Aion valaa laatan kallioon tukimuuria varten, jonka päälle myöhemmin asetan talon reunapalkin. Voinko sekoittaa sementtiä 0-32 kalliomurskeen kanssa vai täytyykö noudattaa säkin ohjeita? Mielestäni säkissä lukee, että 0-8 hiekka ja sepeli on melkein sama kuin 0-18. Ehkä olen täysin väärässä.

Tietääkö joku?

Viimeksi muokattu:
Ero on varmaankin se, että 0-8 betoniahiekkalla on tasainen kerroskäyrä, mikä tarkoittaa, että se on tasaisesti jakautunut 0-8 millimetrin kiviin. Jos käyttää 0-32 kalliomursketta, jakauma on vähän niin ja näin koko rekisterissä. Muistan, että naapurini yritti valaa 0-8 kivituhkalla betonisoran sijaan. Se toimi puolittain, mutta hän kokeili jotain kemikaalia SIKA:lta, jolloin betoni sai taas "oikeat" ominaisuudet.

Todennäköisesti saat aivan liian vähän hienoa materiaalia 0-32 kalliomurska.
Mutta se riippuu täysin siitä, mitä kiveä on murskattu, onko kuormaaja ottanut kasan ylä- tai alaosasta jne.

Sekoita koemielessä kottikärryssä ja katso? Kosteuspitoisuuden mittaat helposti pienellä vaa'alla ja keittiöuunilla.
Lopullinen lujuus on epävarma, mutta ehkä se ei ole niin tärkeää?

0-32 betoni on kuitenkin melko raskastyöstöinen ja jäykkä, vaikka saatkin seulontakäyrän kohdalleen.

Jos tarvitset paljon kuutioita betonia, kannattaa aika pian soittaa ja tilata auto sen sijaan...

Olen käyttänyt sekä 0-8 plus 8-16 että 0-18 all-in-one hieman yksinkertaisemmissa valutöissä, ja on eroa murskeen ja oikean valuhiekan välillä. Betoni on tasaisempaa oikean hiekan kanssa.

Jotain niin tärkeää kuin talon perusta varten, noudattaisin säkin ohjeita.

Olen nyt saanut kotiin oikean soran ja sepelin, ei ehkä ole oikoteitä jos haluaa parhaan tuloksen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.