Olen rakentanut oman rakenteen pesualtaalle uuteen kylpyhuoneeseemme. Se koostuu yksinkertaisesta marmoritasosta, jossa on valkoiset puurimat alla. Kun puhutaan kiinnityksestä seinään, on tarkoitus, että se tehdään ranskalaisilla puuruuvilla kolmen raudan läpi takarimassa. Olen kuitenkin hieman huolissani siitä, kestääkö tämä kunnolla, joten otan mielelläni vastaan neuvoja teiltä!
Alla olevien laskelmien mukaan olen tullut siihen tulokseen, että kolmen kiinnityspisteen on kestettävä vähintään 70 kg kukin - olisiko tämä mahdollista?
Seinän pitäisi urakoitsijan mukaan olla "erityisen vahvistettu", mutta en tiedä, mitä se tarkoittaa...
Rakenteen leveys on 55 cm
3 rautaa, joissa kussakin 2-3 ranskalaista puuruuvia, jakautuu 55 cm:n välille
Rakenteen syvyys on 37 cm
Rakenteen kokonaispaino on 30 kg
Lisäpaino, jota on huomioitava, on 20 kg, jos joku nojaa rakenteen päähän
Tämän perusteella olen yrittänyt laskea voimaa seinässä momentin avulla ja tullut siihen tulokseen, että sen on kestettävä yhteensä 200 kg
Kolmen eri kiinnityspisteen jakaminen rimman 55 cm:n leveyden yli (jokaisessa 2-3 ranskalaista puuruuvia) tarkoittaa noin 70 kg per kiinnityspiste
Kaikki riippuu siitä, miten seinä on rakennettu. Jos kipsilevyyn on asennettu listasoiro oikeaan paikkaan (siihen, mihin ruuvit kiinnitetään), niin ei ole mitään ongelmaa ollenkaan. Tällöin ruuvi ei ole heikko kohta.
Jos taas kyseessä on yksinkertainen kipsilevy laattojen kanssa, koko homma romahtaa lattialle!
Jos seinä on puukuitulevyä (mieluiten vähintään 15 mm vaneria), sekin kestää, tosin silloin ranskalainen puuruuvi ei ehkä ole ensisijainen valinta!
Älä käytä ranskalaisia puuruuvia. Ne ovat huonolaatuisia, karkeakierteisiä ja yleisesti rumia näkyvässä rakenteessa. Käytä sen sijaan Jetting ruuveja. Ne ovat parempilaatuisia, parempikierteisiä eikä yleensä tarvitse esiporata.
Suurkiitokset vastauksistanne! Olen nyt selvittänyt, miten seinä on rakennettu (käsityöläisen kuvaus alla): Koolaus noin 200x45, vanerilevy 15mm, märkätilalevy, vesieristys ja uloimpana kaakeli
Liitän myös kaksi kuvaa rakenteesta, joka näyttää, miten olen ajatellut (yhteensä 30 kg siis).
Kuulostaa järkevältä vaihtaa ruuvi - onko "Jettingskruv" paras vai onko muita vaihtoehtoja?
Kun kuulette, miten seinä on rakennettu ja katsotte kuvia - oletteko edelleen vakuuttuneita siitä, että se kestää?
Taaskin - suurkiitokset avustanne - se on korvaamatonta (ainakin uuden kylpyhuoneseinän arvoista =))!
Onko se kaikki mitä käsityöläisesi kirjoitti seinän taakse, niin se kapistus ei tule alas ihan heti. Jos jotain tapahtuu, niin sitten puukehys pettää, se ei irtoa seinästä.
Jettingskruv on erittäin hyvä, se toimii myös hyvin suurten VVS ruuvien kanssa. Poraa läpi kaakelin ja vedeneristyksen ja ruuvaa sitten ruuvi loppuun. Laita silikonia reikään poraamisen jälkeen, ennen kuin ruuvaat ruuvin sisään!
Pohdin myös, kuinka hyvin varustellun rakennustarvikeliikkeen täytyy olla, jotta siellä olisi Jettingskruv - sillä oletan, ettei sitä ole Claes Ohlsonilla? Asun Tukholman keskustassa ja ostaisin ne mielelläni jostain keskustasta.
Näyttää siltä, että Jettingskruv:sta on olemassa monia eri versioita, onko jokin tietty malli, johon minun kannattaisi panostaa? Esim. jokin näistä:
[linkki]
Mietin myös, kuinka hyvin varustetun rautakaupan tulee olla, jotta sieltä löytyisi Jettingskruv - sillä oletan, ettei niitä ole Claes Ohlsonilla? Asun Tukholman keskustassa ja haluaisin mieluiten ostaa ne jostain keskustasta,
Kiitos jälleen!
Käytä tätä ruuvia, niin se toimii loistavasti. Sopii hyvin myös ruostumattoman materiaalin kanssa kylpyhuoneessa!