Tämä on suunnitteluvaiheessa eikä toteuteta ennen aikaisintaan syksyllä. Osittain johtuen lomamatkasta, mutta myös hyvä että maa asettuu ennen sitä, koska olen tehnyt salaojituksen.
Ajattelin, että uusi sisäänkäyntiporras olisi samanlainen ja suunnilleen samankokoinen kuin vanha betoni/esivalmiste porras (katso kuva alla).
Ajattelin alustaa, jossa on 80x40x2 (tai 100x50x2) korkeudella, kuten kehys ja toinen kevennykseksi. Tähän pienempiä neliöprofiileja esim. 20x20x2 jotta graniittiaskelmat eivät saisi taipumakuormitusta.
Olin ajatellut panssarivaunua, jotta välttyisin pettymykseltä särkyneen kiven ja tekemättömän työn kanssa..
Valitse VKR/KKR saumahitsatun profiilin sijaan, jotta saat 4 mm materiaalin paksuuden.
Ymmärränkö oikein, että 75 cm jänneväli on aivan liian heikko?
Myös se kunnolla alareunassa...
Jos vedät porraspalkin 5 cm sisään ja käytät 5 kpl, saat cc 35 cm. En haluaisi suurempaa etäisyyttä tukien välillä kivelle.
Liimaa kivi montagelimillä teräkseen, mikä antaa tietyn joustavuuden.
Suurkiitos inputista @Jarlingar
Se on varmaan kuten sanot (sen jälkeen kun olen siirtänyt noin 440 kg porrasaskelmia noin 44 kg/kpl) ....parempi katsoa kuin katua ...ja rakentaa panssarivaunu
Entä prefab-porraspalkit, luuletko niiden toimivan 5 kpl ILMAN "rungon" kanssa?
Omien porraspalkkien rakentaminen on varmaan se, mikä tuntuu minusta vaativimmalta (aika ja materiaalit), joten prefab olisi voinut olla sen arvoista, eikä olisi ongelmia ottaa 6 kpl
Pitää löytää aikaa piirtää se, mutta tällä hetkellä on hieman muuta, mikä vie huomion.
Piirroksella on helpompi keskustella
Olen miettinyt samaa ratkaisua. Miten sinulla on mennyt?
Valitettavasti ei ole tapahtunut mitään, mutta se on tarkoituksellista. Olen tyhjentänyt ja haluan odottaa, että maa asettuu, joten se ei tapahdu ennen kevättä, mutta aion suunnitella/piirtää sen ja osittain aloittaa työn autotallissa talvella.
Mietin, voisinko ensin asentaa pihalaatat, luultavasti suurempia laattoja (30x30 tai 40x40), ja rakentaa portaikon seisomaan näiden laattojen päälle.
Valitettavasti mitään ei ole tapahtunut, mutta se on tietoista. Olen kuivannut maata ja haluan odottaa, että maa asettuu, joten se ei tule ennen kevättä, mutta aion suunnitella/piirtää sen ja osittain aloittaa työn autotallissa talvella.
Mietin, voinko ensin laittaa pihakivet, todennäköisesti suuremmat laatat (30x30 tai 40x40) ja rakentaa portaat näiden laattojen päälle.
Päivitä mielellään ajatuksiasi/kuvia/malleja
Tällä hetkellä minulla on todella hienot portaat
[kuva]
Ymmärrän, aina tulee enemmän tekemistä kuin aluksi ajatteli. En ole päässyt suunnittelussa vielä kovin pitkälle. Otin tarjoukset uusista portaista, ja niiden ostaminen on kallista, joten aloin googlata ja päädyin projektiisi😊
Palliportaita ei voi aliarvioida 😊