K
jon_h: muista, että puhut nopea, matala RF samalla kun muut puhuvat nopea lujuus... eri asioita.

ktm250 sanoi:
jon_h: muista, että puhut nopeasti, matalalla RF:llä kun taas muut puhuvat nopeasta kestävyyden kasvusta... eri asioita.
Mutta eikö nuo kaksi asiaa kulje käsikädessä?

Mitä matalampi on betonin vct, sitä vähemmän ylimääräistä vettä jää jäljelle, samalla kun kestävyyden kasvukäyrä jyrkkenee hieman.

http://www.swerock.se/Produkter/Betong/Betongtyper/Snabbuttorkande_betong

Olen lukenut, että jos vct alittaa 0,35, betoni on lähes rakennuskuivuri.

Muokkaa: tai 0,32 tämän mukaan: http://www.betongbanken.se/index.aspx?s=2925

Viimeksi muokattu:
parkway sanoi:
Kiitos vastauksesta ja totta kai teen sen omalla vastuullani. Jos haluaisin lisätä juoksevuutta, onko sinulla ehdotuksia mitä ja kuinka paljon? Ystäväni mielestä minun pitäisi sekoittaa sekaan teräskuitua raudoitukseksi, mutta olen hieman epävarma...

/Andreas
Nyt sain käsiini vähän 0-8 mursketta kokeiltavaksi, ja ilman juoksevuutta siitä tuli jotain, jota voi kutsua betoniksi vain hyvällä tahdolla (jos haluaa pitää v/s-suhteen alle 0,6 sillä reseptillä). Kun lisäsin 0,5% juoksevuutta (10g), se muuttui odotetusti paljon paremmaksi ja näytti selvästi käyttökelpoiselta. Minulla on nyt testikuutio "leivonnassa", ja palaan asiaan lujuuden kanssa.

Tein juuri uuden erän lisäämällä 1% juoksevuutta. V/s-suhde oli 0,52 suurin piirtein saman konsistenssin saavuttamiseksi. Koska sekoitukset ovat niin pieniä ja käsin sekoitettu ämpärissä, en voi täysin luottaa testeihini, mutta se antaa ainakin osviittaa :)

Viimeksi muokattu:
LLLVäxjö sanoi:
Nyt olen saanut käsiini hieman 0-8 murskaa kokeiltavaksi, ja ilman lisäainetta siitä tuli jotakin, mitä vain erittäin hyvällä tahdolla voi kutsua betoniksi (jos haluaa päästä alle vct 0,6 sillä reseptillä). 0,5% lisäaineella (10g) siitä tuli odotetusti toisenlaista ja se näytti selkeästi käyttökelpoiselta. Minulla on testikuutio "paistumassa" nyt, palaan takaisin lujuuden kanssa.

Tein juuri toisen, jossa on 1% lisäaine. Vct oli 0,52 suurin piirtein samalla koostumuksella. Koska satseja on sekoitettu käsin ämpärissä, ei voi täysin luottaa kokeisiini, mutta ne antavat varmaan kuitenkin jonkinlaisia viitteitä :)
Ensimmäinen kuutio kesti 34 MPa 7 päivän jälkeen, lopullinen lujuus noin 42 MPa

Toinen kesti 54 MPa samassa ajassa, odotettu lopullinen lujuus noin 67 MPa.

Kiitos tiedosta. Se oli todella mukavasti tehty!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.