Hei,

Jos aiot rakentaa uuden seinän olemassa olevan parkettilattian päälle, kannattaako laittaa jotain alimman koolauksen alle? Miten kiinnität koolauksen sopivasti lattiaan?
Muistan nähneeni jotain vastaavaa "rakennus-tv:ssä" (room service, äntligen, ...)

Kiitos mahdollisesta avusta
/Johan
 
Jos sinulla ei ole lattialämmitystä, ei muuta kuin ruuvaamaan! Sääntöjen alle ei tarvita mitään.
 
Kyllähän, se on lattialämmitys...

///Johan
 
Sinun ei todennäköisesti tarvitse ruuvata, jos liimaat koolauksen lattiaan ja ankkuroida seinäkoolauksen hyvin. Silloin vältät reiät parketissa ja lattialämmityksessä.

Jos käytät teräskoolausta, niissä on vaahtomuovia, jossa on liimaa, mutta en tiedä, tarvitaanko silloin vahvempaa liimaa...
 
Sopivaa on, jos sahaat parketin, jotta seinä ei seiso parketin päällä, vaan sen tulisi mieluiten seisoa palkiston/laatan päällä. Jos kyseessä on laatta maassa, olisi hyvä laittaa muovi tai vastaava alle, jotta vältytään mahdolliselta maankosteudelta. Myös teräskisko pohjassa käy hyvin (sokkeliin nähden, seinän säästäminen on sitten myös hieman helpompaa :)
 
Voin vain olla samaa mieltä phillen kanssa hänen viestissään. Jos asennat uuden seinän parketille, parketti ei voi liikkua. Parketin ulkoreunasta tulee olla vähintään 0,7 cm etäisyys seinään, jotta se voi laajentua eri vuodenaikoina.

Olen itse nähnyt huoneessa ison kuplan keskellä huonetta, koska lattia oli lukittu paikalleen.

Esille pyörösaha ;D
 
ei ei ei, aivan väärä vastaus! Kysyin saadakseni yksinkertaisen ratkaisun ja vähemmän työtä, en vaikeampaa ja enemmän!

Mutta jos sanon, että se on ullakkokerroksessa ja ettei se ole enempää kuin 2,5 metriä pisimmillään seinästä huoneen toiselle puolelle ja että seinä kulkee kohtisuoraan parketinkulkusuuntaan, niin liikkeet eivät varmaan kasva niin suuriksi, etteikö toinen puoli voisi liikkua, vai mitä?

Tässä mielenkiintoinen vinkki, että liimataan teräsprofiili alas. Olin täysin keskittynyt puuhun. Laitetaanko terästä alas ja loput puusta?

/// Johannabacken
 
Johannabacken sanoi:
nej nej nej, helt fel svar! Jag frågade ju för att få en enkel lösning och mindre jobb, inte svårare och mer!

Men om jag säger att det är på loftvåningen och att det inte är mer än 2,5 meter som längst från väggen till andra sidan rummet och att väggen går tvärs parkettriktningen då borde inte rörelserna bli större än att andra sidan kan röra sig, eller?

Intressant tipps att limma stålregel längst ner. Jag var helt inne på trä. Sätter man stål längst ner och gör resten av trä?

Ja det är kanon att andvända stålskena i botten och ev toppen och sen vanliga träreglar.Du har ju en läpp att skruva i och slipper spika allt....

/// Johannabacken
 
Johannabacken sanoi:
nej nej nej, helt fel svar! Jag frågade ju för att få en enkel lösning och mindre jobb, inte svårare och mer!

Men om jag säger att det är på loftvåningen och att det inte är mer än 2,5 meter som längst från väggen till andra sidan rummet och att väggen går tvärs parkettriktningen då borde inte rörelserna bli större än att andra sidan kan röra sig, eller?

Intressant tipps att limma stålregel längst ner. Jag var helt inne på trä. Sätter man stål längst ner och gör resten av trä?

/// Johannabacken
Sätter stål i golvetr och taket sen är det valfrit att köra med trä eller stålreglar...
 
Tiedätkö kuinka paksu parketti on, voit aina kiinnittää terässäännön muutamalla lyhyellä ruuvilla. Nämä ruuvinreiät katoavat täysin sinä päivänä kun poistat seinän ja hiot parketin. Vältyt mahdollisilta heilahduksilta seinässä ja saat hiljaisemman seinän. Laita mielellään ohut lista jostain kumista (tyyppiä ikkunalista) vaimentamaan ääntä vielä enemmän.
 
Kiitos kaikille!
Se tulee olemaan teräsprofiileja, joiden alla on "liggunderlag", ja ruuvit ovat 15 mm (eli eivät voi ulottua lattialämmitykseen)
ja pystysuoria puuprofiileja.

Minulla on uusi kysymys lasista väliseinässä, mutta laitan sen uudeksi ketjuksi.
 
Onnea seinän kanssa :) toivottavasti siitä tulee hyvä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.