Hej,
Bor i ett suterränghus. En del av källaren är varmutrymme, enligt bilden. Den delen ligger till största del under jord och är isolerad utvändigt med isodrän, men jag har ingen invändig isolering. Sedan har jag ett kallutrymme där jag nu tänkt sätta in en ir bastu. Eftersom jag antar att ir bastun bör stå i ett relativt varmt utrymme tänkte jag dela av kallutrymmet enligt bilden och isolera det rummet där bastun ska stå samt ev. sätta in ett element.
Hur isolerar jag invändigt mot betongväggen på bästa sätt? Vilket material använder jag och vilken uppbyggnad lär jag ha.
Har bara isolerat plankstomme tidigare och har då haft följande lager: ytterpanel, vindfolie, isolering, byggskiva, inv. isolering, ångspärr, gips.
Men jag antar att jag inte t. ex. behöver någon vindfolie i en betongvägg.
Olen tekemässä samantapaista projektia ja aion todennäköisesti käyttää PU-vaahtoa. Teräskiskot, vaahto ja sitten kipsilevy (mahdollisesti OSB kipsilevyn alla). Enempää ei tarvita.
Kuitenkin on vaikeaa saada taloudellisuutta, jos pinnan haluaa ruiskueristää, kun on vain vähän pienempiä alueita, jotka pitää vaahdottaa. Olen kuitenkin löytänyt tee-se-itse-tuotteen, jota ajattelin testata: http://www.isopol.se/byggnadsisolering/
Se on kaksikomponenttinen seos, joka sekoitetaan yhteen ja jonka jälkeen kaadetaan tilaan, joka pitää eristää, sitten se laajenee hitaasti ja täyttää tilan.
Kiitos vastauksesta. Se on kyllä harkitsemisen arvoista, mutta siinä tapauksessa aion, aivan kuten sinä, tehdä sen itse, muuten se ei mielestäni kannata. Mutta eikö solumuovi levyt toimi yhtä hyvin siinä tapauksessa? Ei ehkä tule yhtä tiivistä, mutta se tuntuu huomattavasti helpommalta.
Kiitos vastauksesta. Onhan se mietinnän arvoista, mutta sellaisessa tapauksessa haluan, aivan kuten sinäkin, tehdä sen itse, koska muuten se ei tunnu kannattavalta. Mutta eikö solumuovilevyt toimisi yhtä hyvin tällaisissa tapauksissa? Ne eivät ehkä ole yhtä tiiviitä, mutta tuntuvat huomattavasti helpommilta.
Ei, niistä tulee melko merkittäviä kylmäsiltoja.
Ennen kuin löysin kahreakskumin, suunnitelma oli käyttää viistettyjä solumuovilevyjä. Ajattelin kiinnittää ne seinään ja sen jälkeen päälle laittaa 45 peltiristikot. Se on parempi kuin ei mitään, mutta kaukana samasta kuin kumi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.