Suunnittelen siirtäväni noin 30 cm kantavan pylvään (seinänpätkä). Se sijaitsee keskellä alle 3 m leveää aukkoa. Pylväs on rakennettu 10:stä 2x3 tuuman tupaten, kahdessa leveydessä. Kaksinkertainen seinäpaksuus siis. Rakenteeseen kuuluu kantava kevytpalkki välissä ja lattiajatke, jota tukevat muun muassa tämä pylväs ja muut pitkittäiset seinät talossa.

Ajattelin rakentaa uuden pylvään sivulle ennen kuin puran olemassa olevan pylvään.
Kysymyksiä:
- Voinko tehdä tämän ilman tukipuita?
- Tarvitseeko rakennetta nostaa hieman, jotta saman korkuinen pylväs saadaan paikalleen?
- Tarvitseeko rakennetta nostaa hieman, jotta nykyinen pylväs voidaan sahata pois, vai pärjääkö uusi pylväs ja yksinkertainen tiikerisaha?
- Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?
Kiitollinen vastauksista!

Ei vinkkejä?

Olen vain siirtänyt vähän kevyempiä kantavia pylväitä (tyyppiä 2x2"6). Uuden pylvään olen sitten tehnyt todella tiukaksi ja vain lyönyt paikalleen lekalla. Tämän jälkeen olen katkaissut vanhan pylvään. Vältänyt myös tekemästä tätä talvella, kun voi olla suurta lumikuormaa. Mennyt hyvin.

Kuinka paljon haluat siirtää pylvästä? On tärkeää, että poistat pintakerrokset niin, että näet, ettei uusi pylväs "haittaa" mitään kuormia. Ja sillä täytyy tietysti olla hyvä tuki. Jos joku on todella laskenut tuon pylvään kantavuutta, sen on sitten otettava tosi suuri kuorma... Vaihtoehtoisesti se voi olla joku kotinikkari, joka on taas kerran ylidimensionoinut reilusti.

Hei! Se pitäisi siirtää tuskin metriäkään. Samalla tulen varmuuden vuoksi vahvistamaan kahdella uudella seinäosalla, joilla kummallakin on sama kantavuus kuin olemassa olevalla pylväällä. Nykyään on kaksi aukkoa, joissa olemassa oleva pylväs seisoo keskellä. Ajatuksena on, että siitä tulisi YKSI aukko sen sijaan.

Tärkeintä on, että ymmärrät, miten alusta ja kiinnitys ylöspäin kestävät kantaa kuorman.

Onko se lattianiska, onko alkuperäisellä paikalla jonkinlaista tukea, miltä uusi sijoituspaikka näyttää, liitokset lattiapalkissa, pidennätkö vipuvartta jne. Samoin ylöspäin.

peternicklas
Mitä on pylväässä, voi olla saumakohta, jota se pitää yllä?

Jepp. Minun on tarkistettava se repimällä seinäverhoilu ylös kohti kattoa niin, että pilarin kohtaaminen kantavan rakenteen kanssa paljastuu.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.