Hei
Aion asentaa uudet paneelit taloon ja olen saanut kotiin erän ulkopaneelia, joka on sormijatkettua, ja mietin kovasti, miten minun pitäisi käsitellä sitä.
Puutavara on 22x170 ja 3000 pitkä, joten ei pitäisi olla suoraa syytä sormijatkaa, muuta kuin että saha haluaa käyttää sellaista puuta, jonka he muuten joutuisivat heittämään pois.
Monet laudat koostuvat kahdesta osasta, joista toinen osa on sydänpuu ulos, joten lauta näyttää selvästi jatketulta, vaikka se on maalattu kahdesti (olen koemaalannut 3 kpl). Useat muut laudat koostuvat kolmesta osasta, eli niissä on kaksi sormijatkoa.
Kuinka hyvin nämä sormijatkot kestävät ajan myötä, ja onko näissä päätyliitoksissa riskiä lahosta kaikkialla julkisivussa?
Jos olen oikein ymmärtänyt, sormijatko tehdään yleensä, kun halutaan pitkää puutavaraa, tyypillisesti 7 m ja pidempää, mutta nämä ovat 3 m pituisia, jotka asennetaan pystysuoraan.
Yritys, joka on toimittanut puutavaran, on tunnettu luotettavuudestaan ja siihen kuuluva ketju on yksi suurista ja vakiintuneista.
En tiedä, mikä saha on toimittanut heille, mutta aion selvittää sen.
Ystävä, joka myös aikoo remontoida talonsa, kävi ohitse ja hän soitti eilen sen jälkeen, kun oli puhunut kirvesmiehensä kanssa, ja hänen kirvesmiehensä oli vain vastannut hänelle, että hänen ei pitäisi saada sormijatkettua paneelipuuta, koska hän oli valinnut pohjamaalatun puutavaran.
-Ihmettelen miksi???
Olen myös nähnyt tämän vain rakennuspuutavarassa sekä höylätyissä ja maalatuissa listoissa aiemmin.
Talossa väliseinien lankuissa on etuna, että niissä on sormiliitos, koska lankut eivät voi kiertyä.
Voisiko panelilautojen sormilijaukseen olla samanlainen syy?
En voi nähdä, että tämä puutavara olisi suorampaa, vähemmän vääntynyttä tai muutenkaan koukukkaampaa kuin puutavara, joka ei ole jatkettu, joten en usko, että tämä voisi olla syy siihen, miksi sahaamo on jatkanut.
Varmasti se on jatkettu täyttämään pituutta, jossa raaka-aine ei vastaa pituuden puolesta.
Sahattu puu ei aina vastaa tarvetta, ja silloin voi jatkaa saadakseen "äärettömän" pituuden, josta voi sahata oikean pituisia osia.
Uskon täysin, että on käytetty liimaa, joka kestää ulkoilmassa eikä siten luo riskiä lahoamiselle tai muulle vastaavalle.
Ne nuo laudat, joissa on saumoja, näyttävät oudolta, kun ne maalataan kuultomaalilla, peittävällä kuultomaalilla, punamullalla tai rautaoksidilla.
Siinähän on täysin erilainen rakenne sauman molemmilla puolilla, ja puun vuosirenkaat ja oksaisuus loistavat aina läpi.
Niin tehdään kai siksi, että se olisi halpaa, vähällä hävikillä.
Oliko hinta tavallista alhaisempi?
Luulin, että se on yleensä mainittu hinnastoissa, jos tuote on sormijatkettu.
Pitäisi olla mahdollisuus arvioida, onko se sopiva tarkoitukseesi vai ei.
Oletko kysynyt myyjältä, pitävätkö he sitä normaalina saada sellaista tietämättä etukäteen?
Tai oletetaanko jotain itsestään selväksi, koska olet tilannut tarkan pituuden laudoille?
Minulla on sama paneelityyppi talossani, ostin 3600, jos en muista täysin väärin, eikä siellä ollut yhtäkään sormijatkettua lankkua. Näyttää vähintäänkin omituiselta? Pystyin ostamaan jopa 5000-jotain ilman jatkosta, sen jälkeen tuli jatkettua.
Paneeli, jonka olet saanut, on tarkoitettu asennettavaksi vaakasuoraan. Nämä liitokset sormiliitetään, jotta saadaan tiiviitä liitoksia ja jotta ne voidaan toimittaa pitkinä pituuksina, jos niin toivotaan.
Olen nähnyt, että talotehdas on käyttänyt sormijatkettua ulkopaneelia 30 vuotta sitten, joten se ei ole mitään uutta.
Silloin se oli myös pystysuorassa.
Kuitenkin heillä oli sormet jyrsitty toiseen suuntaan (jyrsintä näkyvissä reunassa). Se antaa vain epämääräisen viivan pinnalle, jossa jatkoskohta on.
Se paneeli, jonka olet saanut, on tarkoitettu asennettavaksi vaakasuoraan. Nämä sormijatkokset ovat suunniteltu tiiviitä saumoja varten ja mahdollista toimitusta pitkissä pituuksissa, jos niin halutaan.
Sellaista paneelia ei voi asentaa vaakasuoraan. Mahdotonta saada tiivis.
Totta kai voi olla sellainen paneeli sekä vaakasuorassa että pystysuorassa. Sauma on täytetty liimalla ja se tiivistää täysin, jos se tehdään oikein. Edellyttäen, että käytetään oikeaa liimaa, mutta arvaan, että siinä ei huijata. Sitten maalaus tai muu pintakäsittely suojaa puun kuten tavallisesti.
Tuollaista panelia ei voi pitää vaakasuorana. On täysin mahdotonta saada tiiviiksi
Tarkoitatko, että fingerskarvarna vuotaa???
Ehkä tarkoitat, että vaakasuora paneli on yleensä spåntad?
Tämä paneli asennetaan samalla periaatteella kuin katto. Eli ylemmän laudan alareuna kiinnitetään ylemmän asennettavan laudan yläreunan päälle.
Mutta kuten Byggis mainitsi, mikään ei estä käyttämästä sitä pystysuorana.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.