Taloni lattiarakenteessa on 170-sääntö, joka on kannatettu HEA-palkilla kellarin päällä. Maksimijänneväli on 3 m teräspalkkien välissä ja 170-sääntö on hyvin mitoitettu hieman alimitoitettu nykyrakennusnormien mukaan, mutta ei pitäisi olla katastrofi.

Kuitenkin koen, että se natisee ja joustaa hieman liikaa ja koska aion laittaa klinkkeriä eteiseen (keskellä 3 m jänneväliä), olen huolissani, että se on riittämätöntä.

Nyt on niin, että kellari, joka on tällä hetkellä täysin avoin ilman sisäseinämiä HEA-rakenteen ansiosta, tulee sisustaa. Ja silloin on tarkoitus pystyttää erilaisia ​​seiniä ja ajattelen, että nyt on sopivaa rakentaa nämä seinät "semi-kantaviksi" tukipisteiksi, jotta lattian horjuminen poistuu.

Kuitenkin tämä herättää pohdintaa koskien valintaa peltisääntö tai puusääntö. Ajatukseni oli käyttää yksinomaan peltisääntöjä kellarissa (paitsi ovet/ikkunat jne.), mutta kysymys on, uskallanko kuormittaa peltisääntöä tällä toiminnolla.

Jotta tuntisin jonkinlaista eroa, minun on varmasti "esijännitetty" uusi sisäseinä hieman korkeudeksi ja tämä ei todennäköisesti toimi peltisäännöillä?

Ehkä tämä on itsestäänselvää jollekin, joka on tottunut työskentelemään pellin kanssa, mutta olen tähän asti rakentanut vain puusta.

Mitä mieltä olette?

Viimeksi muokattu:
Voisin kuvitella, että pelti+vaneri voi toimia, mutta tuskin pelti+kipsi.

Ymmärrän, miten ajattelet, mutta luulen, että tajuan peltien sopimattomuuden tässä tapauksessa kokonaisuudessaan. Vaikka peltipalkit voisivat teoreettisesti ottaa vastaan jonkin verran taipumiskuormia ympäröivien levyjen tukemina/kiinnittämänä, on todennäköisesti rajatapaus mahdotonta rakentaa minkäänlaista jännevaikutusta säilyttäen, kun viimeinen ruuvi on kiinnitetty.

Täytyy varmaankin käyttää puupalkkeja kuitenkin. Kosteuden pelko on varmaankin ensisijainen syy välttää puuta, mutta minulla on ollut ruuvatut palkit suoraan betoniseinään tukemassa lämminvesivaraajaa 20 vuotta ilman mitään väripoikkeamaa, joten kosteus ei varmaan ole ongelma.

ullberg
Jos kosteus on huolenaihe, voit asentaa metallilevyt (kiskot) ja puukoolaukset näihin. Silloin saat kosteussuojan kiskosta ja puukoolaukset kantavat kuorman (kuitenkin enemmän pistekuormana verrattuna pelkästään puusta tehtyyn rakenteeseen).

/U

Joo, kuulostaa järkevältä. Kynnyskappale voi silti olla puuta niin, ettei tule pistemäisiä kuormia muuta kuin betonilattialle.

Minulla on myös idea, että kaikki sisäseinien alaohjauspuut kellarissa tulisi sijoittaa epäorgaanisista materiaaleista valmistetuille etäisyyksille, mikä mahdollistaa ilman kierron platonmattojen alla huoneiden välillä ilman, että seinät estävät sen.

Kuulostaako fiksulta vai vaikuttaako typerältä? :)

ullberg
Kuulostaa siltä, että olet insinööri, jolla on lupa pohdiskella. ;)

Valitettavasti asiantuntemukseni ei ole niin laaja, että voisin arvioida kuinka lahjakas tuo ajatus on, mutta spontaanisti ajattelen: "ylityöskentelyä, mutta tuskin vastatuotteellista"

/U

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.