tommib
Mikä on sitten sohvan takana? Onko se autotallin seinä? Et halua kallistusta autotalliin päin.

Edit: Ai, ei se. Silloin voit kallistaa sillä suunnalla, mutta sinne täytyy laittaa tolppia, jotka kestävät kuorman. Sinun täytyy myös vakauttaa rakenne leikkausta vasten, koska et kiinnitä mitään seinää.

tommib tommib sanoi:
Mikä on sohvan takana? Onko se autotallin seinä? Et kai halua kaltevuutta autotalliin päin.
Sohvan takana, eli piirustuksen oikealla puolella, on tontinraja (aita). Sinne haluan, että sadevesi valuu.

Autotallin pääty on piirustuksen ylälinjan suuntaisesti.
Piirustuksen alalinja on myös tontinraja.

Ulkoterassi, jossa on kulmasohva ja aurinkokatos, vihreä pensasaita taustalla. Terassi, jossa on valkoiset aurinkopurjeet ja ruskea huonekaluryhmä, taustalla valkoinen tiiliseinä ja pensasaita. Ritning över tomt med diagonala linjer, där garagegaveln ligger mot övre linjen. Mått: 9,10, 9,80, 7,50 och 4,70 meter.

Magnus E K
O olahall sanoi:
Aha, ajattelet kiinnittää katon takaosaan sen sijaan...!
Hm!
Joo, se tarkoittaa, että minun täytyisi laittaa muutama uusi tolppa siinä tapauksessa...melko tukevia ehkä?

Mutta katto tulee siinä tapauksessa "roikkua" noin 3 metriä.

Toimisiko se??
Nja, "tolppa" kuvassani oli tarkoitettu olevan vakaa seinä (esim. talon pääty). Mutta irralliset tolpat voivat aiheuttaa ongelmia. Voisi tosin ratkaista "vastapainolla" toisella puolella:
Piirros, joka esittää seinän, vaakapalkkeja ja teräsvaijereilla kiinnitetyn vastapainon.

Edit: Kysy naapurilta pensasaidan toisella puolella, hyväksyykö hän betoniperustuksen teräsvaijerilla keskellä nurmikkoaan.

Viimeksi muokattu:
tommib tommib sanoi:
Mikä on sohvan takana olevan selän takana? Onko se autotallin seinä? Et halua kaataa autotallin suuntaan.

Edit: Ahaa, ei se. Sitten voit tehdä kaadon siihen suuntaan, mutta sinun on laitettava jotkut pylväät, jotka kestävät kuormituksen. Sinun on myös vakautettava rakenne leikkausta vastaan, koska et kiinnitä mitään seinään.
Ajattelin, että kuorma, joka syntyy, ei ole kovin suuri, jos valitsen hyvin yksinkertaisen muovikaton. Silloin täytyy riittää suhteellisen pienet palkit katon kiinnittämiseen. Jos laitan CC 100, siitä tulee 5 kappaletta + katto. Yhteensä se ei voi painaa enempää kuin 50 kg + palkki.

En ole ammattilainen, mutta ehkä kokonaispaino enintään 150-180 kg???

Sitten lumesta... 2 dm lunta painaa kai silloin noin 240 kg max...

Joten palkin tulisi kestää noin 400 kg enimmillään, mikä olisi tietenkin poikkeustapaus. Paljon lunta, joka ei putoa...

Viimeksi muokattu:
Magnus E K Magnus E K sanoi:
No, "tolppa" kuvassani oli tarkoitus olla vakaa seinä (esim. talon pääty). Mutta irrallisilla tolppilla tulee varmasti ongelmia. Voisi tosin ratkaista "vastapainon" avulla toisella puolella:
[kuva]
Vastapaino tulee ongelmaksi... koska se päätyisi naapurin puolelle...

:/

Magnus E K Magnus E K sanoi:
No, "tolppa" kuvassani oli tarkoitus olla vakaa seinä (esim. talon pääty). Mutta irrallisten tolppien kanssa tulee varmaan ongelmia. Voihan se tosin ratkaista "vastapainolla" toisella puolella:
[kuva]

Edit: Kysy naapurilta aidan toisella puolella, hyväksyykö hän betoniperustuksen teräsvaijerilla keskelle nurmikkoaan.
Hylätty! Haha!

5x3 metriä on 15 m2. 2 dm lunta x 15m2 = 3 m3 lunta. Ajattele nuoskalunta ja puolet veden painosta, niin sinulla on 1500 kg kuorma...

T tobbbias sanoi:
5x3 meter blir 15 m2. 2 dm snö x 15m2 = 3 m3 snö. Tänk blötsnö och halva vikten av vatten så har du 1500 kg last...
Olin vähän liian nopea siellä... :)
Mutta se on kuitenkin 3 x 4 m (vaikea nähdä piirustuksesta).

Mutta silloin se on kuitenkin noin 2,4 m3 jos on 20 cm lunta.

Laskin lumen painoksi 100 kg/m3, mikä olisi silloin 240 kg. Mutta blötsnö on toki raskaampaa...mutta tuskin yhtä raskasta kuin vesi, ajattelen. Puoli veden painosta olisi noin 1200 kg.

Asun Skånessa, joten ei usein tapahdu...

En tiedä miten lasketaan ”oikein”. Mutta ajattelen, että silloin pitäisi lisätä kaltevuutta.
Siksi tuntuu mahassa parhaalta tehdä runkorakenne.

kuten olen aiemmin kirjoittanut. Mitoita katon kuormitukselle ja tuulikuormalle. Lumikuormaa varten aseta tukipilari pitkän kantavan palkin keskelle, silloin se kestää nelinkertaisen kuorman.

GoC GoC sanoi:
kuten olen aiemmin kirjoittanut.
Dimensionoi katon kuorman ja tuulikuorman mukaan. Lumikuormaa varten voit laittaa keskelle pitkää kantolinjaa tuen, jolloin se kestää nelinkertaisen kuorman.
Et usko ristikkorakenteeseen?? Kolmioristikon kaavio, joka esittää fackrakennetta.

Tietysti ristikko on vielä parempi, mutta silloin sinun on laskettava se cremonan voimakaaviolla. Sen osasin joskus (minulla oli 5 rakentamisen suunnittelussa)
Toimii luultavasti ristikolla, joka on tehty 45x45 rimasta. Mutta sen sinun on laskettava itse :), en muista tästä mitään 40 vuoden jälkeen.

GoC GoC sanoi:
Totta kai ristikkorakenne on vielä parempi, mutta silloin sinun pitää laskea se cremonan voimakaaviolla. Sen osasin kerran (minulla oli 5 konstruktion bygg -kurssista)
Luultavasti toimii 45x45 listoista tehdyllä ristikkorakenteella. Mutta se sinun täytyy laskea itse :), en muista siitä mitään enää 40 vuoden jälkeen.
Jos olisin perillä siitä, mitä viittaat, en todennäköisesti kirjoittaisi täällä foorumilla...

:/

Haluan vain huomauttaa, että tämä saattaa vaatia rakennuslupaa. Kunnassani saa olla enintään 15 neliömetriä katettua terassia, sen jälkeen tarvitaan rakennuslupa, jos katattu alue ylittää tämän. Lasketaan, että katettujen terassien kokonaispinta-ala tontillasi on yhteensä... Ja jos muistan oikein, katettu terassi lasketaan tontillasi rakennettavaksi pinta-alaksi, joten sille on myös enimmäisraja, kuinka paljon saat rakentaa... tämä on tietoa, jotta et joudu ongelmiin kunnan kanssa.

T tobbbias sanoi:
Haluan vain huomauttaa, että tämä voi olla rakennuslupaa vaativa. Kunnassani saa enintään olla 15 m² kattopinta-alaa, sitten tarvitaan rakennuslupa siihen, mikä on enemmän... Ja lasketaan koko kiinteistön kattopinnan kokonaismäärä tontillasi... Ja jos muistan oikein, niin kattopinta ottaa rakennusalan tontillasi, joten myös on olemassa enimmäisraja siitä, kuinka paljon saat rakentaa... Tämä on tietoa, jotta välttyisit kunnan puuttumiselta.
Joo, olen tietoinen siitä. Myös 4,5 metriä naapuritontista.

Mutta kiitos!

:)

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Min tylsä panos koko dilemmaan on, että on vaikeaa saada jotain näyttämään hyväksyttävältä muotoilun näkökulmasta. Olisin ehdottomasti rakentanut neliömäisen pergolarakenteen sohvan ympärille ja sitten laittanut muovikaton tämän päälle. Helpoin tapa on sitten ottaa muovikatto alas syksyn lopussa ja asettaa ne suojana sohvan päälle ja sitten pressu kaiken ympärille.
Mikä on mukavaa pergolassa, on että luot "huoneen" terassillesi, joka saa sinut tuntemaan kuin olisit luonnollisesti "sohva-huoneessa" ja ulkopuolella olet "aurinkotuoli-huoneessa" jne.
Pergolan haittapuoli on, että sinulla on 4 tolppaa...
Mutta mieti hieman lisää ajatuksiasi. Onnea!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.