Hei kaikki asiantuntijat. Olen taas kerran jäänyt mietintöihini kiinni.

Minulla on holvikaari olohuoneeseen. Olohuone tullaan nyt remontoimaan ja aion laittaa uudet hienot erikoishöylätyt koristelistat ovien ja ikkunoiden ympärille (alkuperäiset on uusittu vuosien varrella).

Holvikaarella ei kuitenkaan ole koristelistoja. Se on vain paljas ts.

Olohuoneen arkadi, jossa auringonvaloa seinällä, taustalla portaikko ja huonekaluja.

Joko leikkaan sen suorakulmaiseksi, jolloin se on helppo peittää tyylikkäällä koristeella :-) Mutta enemmän työtä muuriseinän kanssa, täytyy varmaan tarkistaa rakennusinsinööriltä lujuus silloin myös.

Suorakulmainen on tyylikkäämpi kuin holvikaari, epävarma itse.

Tai sitten yritän taivuttaa koristeet kaarelle, luultavasti kahdessa osassa klossilla ylhäällä.

Mutta miten se tehdään? Höyry/byssa? Leikkaa monta pientä viiltoa ja taivuta sitten siistiksi (luulen, että kokeilen sitä palalla saha/parilla)? Jyrsi esiin kurvi sabluunaan?

Koriste ei ole niin kevyt. Kiitollinen kaikista vinkeistä

Piirros sokkelin ja ovenkarmin profiileista, mitat 130 mm x 20 mm ja 90 mm x 35 mm, ruutupaperilla.

Ystävällisin terveisin,

Jos aiot käyttää puulistaa, kokeilisin varmaan vaihtoehtoa, jossa leikataan useita pieniä paloja ja kootaan ne "kaareksi", ja täytetään raot jollakin sopivalla.

Et voi taivuttaa listaa helposti. Yksi työläs tapa toteuttaa se on jyrsiä isosta MDF-levystä käsijyrsimellä. Mieti kaaren poistamista. Puisissa taloissa kaaret eivät ole rakentamisteknisesti perusteltuja, vaan pelkästään outo keksintö. Jos kyseessä on muurattu seinä (myös kaarikulmissa niin sanotusti), sillä voi olla kantava toiminto. Ja silloin on kysymys siitä, pitäisikö sillä olla lista esteettisistä syistä. Siinä ei ole ovea, jossa listan pitäisi peittää jotain, karmien ja seinän välinen rako.

• Tykkään
Burngrove
  • Laddar…
Tällainen holvikaari ei ole tuskin "alkuperäinen".
Ne tulivat kai sen jälkeen, kun aloimme matkustaa Mallåkraan ja Etelä-Espanjaan lomalle ja saimme maun maurilaiselle arkkitehtuurille.

Joten jos haluat palata "alkuperäiseen", niin se on varmaan suorakulmainen aukko, jonka pitäisi olla.
Se järjestetään helposti vähän lastulevyllä tai kipsilevyllä ja vähän hiekkatasoitteella.
Sinun ei siis pidä sahata, vaan täyttää ylempi pyöristetty osa.
Ei vaikuta lainkaan lujuuteen.

KOW se näyttää todella matalalta, jos tekee kuten sanot. Katso takkaa korkeuden vertailua varten. Se ei näytä olevan enempää kuin 1.6 m, jos tekee niin.

Jos holvi on asennettu jälkeenpäin jo olemassa olevaan oviaukkoon, ei ole edes varmaa, että sinun täytyy hakata tiiliä. joka tapauksessa neuvoni on poistaa se, ei erityisen kaunis holvi minun mielestäni.

falkn sanoi:
KOW se näyttää todella matalalta, jos tekee kuten sanot. Katso takkaa korkeuden vertailuun. Ei näytä tulevan enemmän kuin 1,6 m, jos tekee niin.
En ole varma, olenko samaa mieltä.
Mutta onhan se vaikea nähdä kuvasta.

Powermangen täytyy mitata ja raportoida :)

Haluatko todella säilyttää holvin ja verhoilla sen vuorauksella, uskon, että helpoin (lue, vähiten hankala) tapa on ostaa hienoa vaneria riittävän paksuna (vähintään 35 mm), luultavasti sinun on liimattava yhteen kaksi 18 mm levyä. Sitten voit pistosahalla/jyrsimellä leikata pyöristetyn muodon kokonaisesta levystä. Sen jälkeen on jonkin verran jyrsintää, jotta saat oikean profiilin, mutta se onnistuu!

Hiomalla ja maalaamalla siitä tulee hieno, mutta se vaatii paljon enemmän työtä verrattuna suorakulmaiseen aukkoon. Olisin joko muuttanut sen suorakulmaiseksi aukoksi tai jättänyt vuorauksen pois.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.