37 353 lukukertaa ·
34 vastausta
37k lukukertaa
34 vastausta
Tadelakt?
Wow! Nopeat liikkeet!
Etsin keinoa saada seinä (joka on tehty lecablockista) näyttämään betonilta (tai vastaavalta ulkonäöltä).
Olen saanut vinkin, että Tadelakt voisi olla vaihtoehto. En ole kuitenkaan, lukuun ottamatta hienoja kuvia, onnistunut löytämään hyvää tietoa materiaalista tai mistä sitä voi ostaa.
Etsin keinoa saada seinä (joka on tehty lecablockista) näyttämään betonilta (tai vastaavalta ulkonäöltä).
Olen saanut vinkin, että Tadelakt voisi olla vaihtoehto. En ole kuitenkaan, lukuun ottamatta hienoja kuvia, onnistunut löytämään hyvää tietoa materiaalista tai mistä sitä voi ostaa.
Rakennusveteraani
· Skåne
· 8 viestiä
Näyttäisi siltä, että toivottua lopputulosta ajatellen sijoittaisin ennemmin Beton Ciréen. Syy tähän on, että se on halvempaa ja sillä voi todella saada aikaan valetun betonin ulkonäön. Tadelakt on hieman liian elegantti näyttääkseen valetulta betonilta. Lisäksi Beton Ciré on halvempaa ja hieman rappauskokemuksella sen voi todennäköisesti tehdä itse, toisin kuin Tadelaktin tapauksessa.
Tadelakt vaatii paljon tietoa ja useita erikoistyökaluja, kun taas Beton Ciré vaatii hieman rappauskokemusta ja stuckatööri-teräslastaa.
Tadelaktia rapataan paksuudeltaan noin 3 - 6 mm riippuen halutusta efektistä. (paksumpi = enemmän halkeilua)
Beton Ciré rapataan paksuudeltaan noin 1 mm, mikä asettaa korkeat vaatimukset alustan tasaisuudelle. Pohjarappaisin kuituvahvistetulla ohuella laastilla. Kun pohjarappaus on kuivunut, sen jälkeen pohjuste tartunnan ja liian nopean kuivumisen estämiseksi, kun sitä käsittelet.
En halua kirjoittaa romaania, mutta nyt sinulla on ehkä idea siitä, mitä voisit harkita eteenpäin.
Työskentelen molempien materiaalien kanssa ja ostan ne Uppsalassa jälleenmyyjältäni. Luulen, että he ovat ainoita, jotka myyvät alkuperäistä Tadelaktia ja Beton Ciréä. En tiedä, saanko mainita yrityksen täällä, mutta jos googlaat "tadelakt", löydät sivuni ja siellä on linkki jälleenmyyjälle. (toivon, ettei tämä riko mitään sääntöä nyt)
Tadelakt vaatii paljon tietoa ja useita erikoistyökaluja, kun taas Beton Ciré vaatii hieman rappauskokemusta ja stuckatööri-teräslastaa.
Tadelaktia rapataan paksuudeltaan noin 3 - 6 mm riippuen halutusta efektistä. (paksumpi = enemmän halkeilua)
Beton Ciré rapataan paksuudeltaan noin 1 mm, mikä asettaa korkeat vaatimukset alustan tasaisuudelle. Pohjarappaisin kuituvahvistetulla ohuella laastilla. Kun pohjarappaus on kuivunut, sen jälkeen pohjuste tartunnan ja liian nopean kuivumisen estämiseksi, kun sitä käsittelet.
En halua kirjoittaa romaania, mutta nyt sinulla on ehkä idea siitä, mitä voisit harkita eteenpäin.
Työskentelen molempien materiaalien kanssa ja ostan ne Uppsalassa jälleenmyyjältäni. Luulen, että he ovat ainoita, jotka myyvät alkuperäistä Tadelaktia ja Beton Ciréä. En tiedä, saanko mainita yrityksen täällä, mutta jos googlaat "tadelakt", löydät sivuni ja siellä on linkki jälleenmyyjälle. (toivon, ettei tämä riko mitään sääntöä nyt)
Rakennusveteraani
· Skåne
· 8 viestiä
Beton Ciré maksaa noin 300,- per neliömetri luulisin, pelkästään materiaalit. Sitten riippuu siitä, mitä pigmenttiä sekoitetaan mukaan. Betoni-ilmeeseen käytetään mustaa pigmenttiä, jota tarvitaan vain erittäin vähän. Kuluu noin 1 litra per m².
(minun sivuni on se, joka ilmestyy ylimpänä, kun googlettaa "tadelakt")
(minun sivuni on se, joka ilmestyy ylimpänä, kun googlettaa "tadelakt")
Oletko sinä, tadelaktmannen, joka on tänään saanut erittäin mukavan artikkelin eteläruotsalaisessa sanomalehdessä ...
?
Siinä tapauksessa olen yrittänyt lähettää sinulle sähköpostia, mutta kotisivusi suositeltu sähköpostiosoite ei toimi ...
Siinä tapauksessa olen yrittänyt lähettää sinulle sähköpostia, mutta kotisivusi suositeltu sähköpostiosoite ei toimi ...
Rakennusveteraani
· Skåne
· 8 viestiä
Joo, niin se on.
Hauska kuulla, että artikkeli on arvostettu.
Kokeilin juuri sähköpostia ja se meni perille niin kuin piti. Sekä yhteydenottolomakkeen kautta että kirjoittamalla osoitteen manuaalisesti sähköpostiohjelmaan.
Kokeilin juuri sähköpostia ja se meni perille niin kuin piti. Sekä yhteydenottolomakkeen kautta että kirjoittamalla osoitteen manuaalisesti sähköpostiohjelmaan.
Googlasin vähän artikkelia..
Taidan innostua myös... http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/Holland_Harlingen/thumbs/phoca_thumb_l_img_0104.jpg
tämä oli ihana pinta. Täytyy kokeilla saada se aikaan kellarin suihkussa.
Voiko leca-lohkoihin tasoittaa tavallisella laastilla ja sitten laittaa tadelaktia
näin tämän ja se ei näytä liian vaikealta..
http://www.youtube.com/watch?v=Wvf2UGMnjuE
Jos aikoo tehdä levyjä, voiko käyttää "vahvistetut styroksilevyt", tuleeko niistä riittävän tukevat?
Taidan innostua myös... http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/Holland_Harlingen/thumbs/phoca_thumb_l_img_0104.jpg
tämä oli ihana pinta. Täytyy kokeilla saada se aikaan kellarin suihkussa.
Voiko leca-lohkoihin tasoittaa tavallisella laastilla ja sitten laittaa tadelaktia
näin tämän ja se ei näytä liian vaikealta..
http://www.youtube.com/watch?v=Wvf2UGMnjuE
Jos aikoo tehdä levyjä, voiko käyttää "vahvistetut styroksilevyt", tuleeko niistä riittävän tukevat?
Rakennusveteraani
· Skåne
· 8 viestiä
@Krillew. Kyllä voi pohjustaa tavallisella laastilla. Tärkeää kuitenkin on, että pinta on karkea. Tadelakt tarvitsee "mekaanisen avaimen" tarttuakseen hyvin pohjaan. Se ei itsessään ole kovin tahmeaa, voisi sanoa. Käytän yleensä piassavaharjan päätä ja töpöttelen märässä pohjustuslaastissa.
Vältä "vahvistettuja styrox-levyjä". Kun painaa kivellä, levyt antavat periksi paikallisesti ja voivat aiheuttaa hallitsematonta halkeilua. On erittäin tärkeää, että alusta on tärinätön.
Videoissa oleva rappaus on moderni tuote, joka koostuu viidestä eri kalkkilaadusta. Sitä on kehitetty edelleen videon tekemisen jälkeen, eikä kyseistä tekniikkaa enää käytetä. Alkuperäinen tadelakt on eräänlainen kalkki Marokosta.
Vältä "vahvistettuja styrox-levyjä". Kun painaa kivellä, levyt antavat periksi paikallisesti ja voivat aiheuttaa hallitsematonta halkeilua. On erittäin tärkeää, että alusta on tärinätön.
Videoissa oleva rappaus on moderni tuote, joka koostuu viidestä eri kalkkilaadusta. Sitä on kehitetty edelleen videon tekemisen jälkeen, eikä kyseistä tekniikkaa enää käytetä. Alkuperäinen tadelakt on eräänlainen kalkki Marokosta.
Tadelakt-asiantuntija, muutamia kysymyksiä sinulle, koska olet asiantuntija 
1 Kuinka toimii märkätilasäännöt ja tadelakt? Hyväksytty?
2 Mitä levymateriaalia käytät esimerkiksi pesualtaissa, keittiötasoissa jne., jos sen täytyy olla jäykkä.
3 Stone, onko se jotain vastaavaa? http://www.decomaterial.se/web/produkter/stone/
4 Onko jokin näistä betonimaisista materiaaleista, joka toimii esimerkiksi eteisen lattiassa?
5 Onnistuuko työ itse, jos on melko kätevä käsistään?
Toivottavasti jaksat vastata
Vaikuttavat olevan todella upeita materiaaleja.
1 Kuinka toimii märkätilasäännöt ja tadelakt? Hyväksytty?
2 Mitä levymateriaalia käytät esimerkiksi pesualtaissa, keittiötasoissa jne., jos sen täytyy olla jäykkä.
3 Stone, onko se jotain vastaavaa? http://www.decomaterial.se/web/produkter/stone/
4 Onko jokin näistä betonimaisista materiaaleista, joka toimii esimerkiksi eteisen lattiassa?
5 Onnistuuko työ itse, jos on melko kätevä käsistään?
Toivottavasti jaksat vastata
Rakennusveteraani
· Skåne
· 8 viestiä
@Jeppeknaster.
1. Kylpyhuoneessa käytetään hyväksyttyä vesieristettä alla. Pohjustetaan laattojen laastilla ennen tadelaktia. Pelkkää tadelaktia ei ole hyväksytty, joten vesieristys on oltava mukana.
2. Liimaan ja ruuvaan useita märkätilalevyjä tai minerit-levyjä vaakasuoria pintoja varten. Muuten käytän kaasubetonielementtejä niin pitkälle kuin mahdollista.
3. Stone on samankaltainen siinä mielessä, että saat saumattoman pinnan. Ulkonäöltään se erottuu paljon mielestäni. Tadelaktissa saat suuremman syvyyden ja sileämmän pinnan, joka myös hengittää. Tadelakt estää myös levien kasvua. Stone suljetaan kovavahaöljyllä tai vastaavalla kestämään kosteutta. Toisaalta stone on kovempi ja kestää jonkin verran tärinää. Stone on kiitollisempaa sekoittaa pigmenttejä, koska värit tulevat voimakkaammin esiin kuin tadelaktissa. Stonessa voi sekoittaa jopa 50% pigmenttiä, kun taas tadelaktissa vain enintään 10%. Tämä johtuu siitä, että stonessa sidosaine on lateksineste, kun taas tadelaktissa se on kalkki itsessään.
4. Eteisen lattialle en käyttäisi tadelaktia, koska se on pelkkää kalkkilaastia, joka ei ole kovin kovaa. Stone sopii erinomaisesti siihen tarkoitukseen. Eteisen lattialle "tuputtaisin" materiaalia saadakseni hieman karkeamman liukastumattoman pinnan. "Tuputtaisin", odottaisin hetken ja sitten sileäisin käsiteräksellä.
5. Uskon, että Stone tai Claystone voit itse työstää. Se on hieman stressaavaa, koska se kuivuu nopeasti johtuen siitä, että levitetään niin ohuelti.
Toivottavasti sait vastauksesi. Onnea!
1. Kylpyhuoneessa käytetään hyväksyttyä vesieristettä alla. Pohjustetaan laattojen laastilla ennen tadelaktia. Pelkkää tadelaktia ei ole hyväksytty, joten vesieristys on oltava mukana.
2. Liimaan ja ruuvaan useita märkätilalevyjä tai minerit-levyjä vaakasuoria pintoja varten. Muuten käytän kaasubetonielementtejä niin pitkälle kuin mahdollista.
3. Stone on samankaltainen siinä mielessä, että saat saumattoman pinnan. Ulkonäöltään se erottuu paljon mielestäni. Tadelaktissa saat suuremman syvyyden ja sileämmän pinnan, joka myös hengittää. Tadelakt estää myös levien kasvua. Stone suljetaan kovavahaöljyllä tai vastaavalla kestämään kosteutta. Toisaalta stone on kovempi ja kestää jonkin verran tärinää. Stone on kiitollisempaa sekoittaa pigmenttejä, koska värit tulevat voimakkaammin esiin kuin tadelaktissa. Stonessa voi sekoittaa jopa 50% pigmenttiä, kun taas tadelaktissa vain enintään 10%. Tämä johtuu siitä, että stonessa sidosaine on lateksineste, kun taas tadelaktissa se on kalkki itsessään.
4. Eteisen lattialle en käyttäisi tadelaktia, koska se on pelkkää kalkkilaastia, joka ei ole kovin kovaa. Stone sopii erinomaisesti siihen tarkoitukseen. Eteisen lattialle "tuputtaisin" materiaalia saadakseni hieman karkeamman liukastumattoman pinnan. "Tuputtaisin", odottaisin hetken ja sitten sileäisin käsiteräksellä.
5. Uskon, että Stone tai Claystone voit itse työstää. Se on hieman stressaavaa, koska se kuivuu nopeasti johtuen siitä, että levitetään niin ohuelti.
Toivottavasti sait vastauksesi. Onnea!
Tuhannet kiitokset nopeista vastauksista. Menen alas Uppsalaan juhannukseksi, joten minun täytyy käydä Deco material & design -liikkeessä katsomassa tuotteita livenä ja ehkä ostaa vähän materiaalia kotiin ja testata. Ajatuksena on saada pinta, joka on mahdollisimman samanlainen kuin hiottu betoni. Jos se onnistuu hyvin, haluan sen luultavasti myös kylpyhuoneisiin... 
Voiko tätä käyttää keittiötasolle? Millä se täytyy käsitellä siinä tapauksessa?
Olen herkkä kemikaaleille, joten meidän täytyy välttää mahdollisimman paljon kemikaaleja ja päästöjä.
Tämä vaikuttaa olevan ratkaisu, joka voisi ehkä toimia.
Olen herkkä kemikaaleille, joten meidän täytyy välttää mahdollisimman paljon kemikaaleja ja päästöjä.
Tämä vaikuttaa olevan ratkaisu, joka voisi ehkä toimia.