Hei,
Ongelma:
Nyt haluaisin saada paljon mielipiteitä. Olen purkanut lattian eristääkseni sen uudelleen. Epäilin, että kyse oli jotain pohjahirrestä. Kuvissa näemme lattiapalkiston, joka on alhaalta lahonnut (työnsin veitsen sisään) ja pohjahirren, jolla lattiapalkisto lepää, sekin on lahonnut.

Syy:
Kolme vuotta sitten alensimme ulkopuolen maanpinnan tasoa.
Luulen, että se on yksinkertaisesti ollut maan alla ja se on syy tähän.

Kun luen lahoista pohjahirsistä ja vastaavista, tulee usein esiin kysymyksiä kanelimaisesta jauheesta, talosienestä jne. Kun tökin veitsellä, se hajoaa aika helposti, en olisi kiinnittänyt huomiota, ellei olisi näitä asioita, joita luin internetissä.

Toimenpide:
Sain vinkin henkilöltä vahvistaa palkkeja, asettaa pystypalkit tervapaperille, peruskiven päälle, lattian palkkien väliin, ja kiinnittää nämä pystypalkit lattian palkkeihin ja pystyssä oleviin hirsiin niin, että se kantaa itsessään. Itse en tiedä juuri nyt, mitä aion tehdä.

Kysymykset:
Tarvitseeko minun poistaa kaikki laho vai voinko lisätä vahvistuksia lattian palkkeihin silti? Jollei, mikä on vaarallista täysin kuivassa, mutta käyttökelvottomassa puussa.
Mitä mieltä olette yllä olevasta ideasta?

(Aion asentaa lattialämmityksen koko alakertaan sekä remontoida paljon, joten en ollut laskenut mukaan ylimääräistä aikaa, jonka tämä vaatii, mikä tarkoittaa, että etsin sujuvaa, mutta silti kestävää ratkaisua)

Kiitos etukäteen!

/Peter

Laho puurakenne, jossa veitsi osoittaa vauriokohtaa, esittää huonokuntoista perustuspuuta. Lattiarakenteessa näkyy mädäntynyttä puuta.

Kuva esittää mädäntynyttä puista lattiarakennetta ja hirsipalkkia, joka on osittain peitetty puulastuilla ja pölyllä.

Laho puupalkki, joka on osa talon rakenteita, jossa näkyy mätänemisen aiheuttamaa vauriota ja puulastuja ympärillä.

MultiMan
Kuva 3 näyttää olevan vakavasti tuhohyönteisten vahingoittama eikä ensisijaisesti laho.

Vahvistuksiin saa vastata jokin asiantuntija.

Hei, kiitos vastauksesta. Kyllä, siellä on varmaan ollut joku toukka, kun oli märkää. Olen tänään sahannut pois vähän vanhaa enkä ole nähnyt elonmerkkejä puussa. Luulen, että se oli märkää aika kauan sitten.

Rakennustyömaa, jossa lattian pohja on paljastettu, kiviä ja roskia lattialla, muovisäkkejä ja muoviämpäreitä taustalla.

Me revimme kaiken, kaivamme auki, murskekivi, solumuovi, lattialämmitys ja valamme laatta.

Troligtvis inte äkta hussvamp. Den hade nog inte gett sig så lätt. Sannolikt bara "vanlig" röta som bryter ned träet.

Om grunden och stockarna nu är snustorra så är det ju bra. Då bör det inte bli förnyade fuktproblem.

Den snabba enkla billigaste lösningen är nog den som du skissat på. Den funkar så länge som fukthalten i grunden håller sig låg.
Annars är väl fortfarande rekommendationen att ta bort allt fuktskadat virke.
Vill du vara helt säker på vad det är så ska det gå att skicka in prover för analys, men det tar förmodligen lite tid.

Har marknivån alltid varit som innan ni sänkte den, eller har den sakta höjts genom tiden och ni har återställt originalnivån?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.