Minulla on vähän pohdintoja siitä, kuinka parhaiten (tai sitäkin tärkeämmin yksinkertaisimmin) asentaisin savupiipun meidän takkaan.
(Takka on Keddy SK2002 Panorama. Savupiippu on testattu paineella ja hyväksytty.)

Yksinkertaisuudessani ajattelin ensin (ennen kuin tutustuin asiaan), että voisin asentaa savupiipun sisältäpäin eli työntää sen piippuun. Olen nyt ymmärtänyt, että minun täytyy tehdä reiän kupuun ja viedä putki alas kasettiin. Miten minun pitäisi ajatella, kun mittaan reiän tekemistä varten? Ja miten putki on tarkoitus "lukita" paikoilleen, lisäeristyksellä niin että se olisi täysin tiivis ympäriinsä?
Mukana tuleva savupiippu on noin 120-140cm ja sen pitäisi ulottua ylös vasemmalla näkyvään peltiin.
Valkoinen takka, koristeltu vihreällä havunauhalla ja punaisilla kynttilöillä. Taustalla näkyy huone, jossa on ikkuna ja verhot.

Peltin tulee tietenkin poistaa ja se minun täytyy leikata sisältä jollain tapaa, katsotaan kuinka hyvin siihen ylettää puukkosahalla.
Alla olevassa kuvassa näkee pellin ja se istuu kuin pienessä kauluksessa, pitäisikö yritän saada savupiipun tämän kauluksen ohitse vai mikä olisi oikeastaan paras? Ehkä sen pitäisi olla tasan kauluksen kanssa? Se on kyllä siinä ja siinä, että se ylettyisi sinne asti, pahimmassa tapauksessa minun täytyy ostaa pidempi putki.
Näkymä savupiipun sisäpuolelta, jossa näkyy ylhäällä läppä. Piipun seinät ovat tummuneet noesta ja likaiset.

Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena!

• Tykkään
Gnomeboy
  • Laddar…
Katsomissani asennusohjeissa savupiippu työnnetään alhaalta sisään ja asetetaan sille korkeudelle, jolla sen on oltava lopullisessa asennuksessa, sitten kasetti työnnetään sisään ja nostetaan ylös ja asetetaan palikoille/jaloille.

Vaihtoehtoisena kakkosena (2) Keddy ehdottaa sitä, mitä kirjoitit, tehdä reikä kupuun,
https://www.keddy.se/wp-content/uploads/2018/04/SK1000-2000-SE-20180404.pdf

• Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sanoi:
Niissä asennusohjeissa, joita olen katsonut, savupiippu asetetaan alta ja asetetaan siihen korkeuteen, jonka sen on tarkoitus olla lopullisessa asennuksessa, sitten työnnetään kasetti ja nostetaan kasetti ja asetetaan se palikoiden/jalkojen päälle.

Vaihtoehtona kaksi (2) Keddy ehdottaa sitä mitä kirjoitat, tekemään reikä kupuun,
[linkki]
Aivan, se vaikuttaa olevan lisävaruste, jota emme siis saaneet (tai edes tienneet olevan olemassa ennen kuin haimme takan).

Optimaalisessa maailmassa en haluaisi tehdä reikää kupuun, joten ehkä minun pitäisi etsiä, mitä lisävarustepaketti voisi maksaa.
Sen sijaan olen epävarma, pääsenkö käsiksi leikkaamaan peltiä ilman reikää kupuun..

Sen sijaan on hyvä tehdä yksi tai useampi aukko ritilällä niin korkealle kuin mahdollista hupussa, mutta eristyksen alapuolella, jotta saadaan mahdollisimman paljon lämpöä ulos.

• Tykkään
FDT
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sanoi:
Toisaalta on hyvä tehdä yksi tai useampia aukkoja, joissa on ritilä mahdollisimman korkealle huppuun, mutta eristyksen alapuolelle, saadakseen mahdollisimman paljon lämpöä ulos.
Saimme mukaan yhden ritilän (vaikka ei niin hienon), mutta meille selitettiin, että sitä ei luultavasti tarvita. Siinä tulee vielä yksi kysymys, jos on aivan hankalaa asentaa sellainen jälkikäteen ilman, että ottaa koko sisustan uudestaan alas...

Mutta olenko ymmärtänyt oikein, että "lukitsen" savupiipun pään mineraalivillalla? Mukana oli eristysmatto, joka tulee tietysti laittaa, mutta se ei taida (kai) riittää, jotta putki pysyisi tiiviisti piipussa.

• Tykkään
Kantlist
  • Laddar…
Olen tutkinut vähän lisää ja en kyllä pysty sahamaan läppää sisältäpäin, puuttuu ehkä kymmenen senttimetriä ulottuvuutta. Onnistuu, jos menen sisälle tulisijaan, mutta tuntuu ikävältä riskeerata läppä päähän.

Takka, jonka savupiipussa on punainen ja vihreä merkintä; joulukoristeet ja kynttilät takan päällä.

Joten pohdin, jos menen sisään kupuun punaisen merkin kohdalla (vihreä on läppä), joka on noin 10 cm läpän alapuolella, onko se sopiva korkeus savutorvelle? Vai haluaako sen vielä korkeammalle piippuun?
Kuten sanottu, läpän kohdalla näyttää olevan pieni kaulus, jonka on varmaan jäätävä, kun läppä on poistettu, mutta tähtään siihen, että savutorvi olisi kauluksen tasalla, eristän tiukasti ja muuraan umpeen. Onko se huono idea?

Tässäpä olikin jännää! Pelti leikattu ja poistettu.
Mutta sitten, ehkä yksi lopullisista pohdinnoistani, kuinka korkealle savupiipun pitää mennä? Onko olemassa jotain ohjeita, jotka olen missannut? Etsinyt kuin hullu, mutta en löydä mitään ja tulkitsen sen sitten niin, että se on vähän "itsestä kiinni"?

Savupiippu on kuitenkin tiivis ja hyvässä kunnossa, joten minun ei tarvitse laittaa putkea aivan ylös asti? Mieluiten haluaisin asettaa savupiipun yläosan sinisen teippipalan korkeudelle tässä.
Takka, jossa on avattu reikä savutuubia varten. Sininen teippi näyttää mahdollisen putken yläosan kohdan.

Ok, jatkan monologia täällä ja kysyn avoimesti, koska paikallinen nuohooja on suljettu tiistaihin asti. :)
Tuleeko koko savuhormi eristää mukana tulevalla eristelevyllä? Ne ovat nimittäin yhtä pitkiä, joten arvaan vapaasti.
Löydän myös hieman vanhempia ketjuja, joissa savuhormi näyttää eristettävän kaksinkertaisesti, eli 2x30mm paksuudella, mutta en löydä mitään joka sanoisi, että sen pitäisi olla näin, mutta en myöskään mitään joka sanoisi, miten sen pitäisi oikeasti olla.

H hyrbil sanoi:
Ok, jatkan monologia täällä ja esitän kysymyksiä avoimesti, kun paikallinen nuohooja on kiinni tiistaihin asti. :)
Pitäisikö koko savuhormi eristää mukana tulevalla eristelevyllä? Ne ovat nimittäin yhtä pitkiä, joten arvaan vapaasti.
Löydän myös vanhempia keskustelunaiheita, joissa savuhormi eristetään kaksinkertaisesti, eli 2x30 mm paksuudella, mutta en löydä mitään, joka sanoisi sen olevan näin, mutta myöskään mitään, joka kertoisi kuinka sen tulisi olla.
Mutta miksi eristää savuhormi??
Näyttää hullulta.
Ajatus on, että lämmin hormi luovuttaa lämpöä ilmaan, joka konvektion avulla nousee ja menee ulos reiästä/ritilän kautta kupussa.
Savuhormin yhdistäminen savupiippuun sinisen teipin kohdalla hieman kupun aukon yläpuolella on mielestäni järkevää.
Et kai meinaa muurata kupua umpeen...

• Tykkään
gaia
  • Laddar…
F FDT sanoi:
Mutta miksi eristää savupiippua??
Vaikuttaa hullulta.
Ajatuksena on, että lämmin putki luovuttaa lämpöä ilmaan, joka konvektion avulla nousee ylös ja ulos liesituulettimen reiästä/säleiköstä.
Asennusohjeesta:
"Asenna savupiippu siihen pisteeseen asti, missä haluat eristää sen olemassa olevasta savupiipusta mineraalivillalla. Varmista, että eristys sulkeutuu tiiviisti olemassa olevaa savupiippua vasten ja että se on putken yläreunan kanssa linjassa, jotta putken sivulle ei voi muodostua 'nokkakolhuja'."

Tämä yhdistettynä valtavaan määrään lukemista eri tavoista asentaa saattaa ehdottomasti olla syy, miksi olen käsittänyt asian väärin. Joten se on siis savupiipun yläosassa, jossa se pitäisi eristää "eristämään" ja se voidaan tehdä vähän mielivaltaisesti, kunhan se sulkeutuu tiiviisti?

Varmasti ajatus on muurata liesituuletin umpeen, mutta lopullista päätöstä ei ole vielä tehty. Lähinnä siksi, että emme yllä niin korkealle savupiipussa nykyisestä seinän aukosta. Se saattaa antaa hieman hullun ilmeen lämpösäleikölle silmien korkeudella.

H hyrbil sanoi:
Asennusohjeesta:
"Asenna savupiippu siihen asti, mihin haluat eristää olemassa olevasta savupiipusta mineraalivillalla. Varmista, että eristys sulkeutuu tiiviisti olemassa olevaa savupiippua vasten ja että se on tasan putken yläreunan kanssa, jotta ”noki- taskuja” ei pääse muodostumaan."

Se yhdistettynä valtavaan määrään lukemista eri tavoista asentaa on ehdottomasti voinut saada minut ymmärtämään väärin. Joten se on siis savupiipun yläosassa, johon pitää eristää "esteeksi" ja sen voi tehdä vähän mielivaltaisesti kunhan se sulkeutuu tiiviisti?

Katon muuraaminen on luultavasti ajatus, mutta emme ole vielä tehneet lopullista päätöstä. Lähinnä siksi, että emme pääse niin korkealle savupiippuun reikään kuin se on nyt. Se voi näyttää vähän hullulta, kun lämminilmagrilli on silmän korkeudella.
En ole asiantuntija. Vain asentanut ja saanut hyväksynnän.
Tunggin putken savupiippuun ja eristin/tiivistin yläreunassa mineraalivillalla.
”Nokikukan” välttäminen on hankalaa. Mutta nokikolari hyväksyi…
Ei näytä oudolta, vaikka grilli olisi ”silmän korkeudella”.

F FDT sanoi:
Ei asiantuntija. Vain asentanut ja saanut hyväksynnän. Minä työnsin putken savupiippuun ja eristin/tiivistin ylhäältä mineraalivillalla. "Nokitaskun" välttäminen on hankalaa. Mutta nuohooja hyväksyi... Ei näy mitään hullua ritilässä "silmien korkeudella".
Kuulostaa aivan loistavalta, sitten teen juuri niin. Puhdistitko ennen savupiippua? Olen harjannut pahimmat noet pois, mutta en sen enempää.

Etsin tilauksessa tullutta ritilää ja asetin sen olemassa olevaan aukkoon, ei se näytä niin hullulta, mutta katsotaan, löydänkö jonkun, joka sopii paremmin visuaalisesti...

Että savupiippu on eristämätön, ei ole haitta, päinvastoin, varsinkin jos sinulla on lämminilma-ritilä!
Sinun täytyy eristää ritilän yläpuolelta, ja riippuen savupiipun mittoista kuluu eristystä eri määrä, joten siksi sinulle on varmaan annettu sen verran kuin on.
On ikävää seistä siinä ja tajuta, että täytyy ostaa uusi paali, koska puuttuu joku sentti. :)

Niin kauan kun teet tyylikkään ritilän, se ei tule näyttämään hölmöltä, monilla takoilla on tällainen ratkaisu. Se tulee antamaan huomattavasti enemmän kiertoa huoneen ilmalle.

Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Se, että savupiippu on eristämätön, ei ole mikään haitta, päinvastoin, varsinkin jos sinulla on lämminilmagrilli!
Sinun täytyy eristää grillin yläpuolelta, ja riippuen savupiipun koosta tarvitaan erilaisia määriä eristystä, joten luultavasti siksi sinulla on se määrä, joka sinulla on.
On ikävää huomata, että täytyy ostaa uusi säkki, koska puuttuu muutama senttimetri. :)

Niin kauan kuin saat grillin siistiksi, se ei näytä oudolta, sillä monilla takoilla on tällainen ratkaisu. Se antaa myös huomattavasti enemmän ilman kiertoa huoneeseen.
Silloin riittäisi käytännössä kymmenen senttimetriä (korkeudeltaan) eristystä, kunhan se pitää tiiviisti?

Mitä enemmän tätä keskustellaan, sitä enemmän kallistun laitamaan grillin. Olen myös testannut laittaa takan etuosan, eikä siihen jää paljon pelivaraa, pari senttimetriä ympärille, joten lämminilmagrilli näyttää olevan enemmän "pakko" kuin "kiva olla".

• Tykkään
gaia ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.