Olen remontoimassa taloa ja olen nyt irrottanut laastin vanhasta savupiipusta (rakennettu 1936). Haluamme, että tiili näkyy. Saumat ovat melko huonot, joten kaikki täytyy saumata uudelleen. Tiilet ovat 10 cm syviä (22x6x10).

Kuinka paljon täytyy kaapia pois, jotta sauman uusiminen on hyvä?

Muita vinkkejä, kun saumaan?
Minkälainen laasti?
Miten välttää laastin sotkemista tiilien ympärillä oleviin saumoihin?
Miten parhaiten puhdistaa se, mikä sotketaan?
Pitäisikö sauman sisäpuoli käsitellä jollain ennen muurausta?

Hei, nyt olen vain iloinen amatööri, mutta olen muuraillut jonkin verran kuitenkin (mm. yksi tiiliseinä kahdella kaarella :) ). Muuraus on hauskaa! (en tiedä, miksi niin ajattelen...)

Koska saumat ovat huonot, oletan, että saumoissa on melko huonoa/huokoista/vanhaa laastia (vuodelta 1936)?

Olisin varmistanut, että pohjustus/primerointi on tehty kunnolla (ainakin suosikkini) Optiroc'n primerilla. Se on enemmänkin eräänlainen betoniliima, pehmitin ja niin edelleen, mutta mielestäni se toimii paljon paremmin kuin "tavallinen" primer, kun käsittelee laastia. Kuvittelisin, että se on nimeltään "Vidhäftare", joka on ruotsalaistettu primer :P Se löytyy valkoisessa 1L pullossa. Tässä voi kuitenkin tulla pieni haaste, jos saat primeria kiville, se ei ehkä näytä kovin sievältä (tulee kiiltäviä jälkiä sinne, missä suttaat primerilla) :( Mutta jos saisit sitä vain vähän saumakohtiin, se olisi varmasti hyvä. Muussa tapauksessa panostaa kunnolla kasteluun jo edellisenä päivänä ja sitten muutama lisäannos päivän kunniaksi. Se imee kosteutta todella paljon, kun on näin lämmin, ja laasti kuivuu liian nopeasti/tulee heikoksi (tai oikeastaan ​​kuivuu liian nopeasti, joten se ei voi kovettua kunnolla). Jos saat primerin sinne, voit ottaa rauhallisemmin kastelussa kuitenkin.

Vanhan laastin huomioon ottaen olisin todennäköisesti käyttänyt C-laastia.

Pyyhi pois niin paljon laastia kuin voit, kun se ei ole vielä kunnolla kovettunut, pitäisi olla helppoa poistaa laastia koko päivän ajan. Helpointa on pyyhkiä pois, kun se on märkää, sillä sotkea tulet kyllä :D

Varmista, että täytät saumat kunnolla, olisin yrittänyt saada noin 3cm laastia tai niin. Saumalasta on kaiken A ja O, mutta sellainen sinulla on ehkä jo. Minulla on lisäksi mukava pyöristys varressa saumojen viimeistelyä varten. Muussa tapauksessa käytetään sitä, mitä on saatavilla, pala sähköputkea, pyöröpuu tai mitä tahansa saumojen viimeistelyyn. Jokin puinen, joka voi imeä hieman kosteutta, voi olla suositeltavaa.

Saumojen tekeminen voi viedä aikaa, jos sinulla on paljon saumattavaa, seuraa aloituskohtaa, jotta se ei "kuivu liian nopeasti" ja kovetu liikaa, jotta et saa kauniita pintoja aikaan. Jos päätät yrittää sivaltaa laastia kaikkiin saumoihin ja sitten palata alkuun ja viimeistellä.

Jos olet epävarma, voi olla hyvä pitää huopa-alusta käsillä, se voi pelastaa monia tilanteita, kun rappaa seiniä. Mutta tässä joudut todennäköisesti tekemään oman, hieman ohutta vaahtomuovia tai huopaa ympäri jotain, joka on sopivan pyöreä saumalle. Sellaisella voi ainakin jossain määrin siistiä pintoja/saumoja, jotka ovat kuivuneet liian kauan.

Olen yrittänyt saada vastausta eräässä omassa ketjussa, mutta tuloksetta, joten kokeilen täällä.

Jos haluaa mieluummin yrittää korjata saumat uudelleen saumaamisen sijaan, esim. täyttää poranreiät ym. Voiko silloin käyttää esim. talokorjausta, vai tuleeko väristä niin erilainen, ettei se ole sen arvoista? Meillä on identtinen tilanne kuin TS:llä.

• Tykkään
Hejhejvarberg
  • Laddar…
para sanoi:
Olen kunnostamassa taloa ja olen nyt poistanut rappauksen vanhasta hormista (rakennettu 1936). Haluamme siis, että tiilet ovat näkyvissä.
Saumat ovat melko huonot, joten kaikki täytyy saumata uudelleen.
Tiilet ovat 10 cm syviä (22x6x10).

Kuinka paljon täytyy kaapia ulos, jotta saumaus onnistuisi hyvin?

Muita vinkkejä, kun saumaan?
Mikä laasti?
Miten vältetään laastin leviäminen tiilien ympärille?
Miten parhaiten puhdistetaan levinnyt laasti?
Pitäisikö saumojen sisäpuoli käsitellä jollain ennen muuraamista?
Sinun täytyy kaapia vähintään 15mm saumasta ulos ennen saumausta. Sitten saumaat jollain hienolla laastilla (henkilökohtaisesti mielestäni tavallinen rappauslaasti B näyttää parhaalta). Sekoita laasti pitkään, jotta siitä tulee joustavaa ja lisää se saumoihin niin sanotulla saumasauvalla. Laasti tulisi sekoittaa suhteellisen kuivaksi, jotta minimoitaisiin roiskuminen tiilille. Käsittele yksi osa kerrallaan ja kun laasti on kuivaa (vanhoissa muurauksissa tämä vie yleensä vain muutamia minuutteja), käyt läpi koko asetettu laasti saumasauvalla. Tämä on puinen työkalu, joka muistuttaa leveää voiveistä. Kun olet vetänyt saumoista saumasauvalla, harjaa saumat kuivalla harjalla ja voila! Erittäin hienot saumat.
PS Nämä eivät ole kalliita työkaluja, maksavat sinulle noin sata euroa rautakaupassa.

• Tykkään
Erjo1979
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.