Hei - pitäkää kiinni: annan teille esittelyn meidän kauniista kellarikatostamme! Se on luultavasti itse tehty noin 60-luvulla. Käsittääksemme silloiset omistajat alkoivat vain kaivaa suoraan seinän läpi siitä, mikä oli tuolloin pienempi kellariosa. Voisi sanoa, että tämän paikan salaojitus on ollut haaste. Pinta-ala on noin 3,5 x 7 metriä.

Nyt mietimme, mitä tekisimme tämän luolan katolle, jotta se näyttäisi hiukan mukavammalta. Uskomme, että he ovat pääasiassa vain heittäneet laastia ylös. Jonkin kohdan pinta on hieman tasaisempi. Mutta sitten he ovat väsyneet.

Pitäisi olla mahdollista kiinnittää jotain palkkeihin, mutta ongelmana on, että korkeus palkkien kohdalla on 190, ja laastin kohdalla noin 200 cm. Ja haluamme mieluiten säilyttää niin paljon korkeutta kuin mahdollista, koska meillä on idea saada tänne pieni kotikuntosali myöhemmin. Olen miettinyt, voisiko kattoa hioa, mutta kukaan ei ole oikein innostunut ideasta.

Halusin oikeastaan vain heittää kysymyksen esille, koska saattaa olla ratkaisuja, joita en ole ajatellut. Olen ensikertalainen talonomistaja ja hieman noviisi. Ja täällä on paljon tietoa ja hyviä ideoita.

• Vanha kellaritila, jossa on epätasainen katto, tiiliseinät ja vanha lämpöpatteri; näkyy myös pesukone ja sekalaista tavaraa.
D Dynamobonka sanoi:
Hei - pitäkää kiinni: saanko esitellä kauniin kellarikatomme! Se on todellinen kotirakennelma noin 60-luvulta, uskomme. Kuulemamme mukaan silloiset omistajat alkoivat kaivaa suoraan ulos seinän kautta siitä, mikä silloin oli pienempi kellaritila. Voidaan siis sanoa, että salaojitus siellä on ollut haaste. Pinta-ala on noin 3,5 x 7 metriä.

Nyt mietimme, mitä tekisimme tälle luolan katolle, jotta se näyttäisi ehkä hieman miellyttävämmältä. Uskoaksemme siihen on suurimmaksi osaksi vain heitetty laastia. Paikoitellen se on hieman tasaisempi. Mutta sitten on kyllästytty.

Pitäisi kai pystyä kiinnittämään jotain palkkeihin, mutta ongelma on, että kattokorkeus on palkkien kohdalla 190, ja laastin kohdalla noin 200 cm. Ja haluamme pitää mahdollisimman paljon kattokorkeutta, sillä meillä on ajatus saada tähän jossain vaiheessa pieni kotikuntosali. Olen miettinyt, voiko kattoa hioa, mutta kukaan ei ole oikein innostunut ideasta.

Halusin oikeastaan vain kysyä, jospa olisi ratkaisuja, joita en ole ajatellut. Olen ensikertaa talonomistaja ja hieman noviisi. Ja täällä on paljon tietoa ja hyviä ideoita.
Hei - ymmärrän, jos tämä oli vaikea kysymys, mutta jos jollakulla on ideoita, mitä tälle betonikatolle voisi tehdä, otetaan ne kiitollisuudella vastaan.

Onko mahdollista hioa? Onko mahdollista levittää tasoitekerros, tai onko olemassa jotain rappaustyyppistä, mitä voi maalata? Meille ei olisi ongelma, jos pinta olisi aaltoileva, mutta kuten se nyt on, katossa on reikiä, teräviä paloja jne.

Näen kaksi vaihtoehtoa:
1) Varovasti naputella pois terävät tippukivet, ja sitten paikata laastilla ja pienellä muurarinlapiolla. Lopulta maalaa valkoiseksi. (Vastuuvapauslauseke: En ota vastuuta, jos koko katto romahtaa koputtelemisen aikana...)
Ehkä tippukivet voi leikata kulmahiomakoneella.
On vain yksi tapa selvittää, mikä toimii parhaiten - kokeile molempia menetelmiä ja vertaa.
2) Koputtele ja purkaa koko katto (laasti) ja tee uudestaan kokonaan.

Yksi ongelma on, jos ette tiedä, miltä näyttää laastin alla (päällä!). Oletan, että siellä on itse talo yläpuolella, joten luultavasti joku muoto eristekerrokset. Vai seisooko talo betonilaatalla?

Minulla on nyt ollut käsityöläisiä täällä, jotka ovat katsoneet sitä, he ehdottavat seuraavaa:

- Kattopinnan siistiminen palkkien välissä.
- Raaputtaminen kaltevuuden mukaan (hieman karkeampi tunne katossa kuin leveäspaklauksessa). Muutama reiän korjaus seinässä.
- Hionta paklauspaikan jälkeen.
- Kattomaalaus (2 x maalauskerta).

Se maksaisi 28 000 kr rotin jälkeen työstä, materiaali ei sisälly hintaan. Tuntuu paljon maksavalta varaston katosta kellarissa.

Kuinka vaikeaa on puhdistaa tämä katto itse, ja miten tulisi edetä? Pinta-ala on yhteensä noin 6,5x3,5 metriä. Vähän palkkeja välissä. Sen ei tarvitse olla täydellinen, mutta haluaisin tasoittaa kattoa jonkin verran ja sitten maalata. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta vastaavasta työstä, koska en ole koskaan puhdistanut mitään aiemmin. Mutta minulla on kärsivällisyyttä yrittää.

Olen erittäin kiitollinen opastuksesta :)

En ole mikään asiantuntija rappauksessa, mutta olen jotenkuten rappannut muutamia seiniä talouskellarihuoneessa...
Ehdotan, että ostat säkin valmissekoitettua rappausta ja kokeilet. Se on nopea ja halpa tapa saada käsitys siitä, mitä tarvitaan. Ehkä päädyt siihen, että on syytä maksaa työstä, tai huomaat, että se on jotain, jonka voit/haluat tehdä itse. On todennäköisesti paljon opastavaa materiaalia, jos Googlaat, mm. täällä BH:ssa, mutta varmasti myös Youtubessa.

Oldboy Oldboy sanoi:
En ole asiantuntija rappauksessa, mutta olen tavallaan rappannut muutaman seinän varastotilassa...
Ehdotan, että ostat säkin valmista rappausseosta ja kokeilet. Se on nopea ja edullinen tapa saada tuntuma siitä, mitä vaaditaan. Ehkä toteat, että kannattaa maksaa, jotta työ tulee tehtyä, tai huomaat, että se on jotain, mitä voit/haluat tehdä itse. On todennäköisesti runsaasti opastavaa materiaalia, jos googlaat, mm. täällä BH:ssa, mutta varmasti myös Youtube:ssa.
Kiitos paljon palautteesta! Ja kuulostaa fiksulta. En tiennyt, että on olemassa valmisseosta. Meillä oli tänään täällä muutama rakennusmies eri asiassa, mutta kuuntelimme heidän ajatuksiaan. He sanoivat, että kipsirappaus ehdottomasti toimii, mutta että kokeneenkin maalarin pitäisi käyttää siihen paljon aikaa saadakseen sen hyväksi.

Yksi vaihtoehto, joka on tullut esiin, on pohjamaali + maalaus jollakin struktuurimaalilla. Meidän ei tarvitse välttämättä saada sitä suoraksi, mutta haluaisimme päästä eroon rei'istä.

Saimme myös käsityksen, että kattoon ei todennäköisesti ole ollenkaan heitetty laastia, vaan että katto on jonkin yläpuolelle valettujen laattojen alaosa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.