2 449 lukukertaa ·
18 vastausta
2k lukukertaa
18 vastausta
Sisäseinä raskaalle kuormalle
Hei!
Aion rakentaa väliseinän jakamaan varastotilan ja autotallin päätilan erilleen.
Seinälle aion asentaa Elfa-järjestelmän, joka kuormittuu melko raskaasti, lähellä maksimikuormitusta per hyllytaso, joten koko hylly saattaa painaa pari 100 kg.
Autotallin ulkoseinät koostuvat 100 mm KL-puusta.
Katto koostuu 60 mm KL-puusta sisäkattona, sekä 100x395 mm kattopalkista yläpuolella (suoraan väliseinän yläpuolella).
Lattia koostuu betonilaatasta (jäykkäbetoni käsitelty siloittaessa).
- Eli kaikki "ulkoiset" kiinnityspisteet ovat erittäin vakaita ja seinän voi helposti kiinnittää niihin.
Mitä rakennetta minun tulisi käyttää saadakseni mahdollisimman vakaan (mutta ohuen) seinän?
Ajatukseni oli kehysrakenne 45x70 koolattuna noin CC 300 mm, lyhennetään kunnolla ja sitten kiinnitetään 15 mm K-vaneria molemmille puolille, ja ehkä jätetään se siihen? Ulkonäöllisesti vaneri on täysin riittävä tarkoitukseen ja sopii hyvin KL-puuseinien kanssa.
Seinä kulkee kulmassa liitteenä olevan kuvan mukaan 1900x2300 mm sisämitoilla. Kattokulma 15 astetta.
Minulla ei ole tarvetta eristykselle tai äänenvaimennukselle, mutta ajattelin laittaa puukuitulevyjä tai pellavaeristystä, jotta välttää kaikuisan äänen, jos törmää siihen jollakin laatikolla.
Olenko oikeilla jäljillä vai pitääkö minun vahvistaa merkittävästi enemmän?
Aion rakentaa väliseinän jakamaan varastotilan ja autotallin päätilan erilleen.
Seinälle aion asentaa Elfa-järjestelmän, joka kuormittuu melko raskaasti, lähellä maksimikuormitusta per hyllytaso, joten koko hylly saattaa painaa pari 100 kg.
Katto koostuu 60 mm KL-puusta sisäkattona, sekä 100x395 mm kattopalkista yläpuolella (suoraan väliseinän yläpuolella).
Lattia koostuu betonilaatasta (jäykkäbetoni käsitelty siloittaessa).
- Eli kaikki "ulkoiset" kiinnityspisteet ovat erittäin vakaita ja seinän voi helposti kiinnittää niihin.
Mitä rakennetta minun tulisi käyttää saadakseni mahdollisimman vakaan (mutta ohuen) seinän?
Ajatukseni oli kehysrakenne 45x70 koolattuna noin CC 300 mm, lyhennetään kunnolla ja sitten kiinnitetään 15 mm K-vaneria molemmille puolille, ja ehkä jätetään se siihen? Ulkonäöllisesti vaneri on täysin riittävä tarkoitukseen ja sopii hyvin KL-puuseinien kanssa.
Seinä kulkee kulmassa liitteenä olevan kuvan mukaan 1900x2300 mm sisämitoilla. Kattokulma 15 astetta.
Minulla ei ole tarvetta eristykselle tai äänenvaimennukselle, mutta ajattelin laittaa puukuitulevyjä tai pellavaeristystä, jotta välttää kaikuisan äänen, jos törmää siihen jollakin laatikolla.
Olenko oikeilla jäljillä vai pitääkö minun vahvistaa merkittävästi enemmän?
Mitä aiot lastata hyllyille?W wuchi sanoi:Hei!
Aion rakentaa sisäseinän varastoalueen erottamiseksi autotallin päätilasta.
Seinään aion asentaa Elfa-järjestelmän, joka tulee kuormittumaan melko raskaasti, lähellä hyllytason maksimi kuormaa, joten koko hylly voi painaa pari 100kg.
Autotallin ulkoseinät koostuvat 100 mm KL-puusta
Katto koostuu 60 mm KL-puupaneelista ja 100x395 mm kattopalkista yläpuolella (suoraan sisäseinän yläpuolella)
Lattia koostuu betonilaatasta (kovabetoni käsitelty silottamisen yhteydessä)
Mitä minun pitäisi käyttää rakenteena, jotta saan aikaan mahdollisimman vakaan (mutta ohuen) seinän?
Ajatukseni oli runkorakenne 45x70, noin CC 300 mm, vahvasti tukien ja sitten 15 mm K-vaneri joka puolelle ja ehkä näin riittää? Esteettisesti vaneri on riittävä tarkoitukseen ja sopii hyvin KL-puuseinien kanssa.
Seinä menee kulmassa liitteenä olevan kuvan mukaan 1900x2300 mm sisämitat. Kattokulma 15 astetta.
Minulla ei ole tarvetta eristykselle tai äänieristykselle, mutta ajattelin laittaa sisään puukuitulevyt tai vaihtoehtoisesti pellavaeristyksen, jotta vältä rosoista ääntä, jos se osuu johonkin laatikkoon.
Olenko oikealla tiellä vai pitääkö minun vahvistaa enemmän?
Rakenteesi vaikuttaa järkevältä mielestäni. Kysymys onkin, mitä elfasysteemi kestää?
Miksi et kiinnitä Elfan kiskoja runkoon? Silloin levymateriaali voi olla vaikka masoniittia, jos haluat.W wuchi sanoi:Hei!
Aion rakentaa väliseinän jakamaan varasto-osan autotallin päätilasta.
Seinälle aion asentaa Elfa-järjestelmän, joka tulee kuormittumaan melko raskaasti, lähemmäs maksimikuormitusta per hylly, joten koko hylly voi painaa pari sataa kiloa.
Autotallin ulkoseinät koostuvat 100 mm KL-puusta
Katto koostuu 60 mm KL-puukattosta sekä 100x395 mm kattopalkeista (suoraan sen yläpuolella, mihin väliseinä tulee)
Lattia koostuu betonilaatasta (pintakovettuvalubetonia käsitelty silotuksessa)
- Eli kaikki "ulkoiset" kiinnityspisteet ovat erittäin vakaita ja seinän kiinnittäminen on helppoa.
Ajatukseni oli runko 45x70 koolaten noin jaksolla CC 300 mm, riittävästi lyhyttuet ja sen jälkeen asettaa 15 mm K-vaneria kummallekin puolelle ja ehkä tyytyä siihen? Esteettisesti vaneri on riittävä tähän tarkoitukseen ja sopii hyvin KL-puuseinien kanssa.
Seinä kulkee kulmassa liitetyn kuvan mukaan 1900x2300 mm sisämitat. Kattokulma 15 astetta.
Minulla ei ole tarvetta eristykselle tai äänieristykselle, mutta ajattelin laittaa puukuitulevyjä tai pellavaeristettä välttääkseni kaikuvan äänen, jos iskee siihen jollakin laatikolla.
Olenko oikealla tiellä vai täytyykö minun vahvistaa tätä merkittävästi enemmän?
Kaikenlaisia tavaroita, joita on kerätty vuosien varrella. Kaikkea varaosista auto/pyörä luistintarvikkeisiin, kansioita täynnä papereita jne. paino nousee nopeasti.FlugfiskarniJämtland sanoi:
Jos käytät vaakasuuntaista kantolistallista versiota, sen pitäisi kestää 300 kg jokaisen pystyssä olevan kannatinkiskoparin kohdalla jos ymmärrän oikein, edellyttäen, että takana oleva seinä kestää ruuvin.
Mitkä kestot suoraan seinään/puiseen runkoon ruuvattava kisko kestää, en ole vielä löytänyt, mutta järjestelmän pitäisi olla samankaltainen.
Riippumatta siitä, minkä elfa-version valitsen, aion varmistaa, että takana on puinen runko, johon kiinnitän sen.
Kyllä, ajatuksena on olla koolaus, johon kiinnitän kiskot.yoloboi sanoi:
Jos käytän vaihtoehtoa kantolistalla yläreunassa, tuen tietysti kunnolla siihen paikkaan, mihin kantolista kiinnitetään.
Kaikki riippuu siitä, mitä seinällä aiotaan tehdä, mutta miksi kitsastella masoniitin kanssa. Parempi tehdä kunnollinen seinä heti alussa, jolloin on pienempi riski joutua rakentamaan se uudelleen tulevaisuudessa.yoloboi sanoi:
Pitäisi varmaan toimia 60 cm välein olevilla kehyksillä, ajattelen, yhdessä 15 mm K-vanerin kanssa.W wuchi sanoi:Hei!
Aion rakentaa sisäseinän jakamaan varasto-osan autotallin päätilasta.
Seinään aion asentaa elfa-järjestelmän, joka tulee kestämään melko suurta kuormitusta, lähellä hyllytason maksimikuormitusta, joten koko hylly voi painaa pari sataa kiloa.
Katto koostuu 60 mm KL-puukatosta sekä 100x395 mm kattopalkista (suoraan siellä, missä sisäseinä tulee olemaan).
Lattia koostuu betonilaatasta (käsitelty liukkaammaksi kiillottamisen yhteydessä).
- Toisin sanoen kaikki "ulkoiset" kiinnityspisteet ovat erittäin vakaita, ja seinän voi helposti kiinnittää niihin.
Mitä rakennetta minun pitäisi käyttää saadakseni mahdollisimman vakaan (mutta ohut) seinän?
Ajatuksenani oli kehyksistä 45x70 kiinnitettynä suunnilleen välein CC 300 mm, lyöntään kunnolla ja asennetaan sen jälkeen 15 mm K-vaneria kummallekin puolelle ja kenties tyydyn siihen? Esteettisesti vaneri riittää hyvin tarkoitukseen ja sopii hyvin KL-puuseinien kanssa.
Seinä kulkee kulmassa, kuten liitetyssä kuvassa 1900x2300 mm sisämitoilla. Kattokulma 15 astetta.
Ei ole tarvetta eristämiselle tai äänieristykselle, mutta ajattelin heittää puukuitulevyjä tai vaihtoehtoisesti pellavaeristystä välttääkseni kumisevan äänen, jos siihen osuu jollain laatikolla.
Olenko oikealla tiellä vai tarvitsenko merkittävästi vahvistusta?
Kuinka paljon Elfas-järjestelmä kestää painoa?
Painoluokitus Elfalla (ja vastaavilla järjestelmillä) on maksimipaino per pystypylväs, mikä moni unohtaa katsoessaan, mitä hyllykannatin tai kantopinta kestää, joten cc-mittaa täytyy mukauttaa kuorman mukaan. Mutta kun ripustaa vaakasuoran kiskon ja pylväät roikkuvat siinä vapaasti, se on paljon vahvempi kuin luullaan, jos kiinnitys on vakaa. Eräällä vanhemmalla sukulaisella oli cc mukautettu niin, että suuret muovilaatikot, joiden tilavuus oli 45/60 litraa, mahtuivat kannattimien väliin, ja ne olivat täynnä sähkökaapeleita, koneita, sahanteriä, verstaskirjoja, ruuvipaketteja ja kaikkea mahdollista painavaa. Viisi hyllyä korkeana, yksi kisko leveänä ja 45 cm syvänä. Olin sekä järkyttynyt että vaikuttunut, kun purin hyllyn, jolla oli siis huomattava kuorma ja joka oli vapaasti roikkuva...
Viimeksi muokattu:
Olen täysin samaa mieltä! Kovalevy ei ole hyvä useimmissa tapauksissa. Myös tässä. Halusin sanoa, että vaneria ei tarvita, jos runko tehdään vahvaksi ja hyllyt kiinnitetään siihen. Vanerista on tullut kallista. Mutta minun on pahoiteltava, että unohdin yksityiskohdan, että vaneri sopii hyvin esteettisesti pintakerrokseksi - silloin on itsestäänselvyys valita "sinun" tiesi ja käyttää levyä. Siitä tulee todella vahva ja tukeva seinä.FlugfiskarniJämtland sanoi: