Hei!
Olen uusi täällä foorumilla. Minä ja kumppanini olemme löytäneet kauniilla paikalla sijaitsevan rinnetalon, joka on rakennettu vuonna 1977. Perusmuuri koostuu betoniharkosta ja rinnekerran julkisivu on rapattu ja yläkerran tiiltä. Talon länsipäädyssä noin 0,5 m maanpinnan yläpuolella oven vieressä on suurempi halkeama, noin 1-2 cm. Talon sisäpuolella halkeama näkyy märkätilatapetin takana. Halkeama on noin 1-1,5 m pitkä. Ulkopuolella sitä ei voi tarkastella enempää kuin 20-30 cm, koska se jatkuu rinnekerrassa ja kukkapenkin takana talon seinää pitkin. Epäselvää, kuinka kauan tämä on ollut, nykyinen omistaja ei tiedä, milloin halkeama on tullut (he eivät ole asuneet talossa). Siksi emme tiedä, onko halkeamia muodostumassa.
1. Miten meidän pitäisi ajatella tätä halkeamaa/asettumista? Miten voi nähdä, onko halkeamien muodostuminen jatkuvaa? Jotain, mistä huolestua?
2. Jos ostamme talon, meidän täytyy tehdä salaojitus suhteellisen nopeasti, koska salaojitusta ei ole tehty talon rakentamisen jälkeen ja rappaus irtoaa kellarikerroksessa, joka on maan alla, mikä viittaa kosteuden pääsyyn. Voiko halkeama kasvaa salaojituksen yhteydessä?