D Daniel Barnaniel sanoi:
Jänneväli on pituus tukien välillä
Totta kai se on. :)
Luin yhden asian, ajattelin toista.

Noilla mitoilla ja sillä jännevälillä ei kyllä pitäisi olla mitään kantavuusongelmia. Kuulostaa myös oudolta, että ne kaatuvat, sillä 75 mm on huomattavasti jäykempi ja vakaampi kuin nykypäivän löysät alle 45 mm puurungot.

Ruotsin metsäteollisuuden ohjekirja antaa 4,31 m jännevälin 70x220 mm cc 60 cm C24. (Naulattu, ei liimattu, lattia.)

Ei se kuulosta kuitenkaan kovin huonolta mitoituksella

Tästä huolimatta on niin, että huoneen kolme keskimmäistä palkkia ovat jossain vaiheessa 30 vuoden aikana alkaneet kiertyä epäilyttävän planimaisesti ja parketti yläpuolella toimii kuin trampoliini. Uskon, että palkkien kiertyminen on aiheuttanut sen, että alusta on menettänyt yhteyden alla olevaan palkkiin ja että alusta joustaa. Koska ne ovat massiivipuisia palkkeja, palkki voi käyttäytyä hieman eri tavoin kuin moderni liimapuupalkki. Tarvitsee tuskin monia millimetrejä tunteakseen horjuvia?

En usko, että talo tulee sortumaan, olen enemmän kiinnostunut siitä, miten saan takaisin vaikuttelman tukevasta lattiasta välitasossa. Niillä osilla, joissa sisäkatto on jäljellä kellarissa, lattia on huomattavasti tukevampi kävellä ja palkit näyttävät suorilta ja hyviltä. Haluan sen tunteen takaisin. Voisi ajatella, että laittaa kellarin sisäkaton takaisin niin kuin palkit ovat, ruuvata alusta kunnolla kannatukseen ja suoristaa ylhäältä päin? Mitä mieltä olet ratkaisusta? Parketti tulisi joka tapauksessa uusia tai vaihtaa muutaman vuoden kuluttua.

Ehkä hirret ovat kiertyneet, koska alakerran täysi heilunta RH:ssa ja lämpötilassa on päässyt käsiksi hirsiin? Tämän jälkeen alakaton vakauttavan ja jäykistävän vaikutuksen katoaminen ei ole luonnollisestikaan parantanut tilannetta, vaan antanut hirsiin lisää liikkumavapautta.

Kuulostaa vähän kummalliselta, että aluslattia ei olisi kunnolla kiinnitetty hirsiin, mutta se ei ole mahdotonta. Ilmiö, johon olen kotona törmännyt, on se, että parkettilattiamme heiluu yhdestä kohdasta. Koska se on 14 mm paksu ja liimattu, se muodostaa puolijäykän “kakun” aluslattian päälle. Meidän tapauksessamme olen varma, että heiluva tunne johtuu siitä, että aluslattia ei ole tasainen, vaan kaartuu hieman alaspäin (lattialastulevy styroxilla betonilaatalla). Se ei muutu vuodenajan mukaan, joten kutistumis-/turpoamis-syy ei vaikuta uskottavalta.
No, jos parkettilattiallasi on samanlaisia ominaisuuksia kuin meidän, niin voi olla, että hirret ovat aiheuttaneet aluslattian aaltoilemisen, ja parketti kelluu matalien kohtien päällä ja joustaa, kun sen päällä kävellään. (Meillä suuri lattiakaiutin lampun kanssa heiluu, kun sen kohdalla astuu, mikä on huomattavasti häiritsevämpää kuin itse heiluva tunne.)

Voimme kuitenkin vain spekuloida syistä. Ainoa tapa saada lopullinen vastaus on avata ja katsoa, alapuolelta tai yläpuolelta. Jos lattia on todella häiritsevä, se on todennäköisesti kuitenkin avattava, jotta se voidaan korjata. Ellei sitten ole varma, että lattiaheilunnan voi yhdistää hirren väliseen osaan. Silloin sen voisi ehkä korjata alapuolelta. On todennäköisintä, että se on avattava sekä alapuolelta että yläpuolelta, jotta se voidaan korjata kunnolla. (Oletetaan, että hirret ovat vääntyneet/kallistuneet ja aluslattia on seurannut mukana.) En usko, että voi odottaa pystyvänsä muotoilemaan hirret takaisin alkuperäiseen asentoon/muotoon.

• Tykkään
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Palkin mittojen suhteessa jänneväliin pitäisi riittää välttämään notkumisongelmat, vaikka lattialaudat olisivat vain naulattu tai ruuvattu. Jos lattian palkit notkuvat (eli lattialautoja lukuun ottamatta), ovat ne todennäköisesti kosteusvaurioituneet. Uskon kuitenkin enemmän niihin vaihtoehtoihin, joita @Oldboy käsittelee viestissä #19. En usko, että ongelmia voidaan ratkaista ilman perusteellista tutkimusta.

Olen myös samaa mieltä oldboys-linjan kanssa. Kosteus välikerroksessa on täysin poissuljettu. Välikerros on alapuolelta avoin ja rutikuiva.

On myös mahdotonta, että itse parketti joustaa. Se on liimattu kalanruoto, joka on yhtä vanha kuin talo, joten todennäköisin virhemoodi olisi irtonaiset parkettilaudat (mikä on totta joissakin paikoissa). Mahdollisesti jonkinlainen levykerros on lattialautojen ja parketin välillä, jotka voivat joustaa, mutta en ole vielä löytänyt sellaista.

Teillä on luultavasti täysin oikeassa, että paras tapa tietää on avata ja alkaa tarkistaa ylhäältä. Parketti alkaa lisäksi olla uuden asennuksen tai vaihdon tarpeessa, mutta se saa odottaa vielä hetken. Kiitos viisaista näkemyksistä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.