Hei,
Olen lukenut ja siten ratkaissut paljon täällä olemalla, mutta en ole koskaan kirjoittanut aiemmin.

Minulla on pohdinta, olen tekemässä ristikkoa, josta tulee näkösuoja murattien avulla ajan myötä. Olen valanut pylväsperustukset tolpparautojen kanssa ja kaikki on mennyt hyvin, paitsi että perustusten korkeudet ovat hieman epätasaiset (kahdessa kohdassa olin laskenut sen varaan, koska ne tolpat sijaitsevat kalliolla, joka on korkeammalla kuin maanpinta), vaikka käytin vatupassia ja mittasin perustusten välillä valun aikana. Korkeusero ei ole suurempi kuin että silmä ei huomaa, ehkä sentti tai kaksi. Nyt pohdin: haluan kaikkien tolppien olevan samassa korkeudessa, jotta se näyttää hyvältä ja voin asettaa päällyslaudan yläpuolelle. Kuinka teen sen parhaiten? Paras ideani on katkaista kaikki tolpat haluamaani korkeuteen, sitten kiinnittää ensimmäinen tolppa haluttuun korkeuteen ja seuraava puristimilla, katsoa vatupassilla sopiva korkeus ja sitten katkaista. Miten olisit tehnyt?

Pylvästä ei pitäisi asettaa kiinni plinttiin, jotta se ei imisi vettä, joten sinulla on hieman pelivaraa aluksi. Aseta ensimmäinen ja viimeinen pylväs paikalleen leikkaamatta. Kiristä sitten naru pylväiden väliin (on olemassa erityinen mini-vesivaaka, jonka voit ripustaa narulle) kun se on suora, aseta kaikki pylväät paikoilleen ja vedä viiva narun kohdalle. Näin saat kaikki pylväät oikeaan korkeuteen.

D DaDolly sanoi:
Tolppa ei saa olla kiinni pilaarissa, jotta se ei ime vettä, joten siinä on hieman pelivaraa aluksi.
Laita ensimmäinen ja viimeinen tolppa leikkaamattomana. Kiinnitä sitten lanka tai naru tolppien väliin (on olemassa erityinen mini-vesivaaka, jonka voi ripustaa naruun), ja kun se on suora, aseta kaikki tolpat paikoilleen ja vedä viiva langan kohdalle. Näin saat kaikki tolpat oikeaan korkeuteen.
Kiitos! Niin se tehdään =) Onko järkevää laittaa jotain ohutta tolpan alle, vaikka se on kyllästetty, jotta se säästyy mahdolliselta vedeltä, joka kertyy pilariin?

Sen pitää olla ilmaa tolpan alla. Ei mitään muuta.

Kieritä tolpat pystysuoraan. Kiinnitä lauta yläreunaan ja sahaa tasaisesti laudan kanssa.

R runnemo sanoi:
Kiitos! Näin tehdään =) Onko viisasta laittaa jotain ohutta tolpan alle, vaikka se on kyllästetty, jotta se säästyisi mahdolliselta vedeltä, joka kertyy pilariin?
R runnemo sanoi:
Kiitos! Näin tehdään =) Onko viisasta laittaa jotain ohutta tolpan alle, vaikka se on kyllästetty, jotta se säästyisi mahdolliselta vedeltä, joka kertyy pilariin?
Kyllä, tolppa imee vettä vaikka onkin kyllästetty. Käytä väliaikaisesti klossia alla merkitsemisen aikana ja poista se sitten, kun kiinnität sen ruuvaamalla.

D DaDolly sanoi:
Ja, tolppa imee vettä, vaikka se on käsitelty. Käytä klossi alla kun merkitset ja poista se sitten, kun kiinnität sen
Ja, niin minä tarkoitin. Annoin klossien olla paikoillaan, kunnes kiinnitän tolpat. Kiitos vinkeistä, tuli loistavaa. Niin suoraa kuin vain mahdollista muutaman hieman vääntyneen tukipuun kanssa ;)

• Tykkään
DaDolly
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.