Hei,
Olen kevyesti remontoimassa yksiötäni ja haluan nyt hieman suuremman sisäänkäynnin keittiöön eteisestä. Olen merkinnyt punaisella ne osat, jotka haluan poistaa ensimmäisessä kuvassa. Tärkeintä on, että saan pois oikealta puolelta.

Miten tekisin sen siististi ja hyvin?
Voinko poistaa karmin ja laittaa tapettia koko matkan oikealle puolelle vai onko se kantava jollain tavalla, että minun täytyy rakentaa uusi?

Seinän materiaali on melko helposti sahattavaa. Tein 5 cm reiän seinään keittiöön tavallisella puulle tarkoitetulla reikäsahalla erittäin nopeasti ja helposti.

• Oviaukko keittiöön, punaiset viivat merkitsevät poistettavia osia, sisältäen ovenkarmit. Taustalla näkyy pöytä ja tuolit keittiössä.
  • Avoin oviaukko eteiseen; oven karmit poistettu. Oikealla puolella tuoleja ja tavaraa.
Ovikarmi ei ole kantava, joten sen voi poistaa suoraan, jos se on kevytbetonia, sen voi helposti sahata pois. Kantavuuden ei pitäisi olla ongelma.

Onko sinulla yhdistyksen lupa?

Protte

Ei, minulla ei ole yhdistyksen lupaa. Tarvitseeko sitä todella poistaa ovenkarmia ja kymmenen senttiä seinää? Mutta täytyykö minun laittaa jotain kulmiin, jotta kevytbetoni ei mene rikki? Se on todella huokoista.

muokkaa: Minun täytyy ehkä rakentaa joku smyygi tai mikä sen nimi nyt onkaan MDF:stä tai vastaavasta ympärille, jotta kulmat eivät murtuisi ja olisi jotain, mihin tapetoida?

Viimeksi muokattu:
Kun olen sahannut kevytsoraharkkoseiniä, olen huomannut, että rappaus haluaa irrota betonista. Siksi asetan laudan seinän kummallekin puolelle puristamaan rappauksen kiinni ja sahaan sen jälkeen. Siten rappauksesta on enemmän hallintaa, kun laudat irrotetaan. Jos rappaus haluaa taipua tai irrota, sen saa usein ruuvattua! takaisin paikoilleen kuin kipsilevyn, jos siinä on jokin tapettikerros, puuruuvilla, jossa on karkea nousu ja tuntemus;)

Jos poistat piirtämäsi karmisivut, myös ylärakenne laskee, usein lb-kivien kerros on raudoitusraudan päällä noin 1 dm karmista ja sitten ne ovat laittaneet haketta ja laastia karmi alaspäin, joten odota mahdollisia ongelmia siellä.

Muista myös, että karmi on kiinnitetty 4" leikkonauloilla muurattuihin puupaloihin, jotta et sahan liian lähelle karmia:P

Joo, piirsin vähän kummallisesti kuvaan. täytyy toki poistaa yläosa myös.

Mjo, sahasin vähän puoli tuntia sitten nähdäkseni kuinka se kiinnittyi, mutta nyt on vähän liian myöhäistä tehdä enempää tänä iltana. Kuten kuvassa näkyy, se irtoaa erittäin helposti kun vain vähän koskee. Mikä materiaali se oikeastaan on, jossa näkee että pala on irronnut? Ei ole yhtään käsitystä tällaisista asioista.

• Ovi- tai ikkunakarmi, josta puuttuu osa. Näkyy herkästi irtoavaa materiaalia miinus muotoon sahattuna. Seinän sisälle paljas näkymä.
Se mikä on irronnut on laasti. Se on hauras, koska se on vanha, mutta pahimmillaan se on tuolla reunan kohdalla. Se pysyy paremmin kasassa vähän syvemmällä, mutta kuten sanottu, aseta mielellään laudat, jotka pitävät sen kasassa kun sahaat.
Olin väärässä puupalikoista,:) ne on tehty jollain muulla tavalla vai mitä?

Viimeksi muokattu:
Jaha se on tiiliseinältä näyttäisi. Naula vaikuttaa olevan muurattu kivien väliin tai jotain sellaista. Kun rakennetaan, asetetaanko karmit ennen kuin muurataan seinät vai päinvastoin? Oletan, että he ensin laittoivat karmit ja sitten muurattiin niitä vasten. Kuulostaa järkevimmältä ainakin.

Se meni pieleen yrittää poistaa jotain ylös, koska oli raudoitustanko aivan karman yläosan kohdalla.

• Tiiliseinä, jossa näkyy sisään upotettu naula kipsin keskellä.
Se on varmaan vain jokin yksittäinen tiiliskivi?
Kyllä, ne ovat muuranneet karmit kiinni, tai naulan karmiin tarkemmin sanottuna.
JOS haluat, voit poistaa raudat, ne ovat todennäköisesti vain noin dm verran seinässä kiinni. Sitten voit sahata myös ylhäältä, lisää smyglaudalle (siihen olit myös aikeissa tehdä sivuille) jonka ruuvaat ylöspäin jokaiseen lb-kiveen niin se pysyy paikoillaan.

Ei-tieteellinen / rakennusteknisesti vedenpitävä tarkistus, joka kuitenkin aina pitää paikkansa:
Haluat tietää, ettei se ole kantava seinä, joten raaputa hieman rappausta pois ylhäältä katon lähellä. Onko rappi viimeisellä kierroksella ylös betonivalua vasten (tuntuu kuin se olisi betonivalu, vai mitä?) niin seinä on pystytetty valun jälkeen eikä siis ole kantava.

On harvoja rakentajia, jotka asentavat "kalliit" raudoitusraudat seinään, ellei ole tarvetta.

Rauta on siellä kannattaakseen aukon yläpuolella olevaa seinää. Todennäköisesti siksi oven yläpuolella on tiiliä. Koko tämä muodostaa jotain, mitä kutsutaan "tiilipalkiksi", mikä onkin sopiva nimi.
Jos sahaat raudan poikki, sinun pitäisi korvata palkki jollain uudella.

Naulat on luultavasti lyöty sisään muuraamisen jälkeen, kun karmi asennettiin.

No, tiiliholvi on oikeastaan jotain muuta, se tehdään muun muassa ikkunoiden päälle julkisivumuurissa, ja silloin raudoitus sijaitsee alimmalla tiilikerroksella, mikä toimii yhdessä ylempien kerrosten kanssa tiiliholvina. Raudoitustangot ovat nyt siellä ottamassa vastaan vetovoimia viimeisen kierroksen aikana. Jotkut tekivät näin ja toiset asettivat raudoitustangot viimeisen kerroksen alle, joka oli oven yläpuolella. He tekivät sen tietysti kantamaan seinän yläpuolella. Mutta jos seinä ei ole kantava, voi nyt, kun kaikki on palanut aikoja sitten, korvata kaiken yksinkertaisella 22 mm "palkilla", joka ruuvataan jokaiseen lbsten alapuolelta. Silloin vetovoimat kivien alla otetaan vastaan 22:llä. Se toimii, olen tehnyt niin monessa paikassa talossani (missä toki seuraan mitä on tapahtunut ja ei) ja muualla. Kun purkaa hieman taloja, jotka on muurattu esimerkiksi 50-luvulla, löytää usein sisäovien karmeja, joihin on naulattu ulkopuolelta lyöty naula, pää ulospäin siis. Vaikea saada kohdalleen jälkikäteen naulatulla karmilla tuntuu siltä...

Tegelipalkin voi tehdä eri tavoin. Se voi olla valmiiksi toimitettu tai rakennettu paikan päällä. Se on kuitenkin edelleen tiilipalkki.
Vaikka seinä ei olisikaan kantava, sen on silti kannateltava itsensä. Voihan olla, että palkkia tarvittiin vain rakennusajaksi, mutta sellaista ei kannata arvata. Vaakasuunnassa makaavien muurattujen kivien holviefekti on rajallinen. Riittää, että lyö sivusta, jolloin se antaa periksi ja romahtaa.
Mikä on 22mm "palkki", josta puhut? Råspont-lauta? Se ei kyllä tee juurikaan hyötyä sanoisin.
Kuulostaa hienolta, että se toimii sinulla, mutta ei mitään, mitä minä suosittelisin.

En aio poista raudoitustankoa, joten sinun ei tarvitse miettiä sitä.
Kyllä, naula on lyöty karmiin ulkopuolelta ja viistosti ylhäältä, sitten taivutettu niin, että se on vaakasuorassa ja todennäköisesti muurattu tiileen. On hirveää saada kaikki naulat irti. Täytyy kaivaa ne esiin vasaran ja ruuvimeisselin avulla.

Mutta mielestäni se näyttää todella hyvältä. Kuitenkin törmäsin johonkin, joka näyttää sähköjohtimelta ylhäällä yhdessä kulmassa.

• Oviaukon kulma, jossa näkyy paljasta tiiltä ja musta merkki mahdollisesta sähkökaapelista muurauksen yläosassa.
  • Seinään murrettu oviaukko, jonka ympärillä lojuu tiiliä ja lankkuja. Taustalla näkyy huonetta polkupyörän ja pöydän kera.
En voi olla jankkaamatta asiasta:blushing::
Juuri näin, että se putoaisi alas vaatii, että venttiiliefekti kumotaan eli alin kierros pakotetaan auki alapuoleltaan, ja kiinnitetty ruodepaneli tai pela (tai jotain muuta) riittää hyvin estämään sen tuon matalan kuorman kohdalla. En siis tavoittele lautojen pinon taivutusjäykkyyttä, vaan vetolujuutta. Rautaosatkaan eivät ole erityisen taivutusjäykkiä.

Sähköjohto on todennäköisesti kuitenkin seinään upotettu sivusta, jos se on tiellä niin koputa/kaavi varovasti ura ylös ja yritä saada se riittämään uuteen uraan. Putki on varmaan ohutta metallia, joten varo ettet aiheuta ryppyjä/katkaise sitä. Jos ei onnistu, joudut jatkamaan uudella letkulla/putkella ja vetämään uudet johdot.

Viimeksi muokattu:
RoughChuck sanoi:
Joo, että se tippuu alas, vaaditaan venttiilivaikutuksen kumoamista eli alimmainen kierros pakotetaan erilleen alareunasta, ja ruuvattu raakapontti tai raakalauta pikemminkin (tai jotain muuta) riittää hyvin vastustamaan sitä tuota alhaista kuormitusta varten. En siis tavoittele lautapakan taivutusjäykkyyttä, vaan vetolujuutta. Raudat eivät ole erityisen taivutusjäykkiä myöskään.
Kiitos, olen erittäin tietoinen siitä, kuinka kaari ja palkki toimivat. Lautaa ei kuitenkaan käytetä vetoterästyksenä mineraalisille materiaaleille, koska näiden jäykkyys on aivan liian alhainen. Kun lautasi alkaa vähitellen vastaanottaa vetokuormia, tiili/kevytbetoni/sauma on jo halkeillut. Jälkiasennetut mekaaniset kiinnitykset antavat myös huomattavan määrän liikettä ennen kuin ne tulevat toimivaksi, joten lauta-armenointi on entistä vähemmän tehokas.

No mutta kyseessähän on 30-40 cm muurattujen seinien omapaino, siellä ei yleensä edes ole kamjärn..ähh Haha:D, TS:n pitäisi pitää järnen tallella, aion jatkaa "lautasmyg", jos aion pitää kiinni joistakin kivistä, ja sinä Krawk et koskaan tee sitä;) joten nyt luovutan:D Hyvää elämää!

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.