli ylimmäksi ilmanvaihdon vuoksi. Olen kuitenkin epävarma, miten tarkalleen ottaen minun pitäisi tehdä.
Teräskehykset aiheuttavat "välin" seinän (joka vaikuttaa oleva Leca-materiaalia?) ja seinän väliin, joten siihen jää etäisyys - mutta pitäisikö ylimmäksi jättää "väli", jotta se olisi myös hyvin tuuletettu?

Olen iloinen amatööri painottaen amatööriä, joten kaikki apu ja vinkit otetaan kiitollisina vastaan! :)

• Vanha kellarissa oleva sementtiseinä, jossa on paljas betonipinta ja sähköjohto sekä pistorasia alareunassa.
Oletetaan, että haju johtuu kosteudesta. Luultavasti sinun täytyy korjata tämän perussyynä.... miten on salaojitus?

• Tykkään
brfbo
  • Laddar…
Knut57 Knut57 sanoi:
Oletan, että haju johtuu kosteudesta. Luultavasti sinun on korjattava tämän perimmäinen syy... miten on salaojitus?
Hei!

Unohdin mainita tämän "pienen" yksityiskohdan. Salaojitus on tekemättä. Salaojitus tapahtuu keväällä. Meillä on tällä hetkellä joitakin koukkuja ulkona tulevaa salaojitusta varten. :)

• Tykkään
brfbo
  • Laddar…
N Nifa sanoi:
Hei!

Unohdin mainita tämän "pienen" yksityiskohdan. Salaojitusta EI ole tehty. Salaojitus tehdään keväällä. Meillä on tällä hetkellä vähän koukkuja ulkona tulevaa salaojitusta varten. :)
Käytä "isolerande dränering" siirtääksesi kondenssipistettä niin kauas kuin mahdollista...

• Tykkään
brfbo
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.