Olen hakenut ja lukenut lukemattomia ketjuja, joissa puhutaan savupiipun puhdistamisesta, ja olen tullut hieman viisaammaksi mutten täysin. Meillä on savupiippu, jonka alaosa on valmistettu mexi-tiilistä ja yläosa rappauksesta. Talo on rakennettu vuonna 1968. Nyt haluan tasoittaa koko savupiipun ja maalata sen valkoiseksi. Tämän jälkeen aiomme asentaa takkasydämen.

Minulle on suositeltu muurauslaastia C rappaamiseen, mutta olen ymmärtänyt, että se VOI olla vaikeaa saada kiinnittymään mexitiileihin, mutta olen lukenut muiden onnistuneen siinä hyvällä tuloksella. Kunnollinen kastelu ennen rappausta näyttää olevan avainasemassa.

MUTTA.... yläosa, joka on nyt rapattu, on myös maalattu jollain maalilla. Miten saan rappauksen tarttumaan siihen? Tutkailin mahdollisuutta poistaa vanhaa rappausta, mutta se on paikoitellen kiinni kuin kallio, enkä halua riskeerata halkeamaa savupiipussa, jota käytetään muun muassa pellettipolttamiseen.

Kysymykseni on... voinko raapia maaliin naarmuja ja yrittää pohjustaa jonkinlaisella primerillä? Vai pitäisikö minun sekoittaa laastia C veteen ja maalata se ikään kuin primerina ennen rappausta?

K
Et tule saamaan rappausta tarttumaan maalipintaan. Valitse sen sijaan Gypsum. Käsittele maalattu osa heidän primerillään.

Soitin tänään rakennusfirmalle gypsumista ja se oli tosi kallista....... pohjustusaine, jota tarvitsisin noin 0,5 l, myytiin suurissa kanistereissa hintaan 750 kruunua. Tuntuu ei hyvältä vaihtoehdolta käyttää niin paljon johonkin, jota ei enää tarvita.

Minulle suositeltiin toista tuotetta, joka vaikutti erittäin mielenkiintoiselta.
Isola-Platon Hey’di muurauslaasti, joka on saatavilla valmiiksi väritettynä. Tämä ei maksanut ihan yhtä paljon, ja myös pohjustusainetta oli saatavilla.

Onko jollain kokemusta tästä.

En tule hullua hurskaammaksi kaikista eri suosituksista. Yksi muurari, jonka kanssa puhuin, suositteli jotain aivan muuta, jonka nimeä en edes muista...sodeko muurauslaasti tai jotain vastaavaa. Tämä johtuu ongelmasta saada se tarttumaan mexitiileen.....mutta nyt onkin hankaluutena maalattu rappaus.

Vai voisinko käsitellä rappauksen karkealla hiomapaperilla käsin???? Täytyykö kaikki maali poistaa, jotta se tarttuisi. Tai jos voisin käyttää Hey’diä, se olisi upeaa....sillä välttyisin myös maalaamiselta :-)

Lisää hyviä neuvoja kiitos?!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.