25 780 lukukertaa ·
70 vastausta
26k lukukertaa
70 vastausta
Suurin kuormitus regeliin
Jos tuo kuva on sivusta, niin se on ristikkorakenne kyllä.
Träguiden on hyvä paikka aloittaa kaavoille...
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/bostadshus/dimensionering-av-en-rak-trabjalke/
En voi auttaa sinua suoraan, koska en ole laskenut tällaisia.
Träguiden on hyvä paikka aloittaa kaavoille...
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/bostadshus/dimensionering-av-en-rak-trabjalke/
En voi auttaa sinua suoraan, koska en ole laskenut tällaisia.

Olen lisännyt useita kuvia, joten en tiedä mihin viittaat. :/GoC sanoi:
Vaikea saada mukaan kuinka ajattelen kuvassa.
Minulla on piirustus...

Haluan muovikaton sohvan päälle.
Piirustuksen alareunassa on tolpat, joita voin käyttää, joilla on nykyään lauta.
Piirustuksen yläreunassa on autotalli, jonka pääty on piirustuksen yläreunaa vasten.
Haluan siis vain katon sohvan päälle.
...jos olisin ymmärtänyt näitä kaavoja, olisin voinut laskea sen itse.tommib sanoi:
Toivoin, että jokin rakennusnero voisi auttaa minua täällä...
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 040 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 040 viestiä
Kaksi ideaa: Pura katto 15. lokakuuta ja asenna se uudelleen 15. huhtikuuta, jolloin sinun ei tarvitse ottaa huomioon lumikuormaa. Kuinka korkea on seinä sohvan takana? Ehkä on mahdollista rakentaa "roikkuva katto", erityisesti yhdistettynä ensimmäiseen ideaan.
Tulkitseeko niin, että haluat kantapalkin, johon asetat kattoruoteet ja katon sohvan ylle.
Tarvitset varmasti liimapuupalkin kantamaan sen rakenteen, sekä tuulikuorman että lumikuorman. Lumikuorman voit ratkaista, jos asetat pylvään kantapalkin keskelle syksyllä ja poistat sen keväällä. Silloin et kuitenkaan istu terassilla.
Mutta joka tapauksessa uskon, ettet pääse liimapuupalkista, se on melko suuri jänneväli. Vaikka palkki kuormittuu vain toinen puoli.
Tarvitset varmasti liimapuupalkin kantamaan sen rakenteen, sekä tuulikuorman että lumikuorman. Lumikuorman voit ratkaista, jos asetat pylvään kantapalkin keskelle syksyllä ja poistat sen keväällä. Silloin et kuitenkaan istu terassilla.
Mutta joka tapauksessa uskon, ettet pääse liimapuupalkista, se on melko suuri jänneväli. Vaikka palkki kuormittuu vain toinen puoli.
Syksyllä pystytetään yksi tai kaksi tolppaa, jotka hoitavat lumikuormanMagnus E K sanoi:
Mikä on "hängtak"?Magnus E K sanoi:
Korkeus sohvan takana on tänään 2 metriä. Mutta se on mukautettavissa, pahimmassa tapauksessa.
Mieluiten pidän sen 2 metrissä.
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 040 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 040 viestiä
En tiedä mikä on oikea rakennustekninen termi. Ajattelin jotain tällaista (sivulta katsottuna):O olahall sanoi:

Mutta se asettaa varmaankin vaatimuksia ylemmälle kiinnityskohdalle, joten jos koko seinä on vain 2 metriä, se ei varmaankaan onnistu.
O olahall sanoi:[kuva] [kuva] Voiko saada maallikkoymmärrettävän vastauksen siitä, kuinka paljon painetta kestää painekyllästetty puu?
Kysyn, kuinka paljon voi kantaa 45x220, 4500 pitkä lauta ("korkeudella" asetettuna)?
Jos kiinnitän sen siis molemmista päistä, kuinka monta kiloa voin laittaa sen keskelle, ennen kuin se alkaa taipua... ja milloin se murtuu?
(Kuva A)
Toinen kysymys...
Jos otan kaksi lautaa (sama kuin yllä), noin 3 metriä. Kiinnitän toisen toiseen puoleen, toisen toiseen puoleen... toisiaan vasten niin, että ne kohtaavat. Kuinka kiinnitän ne parhaiten keskeltä (missä ne silloin liitetään yhteen), jotta ne kestäisivät mahdollisimman paljon painoa?
(Kuva B)
O olahall sanoi:[kuva]
Olen lisännyt useita kuvia, joten en tiedä mihin viittaat. :/
Vaikea saada ajatus kuvaan.
Minulla on piirustus...
[kuva]
Haluan muovikaton sohvan päälle.
Piirustuksen alareunassa on pylväitä, joita voin käyttää, ja joissa nykyään on lankku.
Piirustuksen yläreunassa on autotalli, jonka pääty on piirretty yläreunaa vasten.
Haluan siis vain katon sohvan ylle.
Voisiko toimia, jos rakennan runkorakenteen paikan päällä?
Oletetaan, että laitan pystypalkit (tilapäisesti), niin että runkorakenne on kaareutunut ylöspäin muutaman sentin. Rakennan tyylikkään kehyksen, johon sitten asetan mahdollisimman kapeat tukipuut, joihin katto kiinnitetään.
Sen jälkeen otan pois pystypalkit...jotta luonnollinen kaarevuus tekee rakenteesta suoran (suorempi).

Kuinka korkealle ajattelit laittaa katon sohvan yläpuolelle? Jos siellä on vain 2 m ilman kattoa ja kattorakenteita, ei jää paljonkaan tilaa sen jälkeen, kun olet asentanut järkevän kokoiset kattopalkit.
Aha, ajattelet, että katto kiinnitetään takaosan sijaan...!Magnus E K sanoi:
Hm!
Joo, se tarkoittaa, että minun pitäisi ehkä pystyttää muutamia uusia tolppia siinä tapauksessa... aika tukevia ehkä?
Mutta katto tulisi silloin "roikkumaan" noin 3 metriä.
Toimisikohan se??
Remonttinalokas
· Stockholm
· 646 viestiä
Onko mahdollista olla yksi tai kaksi pilaria? Liimapuuta luulen olevan kohtuullisin ratkaisu, mutta 6-7 metrin jänneväli on kuitenkin ongelma.
Eli riittää, että siellä on 2 metriä matalimmillaan. Siellä ollaan kuitenkin vain istumassa.tommib sanoi:
Ajatukseni oli 2 metriä niin sanotusti selän kohdalla...sitten ylöspäin. Palkin voin kuitenkin kiinnittää vain noin 240 cm korkeuteen (vähän yli).

Mahdollisuus...joo, mutta ne tulisivat keskelle terassin lattiaa, mitä haluan välttää.Pasjostrom sanoi:
Jos olisin ollut ok tolppien kanssa, tämä ei olisi ollut mikään ongelma