Hei!
Olen rakentamassa autotallia ja olen epätasaisen maaperän vuoksi joutunut muuraamaan yhden kierroksen lecaa laatan päälle.

Seinärakenne on 170 runko, 45x45, 28 harva, osb, kipsi, mikä tekee, että seinä menee hieman lecan ulkopuolelle. Voiko lecaa päällystää solumuovilla/maaneristyksellä tasataksesi seinän kanssa? Lecaa/solumuovia ajatellen ajattelin jatkaa klinkkerikierroksella.

• Autotalli, jossa on betonilattia, valkoinen seinä ja alempana leca-harkkorivi, seinän alaosan tasoitusta mietitään markkinoilla.
On melko yleistä, että sokkeli on jonkin verran vetäytynyt suhteessa seinänpintaan. Jos tasoitat lecan ja sitten laitat klinkkerit, voit hyväksyä, että seinä työntyy ulos useita senttimetrejä. Saat paljon kestävämmän ratkaisun tällä tavalla.

Lisäeristys tulisi mieluiten sijoittaa ulkopuolelle, vaikka sillä ei ole niin suurta merkitystä, kun leca on paksua. Lecaseinät tulee rapata molemmin puolin, jotta niistä tulee ilmatiiviitä. Ehkä ei niin tärkeää autotallissa, mutta sinullahan on jonkin verran lämpöä päällä?

J justusandersson sanoi:
On melko yleistä, että sokkeli on hieman seinän pintaa sisempänä. Jos rappaat lekasoran ja sitten laitat klinkkerin, voit hyväksyä, että seinä työntyy ulos useita senttimetrejä. Saat paljon kestävämmän ratkaisun sillä tavalla.

Lisäeristyksen tulisi mieluiten olla ulkopuolella, vaikka sillä ei ole niin suurta merkitystä, kun lekasora on paksu. Lekaseinät tulisi rapata molemmin puolin, jotta niistä tulee ilmatiiviitä. Ehkä ei niin tärkeää autotallissa, mutta sinulla on kai jonkin verran lämmitystä päällä?

Hei,
Minulla on autotallissa 18-20 astetta. Onko tärkeää rapata lekasora vai voiko klinkkerin laittaa suoraan päälle? Eristääkö lekasora ylipäätään mitään?

Lecan eristysarvo on 20-30 % mineraalivillan eristysarvosta, joten toki sillä on eristävä vaikutus. Onko tärkeää rapata tässä tapauksessa, riippuu siitä onko lecakivi maanpinnan yläpuolella. Jos se on, mielestäni sinun tulisi rapata se ensisijaisesti ulkopuolelta. Voit laittaa klinkkerin suoraan lecan päälle. Jos haluat vähentää eroa seinäpinnan kanssa, rappaus auttaa siihen.

J justusandersson sanoi:
Lecanilla on eristysarvo, joka on 20-30 % mineraalivillasta, joten kyllä se eristää. Onko tärkeää rappata tässä tapauksessa, riippuu siitä, onko lekakivi maanpinnan yläpuolella. Jos se on, mielestäni sinun pitäisi ensisijaisesti rapata se ulkopuolelta. Voit asettaa klinkkerin suoraan lekan päälle. Jos haluat vähentää eroa seinäelämään, rappaus auttaa kyllä.
Hei, Lekakivi on maanpinnan yläpuolella, ja olen jo rapannut ulkopuolen.

Kiitos vastauksesta!

Kyllä, se toimii erinomaisesti täyttää EPS:llä. Liimaa se niin paksusti kuin voit ilman, että se työntyy ulkopuolelle. Liimaa tavallisella talvi-tiivausvaahdolla. Ota lauta, jotta voit asettaa painetta EPS:n päälle sen kuivumisen aikana. Sitten voit laittaa klinkkerin/kaakelin suoraan päälle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.