Neuvot vaihtelevat paljon ja suurin osa näyttää sanovan, että tulisi kehystää teräskehikoilla ja sitten asentaa kipsilevyt (ja mahdollisesti OSB-levyt) teräskehikoihin, ja sitten se on valmis.
En ole koskaan antanut kyseistä neuvoa korostamatta tärkeyttä siitä, että lattialle ja kattoon jätetään tuuletusraot, jotta ilmanvaihto voi tapahtua. Jossain viestiketjussa olen saanut kritiikkiä siitä, sillä silloin huoneeseen pääsee kosteaa "kellari-ilmaa," joka tekee ilmasta epämiellyttävää. Ongelmana ilman ilmanvaihtoa seinässä on muuten se, että suljetaan kosteus sisään, ja lämpimässä huoneessa kipsilevyjen ulkopuolella ja kylmempi seinä takana, kosteus kerääntyy kipsilevyyn/OSB-levyyn kuin voi leivälle.
Minulla on ollut ongelmallinen kevytbetoniseinä rinnetontilla, jota olen rapannut kahdesti. Kun muutimme taloon, se oli tapetoitu, ja siellä oli vesivaurioita ja selviä "pullistumia," joissa rappaus oli irronnut. Poistin kaiken, hakkasin rappauksen alas, rappasin uudelleen ja maalasin diffuusioavoimalla maalilla, mutta muutaman kuukauden kuluttua alkoi taas syntyä halkeamia. Totesin silloin, että salaojitus ei toiminut, ja kaivoin koko ulkopuolen auki, ja niinhän se oli, että Platon-matossa oli sauma, joka oli irronnut ja jättänyt seinän avoimeksi maata vasten. Korjasin sen ulkopuolelta IsoDrän-eristyksellä ja hakkasin irtolohkot alas, rappasin uudelleen ja maalasin jälleen diffuusioavoimalla maalilla. Koska seinä pysyi kuivana ja hyvänä ilman ongelmia, ripustimme vähän kaappeja teräskiskoilla, jotka olivat etäällä seinästä.
Kunnes tämä ihana (mutta hieman sateinen) kesä tuli huomasimme, että huoneessa oli vähän kummallinen haju ja aloin tarkastaa asiaa. Näin, että maali oli kellertynyt lattian kohdalla ja rapatussa seinässä oli pieniä halkeamia jälleen. Irrotin kaapit kiskosta ja löysin syyn hajulle, levy takana oli peittynyt vihreään ihanaan homeeseen. Tämä siitä huolimatta, että kaapit roikkuivat noin 20 mm päässä seinästä, ilmarako välissä, avoin sekä ylös että alas.
Nyt olen poistanut kaiken ja minulla oli myös pieni epäilys seinän kunnosta, kun irrotin kiskot:
Ruuvit olivat täysin ruostuneet, ja teräskiskon takana oli selviä merkkejä siitä, että se oli ollut huomattavan kostea. Tämä siitä huolimatta, että seinä näytti täysin hyvältä eikä osoittanut mitään merkkejä kosteudesta.
Tämä sai minut luonnollisesti epäilemään, että salaojitus ei toiminut, joten kaivoin ulkopuolen uudelleen auki. Jo sepelissä näin, että se oli melko kuivaa, ja IsoDrän-levyjen takana ei ollut paljon kosteutta, joten salaojitus ilmeisesti toimi. Kun olin neuvotellut hieman eläköityneen rakennusmestarin kanssa, voimme vain epäillä, että seinä imee vettä pienten halkeamien kautta julkisivun rappaus/maali tai muut halkeamat/avaukset ulkoseinässä, joista vesi valuu alaspäin sateen aikana. Emme löytäneet mitään ilmeistä puutetta julkisivussa tai salaojituksessa, joten on vaikeaa sanoa, mistä vesi tarkalleen tulee tai tietää kuinka kauan seinä on "imeytynyt" vettä... Ei ole viemäreitä tai vesiputkia seinässä tai sen ulkopuolella, jotka voisivat vuotaa, eikä myöskään yläpuolella olevassa kerroksessa.
Korjatakseni tämän aion nyt hakata alas kaiken rappauksen ja rakentaa seinän teräs kehikoilla mekaanisella poistoilmalla ulkopuolella julkisivussa, tyyliin Nivell. Tämä on ainoa tapa "oikeasti" varmistaa, ettei kosteus pääse sisään!
En enää koskaan suosittele laittamaan levyjä ilman mekaanista ilmanvaihtoa kellari- tai rinnetonttiseinälle!
Voit laittaa platon seinälle näin: [linkki] ja tietysti tuulettaa.
Joo, se toimii, mutta koska seinä on jo "tiivis" ulkopuolelta, en halua riskeerata kosteuden jäämistä sisään, vaan mieluummin haluan isomman avoimen pinnan, joka voi "hengittää" kunnolla, ja vähän suuremman määrän ilmaa, joka voidaan tuulettaa ulos. Sama periaate kuin Nivell käyttää siis. Platon maton takana olevan ilman määrä on hyvin rajallinen ja vaikeampi saada liikkeelle, minkä vuoksi voi olla alueita, jotka eivät tuuletu hyvin... Etuna on tietysti se, että on vähemmän riskiä, että kosteus tulee seinän läpi, mutta koska pyrin pitämään seinän kuivana "kuivaamalla" sen, suosin avoimempaa ratkaisua...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.