S sinuslinus sanoi:
Sinun täytyy höylätä ne.
Vastaus on siis ei? Ei voi liottaa ja sitten puristaa niitä kuivumisen aikana?

S
Teoriassa ehkä. Tarvitset paljon enemmän voimaa kuin painot.
Lämpö on tehokkaampaa, kuten höyrytys, mutta en koskaan käyttäisi niin paljon energiaa havupuisille rankoille.

Jos olet säilyttänyt rankoja sisätiloissa huoneenlämmössä vähintään kuukauden ajan, voit käyttää oikaisu- ja tasohöylää saadaksesi rankat suoraan ja ilman vääntöä. Ne eivät väänny uudelleen, kunhan et jätä niitä ulos.

Tilanne on pikemminkin päinvastainen, että ne olivat ensin ulkona rakennustavarakaupassa ja sitten otin ne sisälle, ja kun ne kuivuivat sisällä, ne vääntyivät. Ajatukseni oli nyt "aloittaa alusta". Kostuttaa ne uudelleen, jotta ne ovat taipuisia, ja sitten antaa niiden kuivua painon alla. Kuten tein toisten sääntöjen kanssa, jotka ostin lautatarhalta ja painoin heti sisällä. Silloin niistä tuli suoria. Kysymys on, voiko tätä tehdä vain ensimmäisellä kerralla, vai onko se mahdollista tehdä yhtä helposti uudelleen ja uudelleen?

S
Testaa mutta se on melko paljon voimaa suoristaa sääntö.

S sinuslinus sanoi:
Testaa, mutta se on melko paljon voimaa suoran säännön oikaisemiseksi.
Mutta onko niitä vaikeampaa suoristaa nyt kuin ostaessani ne? Ovatko ne ikään kuin "juuttuneet" asemaansa tiukemmin nyt kun olen kuivannut ne? Että vaikka kastelisin ne uudelleen, olisi vaikeampaa saada ne muuttamaan asentoaan? Verrattuna siihen, kun ostin ne ja pidin niitä puristuksessa kuivumisen aikana. Ymmärrätkö?

S
Jos ne olivat suorat, kun ostit ne ja laitoit jännitykseen, on nyt paljon vaikeampaa, kun sinun täytyy "muotoilla ne uudelleen".

Hmm, mistä pitäisi aloittaa... :)

Ensimmäiseksi, se mikä vaikuttaa puuhun, on kosteus eikä lämpö. Kun ostat tukkeja, ne ovat erittäin kosteita kaupassa ja toimitetaan kauppaan monien kanssa yhteen sidottuina. Kun tuot ne kotiin, ne kuivuvat kotisi ympäristössä. Tämä tarkoittaa, että puu pyrkii vetäytymään haluamaansa muotoon. Teoriassa sitä voisi ehkä yrittää pakottaa (mutta ei niillä leluvivuilla, joita sinulla on), ja parin kuukauden kuluttua se olisi niin kuivaa, että se on ns. huonekalukuivaa. Mutta se kuitenkin vääntyisi ja ainoa oikea tapa on höylätä se tasaiseksi sen kuivuttua oikealle tasolle.

Tukit on tarkoitettu talojen rakentamiseen, ei huonekalujen rakentamiseen helposti. Minä ja useimmat, jotka aloittavat puusepän työt, teemme saman virheen, joten älä tunne olevasi yksin. Mutta ei ole oikoteitä, sinun pitäisi ostaa kuten monet täällä ovat kirjoittaneet huonekalukuivaa puutavaraa tai liimapuulevyjä. Erityisesti sinä, jolla ei ole työkaluja puun käsittelyyn. Muuten sinun on hyväksyttävä se tulos, jonka nyt näet. Ja se tulee tapahtumaan enemmänkin, koska puu ei ole vielä kuivunut. Ruuvien avulla pakottaminen aiheuttaa vain puun halkeamisen.

• Tykkään
Simsu ja 1 muu
  • Laddar…
On olemassa pari menetelmää saada tasaisia levyjä. Voit antaa niiden kuivua sisätiloissa pari kuukautta ja sitten suoristaa höyläämällä. Voit liimata useita ohuempia paloja yhteen suuremmaksi. Tarpeeksi suurella jännityksellä voit ehkä liimata kiertyneet juoksut yhteen ja saada ne pysymään suorina myöhemmin. Mutta liimasaumoja täytyy olla paljon ja osien on oltava erilaisista raaka-aineista, jotta kaikilla on erilainen taipumus kiertyä. Näin ne voivat vastustaa toisiaan. Voisi toimia, jos halkaisee vinot juoksut ehkä kokoon 20x45 ja lajittelee ne niin, että syyt eroavat maksimaalisesti kahden vierekkäisen kappaleen välillä ja sitten liimaa ne yhteen. Vähemmän näkyvien liimasaumojen saamiseksi pinnat tulisi höylätä. Mutta silloin alkaa olla paljon työtä. Etenkin jos ei sinulla ole hyviä koneita. Kastella niitä, antaa kuivua jännityksessä ja toivoa, että ne pysyvät tasaisina, kun ne vapautetaan muutaman kuukauden jälkeen, uskon olevan tuhoon tuomittu.

Kyse on kosteudesta, josta olen puhunut koko ajan. En ole maininnut mitään lämmöstä, vai mitä? No niin, kuten sanottu, olen jo onnistunut kahden palkin kanssa, jotka otin kotiin ja kiristin puristimilla heti. Joten se on ilmeisesti mahdollista. Nyt on kyse siitä, voinko uudelleenkäyttää pari toista palkkia, jotka ovat jo kiinni ruuveilla.

Palkkien höylääminen ja halkaiseminen ei ole minun hommaa. Minulla ei ole välineitä siihen. Voin ostaa lisää puristimia ja ostaa liimapuristimia ja liimaa. Se on se, mitä voin tehdä.

Ymmärrän ajatuksesi, mutta se, että onnistuit saamaan pari palaa suoraksi, on luultavasti yhtä sattumanvaraista kuin se, että jotkut laudat taipuvat sahalta. Säännöstöpuu on kuin arpajaiset, koska se valitaan sen mukaan, mihin sitä käytetään. Paras, mitä voit tehdä, jos haluat työskennellä tällaisen puutavaran kanssa, on yksinkertaisesti olla erittäin tarkka valintaprosessissa. Tarkasta ne mahdollisimman perusteellisesti, ei oksia tai muuta sellaista. Silloin mahdollisuudet, että se pysyy suorana, ainakin kasvavat. Lämmittäminen ja puun muotoilu toimii yleensä ainoastaan silloin, kun sitä käytetään yhdessä muiden materiaalien kanssa ja kiinnitetään sitten pysyvästi paikoilleen.

• Tykkään
Simsu ja 1 muu
  • Laddar…
S
Kirjoitin puun taivutuksesta lämmön avulla. Silloin käytetään lämmintä vesihöyryä lämmön siirtämiseen puuhun. Kun puunpala on lämmin, sitä voidaan taivuttaa ja laittaa jännitykseen, kunnes se on jäähtynyt. Tavoitteena on lämpö eikä kosteus.

Muuten mielestäni keskustelu granreglarista ei etene enää paljon.

• Tykkään
Simsu ja 1 muu
  • Laddar…
peterwesterlund peterwesterlund sanoi:
Kyse on ollut koko ajan kosteudesta. En ole kai maininnut mitään lämmöstä? No, kuten sanottu, olen jo onnistunut kahdella kotiin tuomallani poikkipuulla, jotka kiristin puristimilla heti. Joten se on selvästi mahdollista. Kyse on nyt siitä, voinko käyttää uudelleen pari muuta poikkipuuta, jotka ovat jo ruuvattuina.

Poikkipuiden höylääminen ja halkaisu ei ole mitään mihin voin ryhtyä. Minulla ei ole laitteita. Voin ostaa lisää puristimia ja ostaa liimapuristimet ja liimaa. Se on mitä voin tehdä.
Hei
Luulen, että pääset halvemmalla, jos otat yhteyttä puusepänliikkeeseen, joka höylää puutavaran. Tai vielä halvempaa on mennä lähimpään kouluun ja etsiä käsityönopettaja. Yksi vehnäleipä opettajainhuoneeseen yleensä riittää.

peterwesterlund peterwesterlund sanoi:
No niin, sittenhän on niin, että kuten sanoin, olen jo onnistunut kahdella koolaustikulla, jotka toin kotiin ja kiristin puristimilla suoraan. Joten se on ilmeisesti mahdollista. Nyt on kyse siitä, voinko käyttää uudelleen pari muuta reglaria, jotka ovat jo ruuvattu.
Jos sinulla on aikaa ja halua, kokeile vain. Ehkä se toimii. Panos on pieni, jos epäonnistuu.

Olen heittänyt kaikki vääntyneet rimat pois ja keksinyt seuraavan asian, jota aion kokeilla. Ostaa tällaisen: https://www.byggmax.se/kök-och-hushåll/köksinredning/bänkskivor/bänkskiva-furu-p09309 ja jakaa kahteen ja liimata päällekkäin, jotta siitä tulee 30,5 cm syvä ja 5,2 cm paksu.

Onko vinkkejä liimaamiseen? Olen ostanut paljon puristimia. Jotain mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kuinka kiinnitän puristimet? Minulla on vähän jäämiä massiivitammiset työtasoista, joita ajattelin käyttää puristimen ja sen välillä, mitä aion liimata yhteen.

S
Aseta tukevat spännbitar (tyyppi dina reglar) poikkisuuntaisesti kuitusuuntaan hyllylevylle, joita kiristät puristimilla. Levitä liima tasaiseksi kerrokseksi eikä pelkästään nauhoina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.