Asennan suoraa teräksistä porrasta, joka kiinnitetään autotallin päätyyn vintille pääsyä varten.

Rakennan alustan, johon portaat kiinnitetään yläpäähän. Alhaalle valan kunnollisen betoniperustan, johon portaat kiinnitetään. Alusta tulee lepäämään 4 kpl 95x95 puupilarien päällä, joissa on perustukset.

Itse teräsportaat ovat melko raskaat, noin 4-500 kg.

Altistuuko alusta/pilarit sivuvoimille?

Arveluni on, että alusta altistuu alaspäin vinossa oleville voimille, mikä tarkoittaa sekä sivuttais- että suoraan alaspäin kohdistuvia voimia. Sivuttaisvoimia minun on vastustettava esimerkiksi kiinnittämällä sisäpuolinen pilari autotalliin ja ulkopuolinen pilari saa vinotuen autotallia vasten. Vai ajattelenko väärin?

Viimeksi muokattu:
Jos voit integroida kaksi tolppaa portaisiin ja sen perustukseen, sinun ei tarvitse huolehtia sivuvoimista.

• Tykkään
LindaG
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jos voit integroida kaksi pylvästä portaiden ja niiden perustusten kanssa, sinun ei tarvitse huolehtia sivuvoimista.
Kiitos vastauksesta! Olin aluksi vähän sillä linjalla, että ei pitäisi syntyä sivuvoimia, mutta nyt olen silti epävarma. Kyllä, portaat kiinnitetään hyvin alustaan, joka puolestaan on hyvin kiinnitetty pylväisiin. Ja kuten sanottu, portaat on myös kiinnitetty kunnolla betoniperustaan alhaalla.

Voitko selittää, miksi tässä rakenteessa ei synny sivuvoimia, vaan ainoastaan voimia suoraan alaspäin pylväissä? En siksi, etten luottaisi sinuun, vaan koska haluan ymmärtää. Löysin kuvan, jonka liitän mukaan tukemaan väitettäsi, kuvan rakenne ei vaikuta käsittelevän mitään sivuvoimia. Ulkoportaat, jotka on kiinnitetty seinään; metallirunko ilman tukipylväitä sivuille, vain suorat voimat alaspäin.

Luulen, että ymmärrän, miten se toimii nyt! Sivusvoimat otetaan vastaan portaiden kiinnityksillä perustukseen ja tasoon/tolppiin. Olenko ymmärtänyt oikein?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.