Joku tietääkö, onko mahdollista löytää suoraa ja kuivaa puutavaraa, joka ei väänny? Aion mahdollisesti asentaa lattian ja viimeinen asia, jonka haluan, on että se alkaa liikkua tarpeettomasti. Onko olemassa hienompia laatuluokkia, joilla on alemmat kosteuspitoisuudet vai miten se toimii? Nivellillä näyttäisi olevan jonkinlaisia erikoisreglereitä, jotka ovat ehdottoman suorat, mutta niiden hinta on enemmän kuin huumeet.

http://www.byggahus.se/forum/byggma...0-m2-pa-betong-hur-hitta-rakt-virke-vire.html

Puutavara olisi pitänyt sitoa pienempiin nippuihin, silloin olisi voitu välttyä osalta ongelmasta luulisin.
Vai tuleeko silloin liian vähän tukea kasaan niin että kaikki vääntyy?
Olisi ollut erittäin kätevää, jos tarvitsee pienemmän mutta ei liian pienen määrän puutavaraa.
Tietysti siitäkin tulee lisäkustannus, mutta sen ei pitäisi olla liian suuri.

Blindnit sanoi:
Puuta olisi pitänyt sitoa pienempiin nippuihin, silloin olisi päästy eroon osasta ongelmaa, uskoisin.
Tai sitten pinolla on liian vähän tukevuutta, jolloin kaikki vääntyy?
Olisi ollut erittäin käytännöllistä, jos tarvitset pienen mutta ei liian pienen määrän puuta.
Siitä tulee tietysti lisäkustannus, mutta sen ei pitäisi olla liiallinen.
Sahalla, jolta olen ostanut (ei myy valitettavasti normaalisti yksityishenkilöille), on erittäin vähän avoimia nippuja, vaan he avaavat nipun, ottavat ulos tarvitsemani puut ja niputtavat ne uudelleen.
Jos soitan etukäteen ja tilaan, kaikki on valmiina ja niputettuna minulle.
Yksittäiset palkit/laudat ostan rakennustavaratalosta.
Mutta jopa sahalta ostettu voi vääntyä, jos ei lajittele ja aumoita ylimääräiseksi jäänyttä puutavaraa rakentamisen jälkeen, joten ostan nyt harvoin enemmän kuin käytän ja annan usein hukkapuun jäädä polttopuuksi.

Tai kuten appeni sanoo: Puu on elävä materiaali, joten se saa olla vähän kaareva joissakin kohdissa. Tosiasiassa jahti "nuolenpystylle" puutavaralle vaikuttaa joskus vähän liioitellulta. Miksi tavallisen seinässä olevan tukipuun pitäisi olla suora kuin viivoitin?

Eihän ole olemassa "oikeaa" kirvesmiestä, joka näkisi erityistä vaivaa etsiessään erityisen suoraa puutavaraa rakennukseen? :)

Mikael_L
Haluan sanoa, että se riippuu täysin siitä, missä sääntö sijaitsee ja mikä sen tehtävä on.

En ole välittänyt yhtään suorasta 45x45:stä, jolla olen ristillisesti kehystänyt rungon sisä- ja ulkopuolelta, siitä tulee (riittävän) suora automaattisesti, kun se on valmisnaulattu.

Mutta sisäseiniä en voi rakentaa banaaneista, se näyttää niin pirun huonolta sitten, kun asettaa kirjahyllyn seinää vasten. :P

Jos aikoo rakentaa kylpyhuoneen, sitä ei voi tehdä elleivät koolaukset ole täysin suoria. Silloin tulee ongelmia, kun laatoitetaan.

Väsyn, kun luen. Onko liikaa pyydetty saada suoraa puutavaraa ilman särmäystä? En vaadi huonekalulaatua, mutta en halua kaarnapaloja (sisältävät loisia) ja säännön pitää olla niin suora, että siihen voi kiinnittää kipsilevyn. Vai pitäisikö jokainen kipsilevykin sahata kuviosahalla banaanin mukaan? Huomioi nyt, etten puhu seinärimoista, joissa on 1 cm:n mittainen käyryys yhteen suuntaan.

Lisäksi: Tämä liittyy vain ahneuteen, ei mihinkään muuhun. Älä kuvittele, että hinnat laskevat, koska me kuluttajat hyväksymme huonon laadun. On vain niin, että tietyt puut sopivat vain massapuuksi. Lisäksi itse puun kustannus on vain YKSI osa siitä, mitä maksat rimoista puutavaraliikkeessä. Rimat maksavat noin 10 kr metriltä 45x70 ja 50 kr 45x170 C24 (tarkistin Hornbachilta), joten en näe mitään syytä hyväksyä huonoa laatua. Maksan mieluummin 2 kr metri lisätilaa. Kuinka paljon aikaa säästyykään, kun ei tarvitse kiristää rimat paikalleen?

/Anders

Kieroa voi sietää tietyissä rakenteissa, mutta olen saanut liian monta, jotka näyttävät ruuveilta, jotta voisin olla tyytyväinen. Katon asentaminen palkkeihin, jotka kiertyvät, tarkoittaa, että katto ei ole tasainen ja alapohja asennetaan vinossa, koska palkki kallistuu 30-40 astetta toisessa päässä.

Lisäksi lastaajan täytyy nähdä se, kun hän lataa ne kuorma-autoon, mutta sitä he eivät myöskään välitä.

Ei, suoraa puutavaraa haluan, jos aion maksaa siitä ja jos aion tehdä jotain muuta kuin polttaa sitä takassa.

Mikael_L
Ja, vähän sen ydin on, että maksan täsmälleen saman metritaksan täysin täydellisille koolingeille kuin oikeasti huonoille.
Miksi pitäisi maksaa täysi hinta roskasta?

Totta kai ymmärrän, että se on liukuva asteikko, täydellisistä koolingeista, jotka melkein pitäisi lajitella sahalla A-laatuun, alaspäin siihen viimeiseen roskaan. Mutta koolingit, jotka tuskin kelpaisivat aluslaudoiksi tai muottipuuksi, niistä pitäisi kyllä ** lajitella pois.

Vaikka helpointa on antaa asiakkaan lajitella, eli se mikä ei mene kaupaksi jää jäljelle. Mutta kun on kotiinkuljetus, tulen vihaiseksi saadessani roskaa, se heidän pitäisi nähdä ja poistaa ennen kuljetusta.

Vaikka se onkin osittain ongelma. Eli ihmiset kaivavat lautojen kasoja niin, että siitä tulee sekasotku. Sitten kaikki laudat vääntyvät lopulta. On laitettava takaisin laudat niin kuin ne olivat, kun on ottanut sen mitä haluaa.

Luin otsikon "paskapuuta !!!" ja ajattelin heti rakennusmaxia. Ei koskaan enää !

Skogiz sanoi:
Luettuani otsikon "skitvirke !!!" ajattelin heti byggmaxia. Ei koskaan enää!
+1 siihen. Olen alkanut ostaa xlbyggistä sen sijaan; en ole vielä hukannut yhtään trall-palaa 250 juoksumetriä kohden. Todella tyytyväinen!

Olin viime viikolla paikallisella sahalla ja ostin 20 metriä 45x95. Lastasin nopeasti peräkärryyn, maksoin ja lähdin kotiin. Kun tulen kotiin, huomaan ostaneeni liimapuuta!!! Soitan nopeasti alas ja kysyn, mitä se maksaa verrattuna "tavalliseen" 45x95 ja saan vastauksen: se on sama hinta.

Lankut ovat nyt olleet peräkärryssä melkein viikon ja ovat edelleen suoria!!!

Joskus tulee iloisesti yllätetyksi!!!

Skogiz sanoi:
Luettuani otsikon "skitvirke !!!" ajattelin heti Byggmaxia. Ei enää koskaan!
Olen periaatteessa samaa mieltä. Toisaalta Byggmaxilla voi joskus olla uusi erä, jossa suurin osa on kunnossa. Ikävää on, kun sinne saavuttuaan on jäljellä vain Fusilli, koska Byggmax kieltäytyy ottamasta uutta materiaalia ennen kuin kaikki vanha romu on myyty. Parempi tehdä kuten whork ja mennä muualle.

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.